דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הוויכוח על הלגיטימיות של הקריפטו הגיע לוויקיפדיה

עורכי האנציקלופדיה האינטרנטית באנגלית החליטו לא לסווג את מכירות אסימוני הקריפטו NFT, כמכירות של יצירות אומנות | הקרן שמממנת את ויקיפדיה הקפיאה את האפשרות לקבל תרומות במטבעות קריפטו

5,000 הימים הראשונים של האומן Beeple, עבודת אמנות ב-NFT, אסימון קריפטו שמשמש הוכחת בעלות למרות שהוא לא כולל זכויות יוצרים או את התמונה עצמה (צילום: ויקיפדיה)
5,000 הימים הראשונים של האומן Beeple, עבודת אמנות ב-NFT, אסימון קריפטו שמשמש הוכחת בעלות למרות שהוא לא כולל זכויות יוצרים או את התמונה עצמה (צילום: ויקיפדיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עורכים בוויקיפדיה באנגלית סירבו להכליל מכירות של NFT (אסימון חסר תחליף) ברשימת יצירות האומנות שנמכרו בסכומים הגבוהים ביותר. בינתיים, הנכסים הקריפטוגרפיים יסווגו כ'לא אומנות', למרות שיש לוויקיפדיה דף שמוקדש למכירות NFT.

ההחלטה התקבלה בתקופה שעורכי הרשת ואנשי טכנולוגיה נמצאים בוויכוח סוער לגבי הלגיטימיות של קבלת תרומות במטבעות קריפטו לטובת אחזקת ויקיפדיה עצמה.

בדף הדיון בנושא הפסקת התרומות נרשמו מאות תגובות בעד ונגד האיסור. הטיעון המקובל בעד הפסקת התרומות בקריפטו הוא הנזק הסביבתי הרב שנגרם כתוצאה ממנגנון האבטחה והיצירה של מטבעות קריפטו, המכונה 'כרייה'.

מדובר בשיטה בה מחשבים מתחרים זה בזה על ניחוש מספרים, ולמעשה על בזבוז חשמל שנדרש לביצוע כמה שיותר ניחושי מספרים, כדי לקבל מטבעות קריפטו חדשים.

מכיוון שוויקיפדיה נדרשת לשלם הוצאות בכסף אמיתי, קבלת תרומות בקריפטו מצריכה שימוש מצידה במטבעות אלה בדרך להמרת התרומות לכסף. בינתיים, האנציקולופדיה האינטרנטית הקפיאה את אפשרות קבלת התרומות עד להכרעה בנושא.

NFT הם לא יצירות אומנות, אלא לינקים בלבד

"ויקיפדיה היא מקור גלובלי לאמת. סיווג של NFT  כ'לא אומנות' יהיה אסון", כתב דנקן קוק פוסטר, אספן NFT. אבל למרות זאת, באינציקלופדיה הדיגיטלית הצביעו לא להכליל מכירות NFT  ברשימת היצירות שנמכרו בערכים הכספיים הגבוהים ביותר.

NFT הם המצאה בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים שמשווקת כאילו היא מייצגת הוכחת בעלות או תעודה אותנטית על נכס דיגיטלי כלשהו שניתן להעביר אותה מארנק דיגיטלי אחד למשנהו. לכן גם היא מאפשרת סחר במטבעות דיגיטליים תמורתה.

בניגוד לאופן בו הוא מוצג על ידי המשווקים, ה-NFT עצמו לא כולל שום יצירת אומנות או תוכן כלשהו, אלא קישור בלבד (URL). בדף הדיון של עורכי הוויקיפדיה באנגלית נטען ש"קבלה על רכישת יצירת אומנות היא לא יצירת אומנות". זאת למרות ציטוטים ממספר אתרי חדשות מכובדים שביצעו את הקפיצה הלוגית של שוחרי ה-NFT, ומתארים את האסימונים כאומנות בפני עצמה.

היצירה עצמה, חשוב להדגש, היא לא NFT, והיא גם לא מאוחסנת על גבי יומן קריפטוגרפי בשם בלוקצ'יין, אלא באתר רגיל. פלטפורמת OpenSea מאחסנת למעלה מ-95% מסך הNFT שנמכרו עד היום, אבל האתר יכול לשנות בכל רגע את התמונות בקישור שנשמר בהם.

אם יקרה משהו לחברה והשרתים יפלו, כל ה-NFT שנרכשו יפנו בסך הכל לכתובות אינטרנט 'מתות'. OpenSea גם יכולה לחסום מסחר ב-NFT ספציפיים, מה שמאפשר לה שליטה מלאה ב'נכסים' ששייכים לכאורה למשתמשים.

"NFT אפילו לא כוללים זכויות יוצרים לגבי היצירות שהם מקשרים אליהן", אמר אחד המתנגדים לסיווגם כאומנות. אחרים טענו שיש מקרי ביניים, בהם NFT  נמכרים כקישור לתמונה דיגיטלית בצירוף מקור פיזי של יצירת האומנות.

עורך אחר הסביר שאין מספיק הסכמה בחברה לגבי הסיווג של NFT, וברור שעורכי ויקיפדיה לא צריכים להכריע בשאלה. לכן מכירות NFT יירשמו בעמוד נפרד בויקיפדיה.

לפי האתר artnet, ההחלטה שלא להכיר במכירות NFT כמכירות של אומנות התקבלה ברוב של 5 עורכים מול 1. זאת למרות מכירות מפורסמות של NFT בסכומים גבוהים. האמן המכונה ביפל מכר NFT  ב-69.3 מיליון דולר ויוצר בשם Pak ב-91.8 מיליון דולר.

עצם השימוש של יוצרי אומנות אמיתיים בטכנולוגיית ה-NFT, עדיין לא מכריעה בשאלה האם הNFT עצמו הוא אומנות, או תעודה דיגיטלית שערכה מזויף ומנופח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!