דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / היועץ המשפטי לממשלה יצא נגד קידומו של חוק ההסדרה

בדברים שנשא אמש (ב') בכנס שנערך באוניברסיטה העברית חזר היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, על התנגדותו לחקיקה בנושא עמונה: "אין לקבל פתרונות - גם לא בדרך של חקיקה - שאינם עומדים בדרישות המשפט החוקתי והמשפט הבינלאומי"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
שי ניר

שעות ספורות אחרי הכרעת בג"ץ שלא לדחות את פינוי עמונה, הדגיש היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את התנגדותו לחקיקה עוקפת בג"ץ ולהתנהלות ממשלתית המערערת את שלטון החוק. "אין לקבל פתרונות – גם לא בדרך של חקיקה – שאינם עומדים בדרישות הדין, במקרה הזה, המשפט החוקתי והמשפט הבינלאומי" אמר, "גם אין לקבל חקיקה שפוגעת במעמדו של בית המשפט העליון. כאשר בית המשפט העליון פוסק ביחס למקרה קונקרטי שהמדינה נדרשת להרוס בנייה בלתי חוקית על קרקע פרטית מוסדרת, על המדינה לפעול לקיום פסק הדין ככתבו וכלשונו".  מנדלבליט אמר את הדברים בכנס שנערך אמש (שני) לרגל השקת ספרו של עוזרו, גיל לימון, באוניברסיטה העברית.

מנדלבליט דחה גם את הטענות לפיהן חוות דעתו של היועץ המשפטי, פסיקת בג"צ ועמידה בשלטון החוק הם סימנים להעדר משילות, והדגיש כי על הממשלה לפעול במסגרת המערכות השלטוניות ובצורה חוקית. "משמעותה של משילות היא יכולתה של הממשלה להשיג את התוצאות הרצויות לה. יכולתה לקבל החלטות המבטאות את מדיניותה ולהוציא אותן אל הפועל" טען, "חזקה על הממשלה כי היא חפצה להשיג תוצאות אך במסגרת פעילות חוקית. חזקה זו מהווה את אחד מנכסיה החשובים של הרשות המבצעת במדינה דמוקרטית". עוד הוסיף כי "דווקא כיבוד חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי לממשלה לפיה ממשלה מנועה מלנקוט פעולה מסוימת שאינה חוקית מהווה גם היא חלק מהמשילות. מי שסובר אחרת, אני מצטער, אינו מבין משילות מהי".

"דווקא כיבוד חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי לממשלה לפיה ממשלה מנועה מלנקוט פעולה מסוימת שאינה חוקית מהווה גם היא חלק מהמשילות"

חוק ההסדרה השנוי במחלוקת צפוי לעלות מחר להצבעה טרומית במליאת הכנסת. אחרי אישורו בוועדת השרים לענייני חקיקה בתחילת השבוע, יצא היועץ המשפטי לממשלה בהודעת הבהרה לעיתונות לפיה "קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי". עוד הוסיף מנדלבליט כי הציג את חוות דעתו המשפטית לראש הממשלה בנימין נתניהו ולוועדת השרים, והזהיר כי הצעת החוק "מאפשרת הפקעה של קניין פרטי" ועומדת "בניגוד לכללי המשפט הישראלי, ובאופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי". עוד הזהיר מנדלבליט כי הצעת החוק גם אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק ועקרון הפרדת הרשויות "בכך שהיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים." מנדלבליט אף צפה שקידום הליכי החקיקה של חוק ההסדרה יהיו בעלי השלכה לבקשת המדינה מבג"ץ לדחות את פינוי עמונה, כפי שאכן קרה.

במכון הישראלי לדמוקרטיה גיבו את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה וכינו את חוק ההסדרה, "מהלך פסול שעלול לפורר את התשתית המשפטית של מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון." עוד מסרו ש"חקיקתו תוביל לביטול סיטוני של החלטות קודמות של בית המשפט ולפגיעה משמעותית במעמדו והיא עומדת בסתירה בוטה לחוק הבינלאומי ולהתחייבויות של מדינת ישראל ותספק רוח גבית לפעילי ה-BDS ברחבי העולם".

יוזמי הצעת החוק, יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי וח"כ בצלאל סמוטריץ' יצאו בהודעה משותפת ואמרו, בה נאמר כי גם אחרי אישורו בצבעה טרומית צופים השניים "לא מעט מהמורות וניסיונות להפיל את החוק". מועלם רפאלי וסמוטריץ' קראו "לחברי הבית שהצדק חשוב להם גם אם הוא מעבר לקו הירוק" לתמוך בחוק.

"תושבי יהודה ושומרון אינם עבריינים, כי אם אזרחים שומרי חוק בעלי חובות וזכויות. הם לא השתלטו בזדון על קרקע לא להם אלא התיישבו שם בעידוד ממשלות ישראל. שלב נוסף בנורמליזציה של תושבי יהודה ושומרון", סיכמו את הודעתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!