דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לרכוב על גל ההסברה בסנאפצ'ט

כאילו שאין לנו מספיק בעיות. כאילו שאין מספיק הרוגים בכבישי ישראל, והנה נוסף לו מכשול חדש; אופניים חשמליים.

הדעות חלוקות. רבים סבורים כי הם יעילים להתניידות. אלה גם טוענים שזה פתרון תחבורתי טוב וירוק, כזה שמסייע בהקטנת הנזק הסביבתי שנגרם מרכבים מונעים. שימוש בכלי זה אף מונע מהמשתמשים זמן המתנה מייגע בפקקים ומקצר זמן נסיעה. אלה ואחרים, הביאו בשנים האחרונות להגדלת ממדי הפופולריות שלהם.

לפי נתוני המכס ולשכת המסחר, כבר במהלך שנת 2014 נמכרו בישראל כמעט 30 אלף זוגות אופניים חשמליים. לא מן הנמנע כי בשנתיים האחרונות, הכמות אף הכפילה או אולי שילשה עצמה. כאשר קהל היעד המרכזי שעושה בהם שימוש הנם בני נוער; שנחשבים לקבוצת הגיל שאימצה את העניין יותר מכולם.

בד בבד, כל בר דעת מבין שלצד יתרונותיהם הרבים, יש לא מעט חסרונות. מספיק לצפות במהדורות החדשות, לקרוא עיתונים או לגלוש באתרי החדשות ברשת כדי להבין את הנזק שנגרם בשל שימוש לא מושכל.

אבל על מנת להבין באמת את גודלה של הבעיה, צריך פשוט לנסוע בכבישי ישראל או להלך במדרכות השונות, מצפון, לדרום ובעיקר במרכז, צעירים רבים רוכבים תוך סיכון חייהם וחיי הסובבים אותם.

למרבה האבסורד, האופניים באים בכל מיני צורות, צבעים, גדלים ודגמים, אבל בעיקר באים בצירוף היעדר ידע, משמעת ואי הבנת החוק של קהל הרוכבים המרכזי, ובעיקר אלה הצעירים שגדלים אל תוך מציאות זו; רכיבה בדרכים מסוכנות, בכבישים בינעירוניים ועירוניים, ללא קסדה, במהירות מופרזת ומבלי לציית לתמרורים בסיסיים ולחוקי הדרך. השבוע, אף דווחנו על תאונת דרכים קשה במהלכה, רוכב אופניים חשמליים בן 15 נהרג. ואחד אחר בן 19 נפצע קשה.

במילים אחרות – עניין זה מהווה אתגר כבד משקל, ובעיה חברתית שתלך ותתפח לממדים עצומים יותר, אם לא תטופל בצורה הנכונה.

טיפול בבעיה, אפוא, נשען על שילוב ידיים של מספר גורמים, שבוודאי כבר עכשיו נדרשים לגבש תכנית רחבה וייעודית לנושא. לצד פעולות מנע ואכיפה, שיאלצו מוסדות החוק להפעיל. משרדים ממשלתיים רבים יהיו צריכים לתת את הדעת לעניין ולבטח לגבש גם תכנית תקשורתית. גם מרכזים שונים, ארגונים חינוכיים, קבוצות הורים ותנועות הנוער יאלצו לתרום את מנת חלקם ברמה ההסברתית.

יחד עם זאת, כולם צריכים להבין דבר אחד משמעותי וחשוב – נדרשת הגעה לקהל היעד במרחב בו הוא נמצא. ובמיוחד חשובה ההבנה העמוקה בפלטפורמות ובאפיקים בהם אותו קהל נוכח ופעיל, שם, ורק שם עיניהם יקלטו את המסרים.

בעבר, האפשרויות שעמדו לצורך קמפיינים הסברתיים היו מעטים מכדי ליצור השפעה מהירה על קהל ספציפי. במקרה דנן, היכרות פשוטה עם הקהל המרכזי של רוכבי האופניים והרגלי הצריכה שלו, מלמדת למשל, כי הוא נוכח ופעיל ברשתות החברתיות. אין זה סוד – אולם הבנה כללית זו בלבד אינה מספיקה שכן קיימות מגוון רשתות, הן אפילו מתחלפות מעת לעת ובהתאם לטרנדים החולפים בתחום הניו מדיה.

לא כל שכן, המסרים, צריכים לעבור בערוצים הנכונים לשם השגת המטרות התקשורתיות. ואם לאפיין את הקהל הצעיר, ניחן כיום שאפליקציית סנאפצ'ט (Snapchat) הנה זו שמארחת נתח משמעותי מתוכם. הפופולריות של הרשת הנידונה בקרב המשתמשים הצעירים עולה מיום ליום. על פי נתונים עדכניים, ניתן לראות כי פילוח גיל משתמשיה הישראלים מתכתב עם גיל רוכבי האופניים החשמליים.

הווה אומר, ברמה ההסברתית, ראוי שכלי אינטרנטי זה ישמש אפיק משמעותי. גם אינסטגרם (Instagram) שזוכה לפופולריות בקרב קהלים צעירים בעולם, נחשבת למרחב פעולה נגיש בקרב צעירי ישראל. שכן, הישענותה על מסרים וויזואליים, תמונות וסרטונים וגמישותה תאפשר העברה יעילה של מסרי הסברה.

הן ברמה של מניעת התפשטות הבעיה, והן ברמה של חינוך הנהגים לרכיבה בטוחה אפיקים אלה שציינתי פשוט טומנים בחובם מנעד שלם של אפשרויות.

כך או כך, סביר להניח שאותן רשתות שצוינו לעיל, ואשר זוכות לפופולריות בעת הנוכחית, עלולות בעתיד הלא כל כך רחוק להיזנח על ידי הקהל הנידון, ואת מקומם עלולות לתפוס אפליקציות ואתרים חדשים. גם אז, מקומנו יהיה (שוב) להבין מה הדרך היעילה ביותר לגשת לנמענים.

הגדרה זו יכולה לעשות פלאים בהתמודדות עם מכשולים, עוולות ובעיות חברתיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!