דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונסק"ו

אונסק"ו / מקסיקו תפטר את שגרירה היהודי, שסירב להצביע בהחלטת האבסורד

אנדרס רומר סלומיאנסקי, יהודי מקסיקני המשמש כשגריר מדינתו לאונסק"ו סירב להצביע בעד ההחלטה המתעלמת מהקשר בין היהודים והר הבית, ועזב את האולם בעת ההצבעה. עוזרו הצביע במקומו, ועתה הודיעה מקסיקו על פיטורי השגריר כיוון ש"פעל בניגוד לנהלים"

אנדראס רומר סלומיאנסקי והכניסה למטה אונס"קו בפריז (תמונות מתוך ויקימדיה קומונס)
אנדראס רומר סלומיאנסקי והכניסה למטה אונס"קו בפריז (תמונות מתוך ויקימדיה קומונס)
שי ניר

ממשלת מקסיקו הודיעה לאונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) כי היא מעוניינת לשנות את הצבעתה מתמיכה להימנעות בהצעת ההחלטה המתעלמת מהקשר ההיסטורי של העם היהודי להר הבית ולכותל המערבי ומגנה את התנהלות ישראל ביחס למקומות הקדושים. הצעת ההחלטה אושרה ביום חמישי שעבר, אך סעיף בתקנון אונסק"ו מאפשר לה לבקש דחייה בהצבעה הסופית. על אף החלטתה של מקסיקו, הצעת ההחלטה הייתה צפויה לעבור ברוב של 23 מדינות החברות בארגון, בהן רוסיה, סין ומדינות ערב, אל מול שש מדינות בלבד המתנגדות להחלטה – בהן ארה"ב, בריטניה וגרמניה. יחד עם מקסיקו, 27 מדינות היו צפויות להימנע בהצבעה. בינתיים נודע כי הבקשה להצבעה חוזרת נמשכה, ולכן לא תתקיים הצבעה שכזו.

בינתיים, במהלך היום, התבררה חלק מהדרמה שהייתה מאחורי הקלעים בכל הנוגע להצבעתה של ממשלת מקסיקו. כאמור, מקסיקו הודיעה על שינוי בעמדתה הרשמית, ובהודעה רשמית שהוציא משרד החוץ של מקסיקו נאמר כי בהימנעות מהצבעה על הצעת ההחלטה, חוזר הממשל במקסיקו ומביע את הכרתו "בקשר הבל ינתק" בין המורשת היהודית למורשת התרבותית "הממוקמת במזרח ירושלים". בהמשך ההודעה נאמר כי שגריר מקסיקו באונסק"ו, אנדרס רומר סלומיאנסקי, קיבל הודעה על סיום עבודתו כיוון שפעל בניגוד לנהלים ולהנחיות כאשר עזב את האולם ולא הצביע בעד.

ישראלים צופים על רחבת הכותל (צילום: פלאש 90).
ישראלים צופים על רחבת הכותל (צילום: פלאש 90).

היום ניסו גורמים רשמיים במקסיקו לטשטש את מעורבות המדינה, תוך ניסיון להפוך את שגרירה היהודי סלומיאנסקי לשעיר לעזאזל בפרשה. אך הלל נואר, מנהל ארגון UN Watch, פרסם באתר האינטרנט של הארגון כי בניגוד להודעה הרשמית של משרד החוץ, עמדתה הרשמית של מקסיקו ערב ההצבעה היתה לתמוך בהצעת ההחלטה. בפרסום נטען כי סלומיאנסקי לא יכול היה לפעול בניגוד למצפונו ולבצע את הוראות הממשל להצביע בעד ההחלטה המקוממת, ועזב את המליאה במחאה. אחד מעוזריו מילא אחר ההוראות והצביע כפי שהונחה על ידי משרד החוץ במקסיקו.

נואר הוסיף כי הטלת האשמה על השגריר היהודי היא ניסיון לטייח את ההצבעה השערורייתית. מקורות במשרד החוץ של מקסיקו אף צוטטו בעיתון המקומי 'רפורמה אי אל נורטה', כשהם אומרים כי סלומיאנסקי לא הצביע "מבלי להתייעץ עם תת השר ליחסים בינלאומיים וזכויות אדם, ומבלי להבין כי מדינות כמו צרפת, ספרד וארגנטינה ישנו את גישתן המסורתית ויימנעו". לעומת זאת, בעיתונה של הקהילה היהודית במדינה, "Enlace Judío" (קשר יהודי) נחשפה תכתובת דוא"ל של משרד החוץ של מקסיקו, המראה הנחייה שאינה משתמעת לשתי פנים להצביע בעד ההצעה, זאת בצרוף מספר הצדקות.

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, התייחס בדף הפייסבוק שלו לשינוי ההחלטה של מקסיקו. "ממשלת מקסיקו פרסמה הודעה רשמית כי תבקש היום באונסק"ו הצבעה מחדש על נושא ירושלים ותשנה את הצבעתה שהיתה באופן קבוע בחמש השנים האחרונות בעד הפלסטינים" כתב. שאמה הכהן הביע צער על פיטוריו הצפויים של סלומיאנסקי וכתב כי "לצערנו, השותף המרכזי שלנו בשינוי העמדה, שגריר מקסיקו לאונסק"ו, ישלם על כך בראשו ויוחלף. זו הזדמנות לומר לאדם הנפלא הזה שסירב מצפונית בשבוע שעבר כיהודי וכאדם להצביע בעד ע"פ ההוראה שקיבל, ויצא מהאולם. בשם מדינת ישראל – תודה אדוני השגריר!"

במשרד החוץ מסרו בתגובה להודעת ממשלת מקסיקו כי "בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, פעל משרד החוץ מול ממשלת מקסיקו על מנת לשנות את דפוס הצבעתם בהחלטה באונסק"ו. בעקבות זאת ביקשה מקסיקו היום לשנות את הצבעתה מתמיכה להימנעות. פעילות זו תימשך ואנו מצפים מכל המדינות לתמוך בעמדת ישראל בנושא".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!