דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב 2016 / נתוני התקציב: גובים יותר, מוציאים פחות

בשמונת החודשים שחלפו מתחילת 2016 הצטברו בקופת המדינה עודפי גביה בסך 4.2 מיליארד ש"ח. זה לא הפריע למשרדי הממשלה להוציא 15.5 מיליארד ש"ח פחות מהחלק היחסי של התקציב. ה"חסכון" המצטבר של הממשלה ב-2016: 35 מיליארד שקלים שעשויים היו לשמש למטרות חברתיות והצלת חיי אדם

ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה, 11.8.2016 (צילום: Emil Salman/POOL).
ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה, 11.8.2016 (צילום: Emil Salman/POOL).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממיסים לחודש אוגוסט, שפורסם אתמול על ידי משרד האוצר, מעלה כי גביית המיסים מתחילת השנה הסתכמה ב-191 מיליארד ש"ח. על פי צפי הגביה מתחילת השנה, הגביה המתוכננת לתקופה זו הייתה אמורה לעמוד על 186.8 מיליארד שקל. אם מגמה זו תימשך עד סוף השנה, מדינת ישראל צפויה לסיים את 2016 עם עודפי גביה של קרוב ל-7 מיליארד ש"ח.

יש לומר כי הנתון הזה אינו מפתיע, מאחר ו-2016 צפויה להיות השנה הרביעית ברציפות שמסתיימת בעודפי גביה משמעותיים. המס ש"מצטיין" בעקיפה מלמעלה של הצפי לגביו הוא המע"מ. דווקא המס ששר האוצר כחלון הגדיר כ"מס המרושע ביותר" רושם שיעורי גבייה של 69.6% מהתוכנית השנתית במהלך שמונת החודשים האחרונים.

לעומת זאת המיסים הישירים – מס חברות, לדוגמא – נגבים בחסר לעומת הצפי. בחודש אוגוסט נגבו 11.3 מיליארד ש"ח במסים ישירים, לעומת 12.4 מיליארד ש"ח על פי הצפי.

הכנסות המדינה ממיסים - תכנון מול ביצוע. ינואר עד אוגוסט 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
הכנסות המדינה ממיסים – תכנון מול ביצוע. ינואר עד אוגוסט 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).

לא עומדים בקצב ההוצאה המתוכנן

בצד ההוצאות, תקציב המדינה השנתי ל-2016 תוכנן לעמוד על 347.7 מיליארד ש"ח, שהם 29 מיליארד ש"ח בחודש ממוצע. עם זאת, עד כה הוציאה המדינה 216.3 מיליארד ש"ח, המשקפים הוצאה חודשית ממוצעת של 27 מיליארד שקל בלבד. בשורה התחתונה – הממשלה לא הוציאה יותר מ 15 מיליארד ש"ח שהייתה עשויה להוציא. על פי התקציב שאושר בכנסת בסוף 2015, תקציב המשרדים האזרחיים היה אמור לגדול בשיעור של 11.4%. הנתונים מראים שבשמונת החודשים האחרונים נרשם גידול ממוצע של 8.2% בלבד.

הוצאות הממשלה - תכנון מול ביצוע. ינואר עד אוגוסט 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
הוצאות הממשלה – תכנון מול ביצוע. ינואר עד אוגוסט 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).

השכירים משלמים יותר, בעלי ההון והחברות – פחות

נתונים נוספים המתפרסמים בדו"ח מעידים שביחס לשנה שעברה, תמהיל המיסוי בישראל נעשה רגרסיבי יותר – כלומר מגדיל את אי השוויון בישראל. חודש אוגוסט רשם גביית מיסים נמוכה לעומת אוגוסט אשתקד. אך בהשוואה לאוגוסט הקודם, החלק היחסי של המסים שנגבים מהעשירים ביותר ומהחברות נעשה קטן יותר: גביית מס החברות ירדה בשיעור של 15%, גביית מיסי המקרקעין ירדה בשיעור של 22%, וגביית מס משוק ההון ירדה ב-25%. זאת בזמן שגביית המע"מ באוגוסט האחרון ירדה ב-3% בלבד לעומת אוגוסט אשתקד. לעומת זאת, גביית מס ההכנסה לשכירים עלתה ב-2.7% לעומת אוגוסט הקודם. זאת בעקבות שיעור התעסוקה הגבוה במשק, והעליה בשכר עקב העלאת השכר במגזר הציבורי.

"החסכון" הוא גדול עוד יותר

נתון נוסף שחשוב לבחון הוא ההוצאה הממשלתית ביחס ל"תקציב על שינוייו". כידוע, בכל שנה נעשים שינויים רבים בתקציב, באישור וועדת הכספים. בין יתר השינויים מוכנסים לתוך התקציב השנתי חלק מהכספים שנותרו בשל תת-ביצוע של התקציב בשנה שקדמה לה. כך, למשל, "התקציב על שינוייו", על פי נתוני האוצר, מביא את ההוצאה המותרת של הממשלה לשנת 2016 ל-362 מיליארד ש"ח, כלומר תוספת של 15.3 מיליארד ש"ח. אך התוספת הזו איננה מתווספת בפועל להוצאות, ותת-הביצוע של השנים הקודמות מצטבר יחד עם תת-הביצוע של השנה הנוכחית.

אם לסכום את הסכום שנחסך מהציבור – כלומר הכסף שהממשלה עשויה הייתה להשתמש בו מבלי לפרוץ את יעד הגרעון – נגיע לסכום המדהים של 35 מיליארד ש"ח. 15.5 מיליארד תת-ביצוע תקציבי, 4.2 מיליארד עודפי גבייה של מיסים, 15.3 מיליארד תוספת לתקציב משנים קודמות.

אז איפה הכסף?

על פי מדיניות האוצר, עודפי גביה מופנים לכיסוי הגרעון. אם המגמה שתוארה תימשך בארבעת החודשים הבאים, המדינה צפויה להקטין את הגרעון המתוכנן ל-2016. כדאי לזכור שעל אף עודפי הגביה ותת הביצוע של ההוצאות, החליטה הממשלה בחודש שעבר לבצע קיצוץ רוחבי של 2% בתקציב השנה הנוכחית – 2016. באוצר טוענים כי הסיבה לקיצוץ נובעת מהציפיה ש-2017 תאופיין בירידה בהכנסות המדינה ממיסים. במקום לראות אם הציפיה אכן מתממשת ואז להחליט על קיצוץ, החליטו במשרד האוצר להקדים ולקצץ כבר השנה. אם היו מחליטים לא להפנות את עודפי הגביה להקטנת הגירעון, היו יכולים להימנע מהקיצוץ הרוחבי ובנוסף להכפיל את סל התרופות, לשלש את תקציב אגף התנועה במשטרה ולהכפיל פי חמש את התוספת לקצבת הנכות. עם מה שיישאר אפשר להוסיף עוד מאה פקחים עם רכב צמוד לענף הבניה. באוצר מעדיפים להפנות את עודפי ההכנסות להקטנת הגרעון על פני כל הוצאה חברתית אחרת. המדיניות הזו מייצרת גרעון חברתי, שאת מחירו משלמים בחיי אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!