דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ציפורים חופשיות: קבוצת מפוטרי טוויטר הקימו שרת ברשת חלופית, שנמצאת בנסיקה

פחות מ-3 שבועות מאז רכש אילון מאסק את טוויטר, גל הפיטורים של עובדי החברה הוביל את חלקם להקים שרת ברשת החברתית "מסטודון" המבוזרת, ששילשה את גודלה מאז המכירה

לוגו יישומון "מסטדון (Mastodon) לצד לוגו טוויטר (תמונה: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)
לוגו יישומון "מסטדון (Mastodon) לצד לוגו טוויטר (תמונה: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

קבוצה מעובדי טוויטר לשעבר שפוטרו לאחרונה במסגרת ההשתלטות של המיליארדר איילון מאסק על החברה, הקימה שרת ברשת החברתית המתחרה 'מסטודון' עבור עובדים ועובדים לשעבר של טוויטר.

"אווירת הטוויטר של פעם"

השרת הוקם תחת השם macaw.social על ידי עובד לשעבר מסיאטל. בדף האודות של השרת הוסבר כי מדובר ב'שרת קטן שמופעל על ידי עובדי טוויטר לשעבר בעיקר עבור עובדי טוויטר לשעבר וחבריהם'. המבקשים להצטרף לשרת מתבקשים לציין את מספר העובד הנוכחי או הישן שלהם בטוויטר, לאיזה צוות השתייכו או פרטים אחרים שיאמתו את זהותם כעובדי החברה או עובדי החברה לשעבר. נכון לעכשיו כולל השרת כבר למעלה מ-670 משתמשים שרובם המוחלט הם עובדי טוויטר לשעבר ובהווה."אז, אה, כן, אני כבר לא מועסק בטוויטר, לפי המייל שקיבלתי באמצע הלילה" כתב בשרת ג'ים רדמונד, שעבד במערך ניהול האמינות של מערכת האתר (SRE) בטוויטר. "לא מתכוון לפרט או להעלות השערות כאן או במקום אחר על זה, אבל טוב, זה נחמד שיש לי זמן להתמודד עם הודעות ממגייסים".

ג'יין האמון שמעידה על עצמה בפרופיל שהיא עובדת בטוויטר 'בינתיים', מנסה להבין מה הלאה ופתוחה להצעות עבודה כתבה: המקום הזה נותן לי אווירה של הטוויטר 'של פעם'. עוד כשהרדיקליים והשוליים לא היה כל כך מגוחכים". בהמשך הוסיפה "מי אתם חושבים שיהיה האדם הראשון שיפוטר על ידי אילון בגלל משהו שהוא פרסם במסטודון?". משתמשת אחרת בשם אניה הוסיפה "אנחנו יכולים להסכים שככל הנראה לאילון יש כאן איזה סוכן שעוקב אחר השרת הזה, נכון?".

מסטודון: פי 3 משתמשים פעילים תוך 3 שבועות

מסטודון היא רשת חברתית מבוזרת ומבוססת קוד חופשי, שהוקמה בשנת 2016 ונקראת על שמו של יצור פרה-היסטורי דמוי פיל. בניגוד לטוויטר הפועלת כולה כרשת אחודה בניהול ריכוזי – מסטודון מבוססת על ריבוי שרתים, כאשר שכל שרת מהווה למעשה קהילה עצמאית המנהלת את עצמה וקובעת לעצמה את כללי הקהילה שלה. כל משתמש בוחר באיזה שרת לפתוח את החשבון שלו, אך יכול לעקוב גם אחרי משתמשים הפועלים משרתים אחרים, ואף ממספר רשתות חברתיות אחרות התומכות בקוד דומה.

מייסד מסטודון, יוגן רוצ'קו כתב "אני חושב שזה מפואר שיש עכשיו שרת במסטודון המופעל על ידי אנשים שעבדו בעבר עבור טוויטר. לא יכולתי לדמיין זאת כשהתחלתי בשנת 2016". מאז רכישת טוויטר, חוותה מסטודון קפיצה משמעותית במספר המשתמשים הפעילים בה, שגדל מכ-600 אלף ל-1.75 מיליון, ומספר סך כל החשבונות הרשומים בה הגיע כבר ל-6.8 מיליון. "מסטודון צעירה מאוד, ואנחנו כאן קבוצה נבחרת של מהנדסים. זה לא סט של ניסיון שהפרוייקט נהנה ממנו בעבר" כתבה טרוויס, עובדת לשעבר בטוויטר, בשיחה שהתפתחה בשרת על חוויית המשתמש של הרשת החדשה. "ההזדמנות הגדולה שיש לנו כאן כמהנדסים היא להקל על מחסומי הכניסה. ככל שיהיו יותר שרתים כך יהיה יותר טוב לכולנו. יותר שרתים פחות חיכוכים ועויינות. זו ממש התרבות שאנחנו חיים עבורה. אנחנו לגמרי מסתכלים כאן על הדור החדש של מתכנתי קוד חופשי".במסטודון, פועלים כיום גם שני שרתים דוברי עברית, tooot.im הוותיק שהוקם כבר ב-2017 וכעת בעקבות העלייה הגדולה בביקוש מקבל משתמשים חדשים רק לפי הזמנה; ו-hed.im החדש שנפתח לאור הביקוש. מלבדם פועל שרת עברי נוסף, hayu.sh, הפועל באמצעות תוכנה אחרת (soapbox) אך המשתמשים בו יכולים לעקוב ולתקשר עם משתמשים בשרתי מסטודון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!