דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / בג"ץ: אין להמשיך בגרירת הרגליים בסוגיית עמונה

האם תהיה זו ממשלת הימין שתפנה, שוב, את עמונה? למרות נסיונות הדחייה והפעלולים הפולטיים של ראש הממשלה ושרי הבית היהודי, הכריע בג"ץ כי לא תנתן ארכה למדינה בסוגיית הפינוי. המועד הצפוי: סוף דצמבר

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

בג"ץ דחה את בקשת המדינה לדחייה נוספת, לצו הפינוי וההריסה ליישוב עמונה. ההחלטה התקבלה במעמד שלושה שופטים בראשות הנשיאה, השופטת מרים נאור. הישוב צפוי להיות מפונה בסוף חודש דצמבר, זאת לאחר דחייה של שנתיים במימוש הצו, על-פי החלטת בג"ץ, בעקבות בקשת המדינה לנסות ולהסדיר את הפינוי בדרכי שלום.

הכרעת בג"ץ, מגיעה על רקע אישורו של חוק ההסדרה בוועדת השרים לענייני חקיקה והבאתו לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. חוק ההסדרה, המקודם על-ידי מפלגת הבית היהודי, נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות. גלגולים קודמים של הצעת החוק הורדו מסדר היום או לא קודמו בהליך החקיקה, מחשש להתנגדות בזירה הבינלאומית וכן בשל התנגדות נחרצת של היועץ המשפטי לממשלה.

שולי רנד מופיע בעמונה, סוכות 2016 (צילום: דבר ראשון).
שולי רנד מופיע בעמונה, סוכות 2016 (צילום: דבר ראשון).

עוד ברקע החלטת בג"צ, מתיחות שיא בין שרת המשפטים איילת שקד ונאור על רקע ניסיון חקיקה לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים לבית המשפט העליון. הנסיון הביא לידי כך שנאור הודיעה על הפסקה בדיונים בין נציגי העליון למשרד המשפטים, בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים לכהונה בבית המשפט העליון.

בקשת הדחייה הנוספת של צו פינוי עמונה, הוגשה לפני כשבועיים על-ידי המדינה, בטענה כי דרוש עוד זמן לצורך העמדת חלופות מגורים לתושבי עמונה, וכי יש צורך להפחית את ההתנגדות לפינוי, התנגדות הכרוכה בסיכון והשלכות ביטחוניות קשות על האזור כולו. בהכרעת בג"צ נכתב, תוך התייחסות לבקשות החוזרות ונשנות להאריך את מועד קיום הצו, "הארכת מועד עלולה להותיר על כנו מצב בלתי חוקי, הארכת מועד עלולה לפגוע באינטרס ההסתמכות של מי מהצדדים, הארכת מועד עלולה לפגוע בסופיות הדיון, הארכת מועד במקום שאין הצדקה לכך עלולה גם לפגוע בעקרון שלטון החוק". עוד נכתב, "במקרה שלפנינו, כבמקרים אחרים בעבר, התבקשנו ב"דקה התשעים" להאריך מועד לפינוי שנקבע בפסק-דין. עינינו הרואות, כי כל פרק זמן שניתן, ארוך ככל שיהיה, אינו מספיק."

החלופות

על טענת המדינה שדרוש זמן להכשיר את חלופות המגורים למפוני עמונה, אומר בג"צ, שתושבי עמונה עצמם מתנגדים לחלופות השונות, וכי בקשת הדחייה לא תספיק בשביל להסדיר ולהכשיר אותן למגורים. החלופות אותן מציעה המדינה הן שכונת שבות רחל מזרח, הסמוכה להתנחלות שילה והאתר הקרוי 'עמונה צפון', הנמצא על קרקעות באדמות סילוואד, הסמוכות למיקום בתי עמונה.

מעבר לכך שהמדינה סבורה כי ייתכן וניתן לראות בקרקעות סילוואד "רכוש נטוש", הוגשו עשרות התנגדויות לחלופה זו, ונראה כי זמן הדחייה לא יספיק להשיב על ההתנגדויות וגם להכשיר את הקרקע למעבר, ולכן החלופה אינה רלוונטית.

עוד דחה בג"ץ את טענת המדינה לעיכוב הצו בשל ההנחה כי לפינוי יהיו תוצאות קשות, כפי שנלוו לפינוי הקודם בעמונה לפני כעשור, וכי ישנו חשש שפינוי עמונה יגרור אחריו הסלמה מצד גורמים קיצונים העלולים לסכן את כוחות הביטחון ואת האוכלוסיה הפלסטינית, כפי שניתן בחוות דעת חסויה מגורמי ביטחון. בג"ץ טוען כי דחייה כזו תפגע בשלטון החוק במדינה ובהכרעה נכתב, "אסור להתעלם גם מההשלכות שעלולות להיות להימנעות מביצוע פסק הדין בנסיבות כאלה." עוד נכתב בהכרעה כי "המסר הטמון בכך הוא שניתן למנוע ביצועם של פסקי דין בשל חשש של המדינה מפני איומים ואלימות, מסר שעמו אין להשלים במדינת חוק. על המשיבים מוטלת חובה לנקוט בכל האמצעים הסבירים העומדים לרשותם כדי למנוע אלימות, ולא למהר לאמץ פתרון חריג בדמות דחיית ביצועו של פסק-דין סופי".

הרב יאיר פרנק, רב היישוב, אמש:

בישוב עמונה, קיימו אמש כנס חירום בתגובה להכרעת בג"ץ. אביחי בוארון, יו"ר ועד הפעולה דיבר בשם התושבים, ופנה ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו, "לא הופתענו מהחלטת בג״ץ, לא תלינו בו תקוות ולכן גם אין לנו מה לבוא כלפיו בהאשמות." והוסיף, "אדוני ראש הממשלה לנו זה מאד פשוט וברור זה או צל"ש או טרש. אין באמצע. אין את מי להאשים ואין למי לבוא בטענות. האחריות היא בראש ובראשונה שלך ואחר כך של שרי ממשלתך."

בוארון הזהיר שאם הפינוי יקרה הוא לא יעבור בשקט, "אם תעמוד בשליחותך נעמוד כולנו ונצדיע לך. אם חלילה תמעל בה, אם לא תסדיר את בתי תושבי עמונה אנחנו נעמוד כאן כחומה בצורה יחד עם עוד אלפים רבים מכל רחבי הארץ, שיגיעו לכאן ביום הפינוי, כדי למחות ולעשות את כל שביכולתינו כדי ששנית עמונה לא תפול." עוד אמר בוארון על חוק ההסדרה, "אדוני ראש הממשלה אנחנו קוראים לך, השלם במהירות את חקיקת ההסדרה והסר את חרב הגירוש והטרנספר מתושבי עמונה ומעוד אלפי משפחות תושבי 'העמונות שבדרך' כדבריך. תן מזור לעשרות אלפים אזרחים שעתידם לוט בערפל. חוקק את חוק ההסדרה בהקדם."

בעמותת יש דין קיבלו בסיפוק את החלטת בג"ץ, " טוב עשה בית המשפט כאשר דחה את הבקשה, שלא עמד מאחוריה דבר מלבד כניעה של -הפרקליטות ללחצים פוליטיים." עוד נמסר בהודעה, "טוב תעשה המדינה אם תשנן את מה שנכתב בפסק הדין בנוגע למגרון ואשר מצוטט גם בהחלטה היום: "החובה לקיים פסק דין אינה עניין של בחירה. מדובר במרכיב הכרחי של שלטון החוק אליו כפופים הכל כחלק מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". בהמשך ההודעה יש דין מתייחסים אל חוק ההסדרה כאל אבסורד, "החלטת השופטים כי יש לקיים את פסק הדין ולהשיב את האדמות שעליהן נבנה המאחז עמונה לבעליהן הפלסטינים מדגישה את האבסורד שבהחלטת ועדת השרים אתמול, אשר אישרה חוק שנועד להכשיר גזל ועושק."

במערכת הפוליטית גם מיהרו להגיב להכרעת בג"ץ, ״שופטי בג״ץ הפנו פעם נוספת כתף קרה להתיישבות. שוב זועקת לשמיים הקלות הבלתי נסבלת של עקירת משפחות שלמות מבתיהם." תקף שר התיירות יריב לוין (הליכוד). ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תקף אף הוא את החלטת בג"ץ ואת ארגוני השמאל, " זו תוצאה של מסע דה- לגיטימציה שיטתי שעשו ארגוני השמאל הקיצוני למתיישבים בבג"ץ ואין לי אלא להצר על כך שבית המשפט נופל במלכודת הזו פעם אחר פעם  ומשמש כלי ניגוח פוליטי בידיהם של מי שנכשלים פעם אחר פעם בקלפי ומנסים לכפות  את דעת המיעוט שלהם על הרוב בחברה הישראלית דרך בג"ץ". סמוטריץ' מקווה כי חוק ההסדרה יסתור את החלטת בג"ץ וימנע את פינוי עמונה, "נתקן את העוול הזה, נשלים בע"ה את חקיקת חוק ההסדרה בכנסת בשבועות הקרובים ונמנע הרס מזיק ומסוכן של ישוב פורח בארץ ישראל. בכך נממש את חובת המשילות ואת המדיניות המאוד ברורה שלנו."

ח"כ מירב מיכאלי יו"ר המחנה הציוני, תקפה את התנהלות הממשלה ביחס לבג"ץ ואמרה, "עתידות: בקרוב תתגבר ההסתה נגד שופטות ושופטי בהמ״ש העליון. חוק ההסדרה שיעלה השבוע להצבעה לא יעבור את בג"ץ. רה״מ יודע את זה, בנט יודע את זה. היועץ המשפטי לממשלה – מינוי של נתניהו – אמר להם את זה. כרוניקה של די9 ידוע מראש. הממשלה הזו עושה דברים מנוגדים לכל חוק ישראלי, לכל חוק בינלאומי ולאינטרס של מדינת ישראל, מחכה שבג"ץ יעשה בשבילה את העבודה וימנע את זה ואז תוקפת את בהמ״ש." עוד הוסיפה מיכאלי בביקורת על המצב הכלכלי-חברתי בישראל, "כשמאות אלפי ילדים חיים בעוני, כל מה שהממשלה הזו מתעסקת אתו הוא עמונה ועפרה. הפרשה הזו מדגימה בצורה הכי ברורה למה צריך להחליף את הממשלה הזו."

עמונה היא מאחז לא חוקי שהוקם ב-1996 בסמוך להתנחלות עופרה. כיום מתגוררות בו כחמישים משפחות והוא המאחז הגדול ביותר ביהודה ושומרון. החל משנת 2000 עומד המקום בליבה של מחלוקת שלטונית ומשפטית עקב הקמת מבני קבע ללא אישור, ובהמשך גם עתירות של פלסטינים לבג"ץ בטענה שהמאחז הוקם על אדמות פרטיות של פלסטינים. בפברואר 2006 נהרסו תשעה מבני קבע בעמונה, תוך עימות אלים בין אלפי אנשים שהתבצרו במקום לכוחות המשטרה. בשנת 2008 הוגשה עתירה נוספת לבג"ץ להורות למדינה לממש את יתר צווי ההריסה ולפנות את הישוב. בשנת 2010 בעקבות גרירת רגלים של המדינה הוציא בג"ץ צו על תנאי המורה למדינה להשיב מדוע היא אינה ממשת את צוי ההריסה. בתשובתה לבג"ץ המדינה הודתה כי עמונה יושבת על קרקעות פרטיות פלסטיניות והבניה היא בלתי חוקית. בג"ץ הפך את הצו על תנאי למוחלט ומאז אישר למדינה דחיות חוזרות ונשנות במימושו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!