דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / ביטן: חוק ההסדרה שצפוי לעלות היום להצבעה בכנסת לא יעזור לעמונה

שר האוצר כחלון אמר כי לא יתמוך בחוק אם יכלול סעיפים הפוגעים במעמד בית המשפט העליון, יו"ר הקואליציה ביטן רמז כי גם אם יעבור, חוק ההסדרה לא יסייע לעמונה. ח"כ סמוטריץ' איים להצביע נגד התקציב אם דרישותיו לא ייענו

תושבי עפרה ועמונה מפגינים למען אישור חוק ההסדרה, 16.11.2016 (צילום: פלאש 90)
תושבי עפרה ועמונה מפגינים למען אישור חוק ההסדרה, 16.11.2016 (צילום: פלאש 90)
שי ניר

חוק ההסדרה צפוי היום לעלות להצבעה טרומית, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון. חוק ההסדרה, המקודם על-ידי מפלגת הבית היהודי, נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים. גלגולים קודמים של הצעת החוק הורדו מסדר היום או לא קודמו בהליך החקיקה. החוק צפוי לעורר תרעומת בזירה הבינלאומית וכן התנגדות נחרצת של היועץ המשפטי לממשלה.

על אף הניסיון לקיים הליך בזק חקיקתי, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אמר בראיון אתמול בגלי-צה"ל כי ישנם ניסיונות להסדרת המאחזים הלא חוקים, שאולי ייתרו את חוק ההסדרה, "אנו פועלים מסביב לשעון למצוא פתרון אחר, זאת בגלל הבעיות הבינלאומיות. אם נמצא פתרון כזה שבו היועמ"ש יוכל להגן על 2,500 יחידות דיור הנמצאות במעמד זהה לזה של עמונה, נלך על זה ולא על חוק ההסדרה". ביטן הוסיף,  "אם לא נמצא פתרון, בלית ברירה נמשיך עם החקיקה". ביטן הודה כי ישנם בקיעים במשמעת הקואליציונית, ביחס להצבעה על החוק. ביטן ציין את ח"כ בני בגין כמי שיתנגד ורמז על ח"כים נוספים מסיעות דגל התורה וכולנו מבלי להזכיר שמות. ביחס לעמונה ביטן אמר בצורה גלויה וברורה כי יש לקיים את פסיקת בג"ץ וכי עמונה תפונה, "ברור לגמרי שחוק ההסדרה לא יעזור לתושבי עמונה, במקרה שלהם נצטרך למצות את פסק הדין. אנו מסתכלים להם בעיניים ואומרים להם את האמת".

אמש בכנס אילת לעיתונות, התייחס שר האוצר משה כחלון גם לחוק ההסדרה ואמר כי כי לא יתמוך בחוק אם זה יפגע בבית המשפט העליון, "אני אדבר עם היועמ"ש. אם יסתבר שהחוק פוגע – לא יקום ולא יהיה". בתגובה לציוץ בחשבון הטוויטר של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), הטומן בחובו נימה המאיימת על שלמות הקואליציה, אמר כחלון כי ההגנה על בית המשפט העליון מעוגנת בהסכמים הקואליציונים וקרא לבית היהודי לעמוד בהתחייבויותיו, "לא רוצה להיות שחצן, אבל חוק ההסדרה מופיע בהסכם קואליציוני. לא הסכמתי להיכנס לממשלה לפני שבנט חתם שלא תהיה פגיעה בבית המשפט העליון. אין דבר כזה. אני מכבד את ההסכמים האלה. לא בכדי השקענו בהסכמים אלה. ידעתי לאיפה אני הולך".

מתחילת השבוע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העלה במספר הזדמנויות, הסתייגויות קשות, בלשון המעטה, מהמהלך הממשלתי לקידום חוק ההסדרה בטענה כי אינו עומד בקנה אחד עם שלטון החוק במדינת ישראל והמחוייבות לחוק הבינלאומי. ועד הפעולה של ההתנחלות עפרה, אשר על מספר מבנים בתחומה חל צו פינוי, הגיב לאזהרותיו של מנדלבליט, וקרא לחברי הכנסת לפעול ולשנות את הנוסח אחרי שהחוק יעבור בטרומית, "נוכח התנגדות היועמ"ש מנדלבליט לנוסח הנוכחי של חוק ההסדרה, היישוב עפרה קורא לחברי הכנסת לתמוך מחר בחוק בקריאה הטרומית, תוך התחייבות להכניס בו במהלך חקיקה שינויים משמעותיים כך שיעמוד בדרישות היועמ"ש ויוכל לעמוד במבחן בגץ. ההתיישבות כולה ועפרה בפרט נתונים לאיום משפטי חמור, המחייב חקיקה אמיצה וחכמה שתעמוד גם במבחן בג"ץ".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).

" אנו מודיעים בזאת שחוק ההסדרה בנוסחו הנוכחי הינו חוק לגיטימי ו'חוקתי". כך הגיבו בעצומה קבוצה של עורכי דין, בניהם פעיל הימין הקיצוני איתמר בן-גביר, ח"כ בצלאל סמוטריץ מיוזמי החקיקה ועו"ד יורם שפטל, המכנים עצמם 'משפטנים מגינים על חוק ההסדרה', בעצומה אותה פרסמו אתמול בערב. לטענתם, חוק ההסדרה יעמוד בסטנדרטים בין לאומיים, "דווקא האפליה העולה מהמצב הקיים לא מתאימה לערכי השיוויון. אנו נשמח להגן על החוק בכל ערכאה משפטית שהדבר ידרש בהתנדבות מלאה." לשון העצומה.

משפטנים מגנים על חוק ההסדרה
משפטנים מגנים על חוק ההסדרה

פעילי 'שלום עכשיו' הפגינו אתמול ברעננה מול ביתו של שר החינוך נפתלי בנט אותו כינו "בית ראש הממשלה", במחאה על התנהלות ממשלת ישראל בפרשת עמונה. אבי בוסקילה מנכ"ל 'שלום עכשיו' תקף את הממשלה וטען כי היא מנוהלת בפועל על ידי בנט ואמר, "ממשלת בנט איבדה כל רסן ונותנת לקומץ פורעי חוק לקבוע את מדיניותה הרשמית של ישראל. אם עד כה הייתה ציפיה משר התקשורת נתניהו שיפעל כראש ממשלה אמיתי ויורה לממשלת ישראל ליישר קו עם המוסר והחוק הבינלאומי- כעת ברור לכולם שממשלת ישראל מנוהלת על ידי נוער הגבעות ומובלת על ידי מפלגה קיצונית בת 8 מנדטים". במהלך ההפגנה יצא השר בנט לשוחח עם המפגינים. ואף הגיב למחאה בחשבון הטוויטר שלו וכתב, "אתם מפגינים, אנחנו עושים, זוהי דמוקרטיה."

פעילי "שלום עכשיו" מפגינים מול בית נפתלי בנט ברעננה במחאה על התנהלות הממשלה בפרשת עמונה (צילום: שלום עכשיו)
פעילי "שלום עכשיו" מפגינים מול בית נפתלי בנט ברעננה במחאה על התנהלות הממשלה בפרשת עמונה (צילום: שלום עכשיו)

מוקדם יותר השבוע בג"ץ דחה את בקשת המדינה לדחייה נוספת, לצו הפינוי וההריסה ליישוב עמונה בשל הזמן הארוך מאוד מימלא שניתן בדחיה האחרונה ובאלה שלפניו, התנגדויות תושבי עמונה והעותרים הפלסטינים ואי יכולת לעמוד בלוחות הזמנים מתוך קשיים מנהלים. הישוב צפוי להיות מפונה בסוף חודש דצמבר, זאת לאחר דחייה של שנתיים במימוש הצו, על-פי החלטת בג"ץ, בעקבות בקשת המדינה לנסות ולהסדיר את הפינוי בדרכי שלום.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!