דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / המערכה על אל-באב: לפחות 95 הרוגים בהתקפות של צבא טורקיה

זאת במסגרת המערכה על כיבוש העיר, מעוזה האחרון של דאע"ש במחוז חלב. בעסקאות שנחתמו ככל הנראה מאחורי הקלעים בין רוסיה, ארה"ב, טורקיה והכורדים הוכרע גורלה של צפון סוריה

חיילים סורים מסיירים בהריסות באל באב, השבוע (צילום: AP)
חיילים סורים מסיירים בהריסות באל באב, השבוע (צילום: AP)
אוריאל לוי

מאז תחילת  מבצע "מגן הפרת", של צבא טורקיה וכוחות מורדים ג'יהאדיסטים סורים, כבשו הטורקים רצועה נרחבת על גבול סוריה טורקיה בין העיירות ג'רבלוס ממזרח, לאל-ראי ממערב.

תגובתם של "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) הייתה ההבטחה שהם יהיו אלה שישחררו את העיר אל-באב, מעוזה האחרון של דאע"ש במחוז חלב. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, בהנהגת הכורדים,  שחררו את מרבית צפון-סוריה מדאע"ש והקימו בשטח שליטתם חבל אוטונומי בשם רוג'בה. על מנת לחבר את הקנטון המערבי של החבל (אפרין) לחלקו המזרחי (ממביג', קובני, חסכה, שדאדי,  וקמישלי) הם נזקקו לעיר אל-באב.

יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה)
יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה)

הטורקים שביקשו למנוע את הרצף הטריטוריאלי הכורדי, נשבעו בתורם שלא רק שהם יהיו אלה שיכבשו את אל-באב, הם גם יכבשו מהכורדים את מנביג'. במקביל להצהרות הלוחמניות הללו, מפציצים הטורקים את רוג'בה בחודשים האחרונים, מאז החל מבצע "מגן הפרת".

בעסקאות, שנחתמו ככל הנראה מאחורי הקלעים, בין רוסיה, ארה"ב טורקיה והכורדים הוכרע גורלה של צפון סוריה.

הטורקים וויתרו על המרד בחלב על מנת ליצור "רצועת ביטחון" שתחצוץ בין הכורדים בטורקיה (צפון) לאלה בסוריה (דרום). ובין קנטון אפרין (מערב) ליתר רוג'בה (מזרח). ארה"ב עזרה לטורקיה לכבוש רצועה זו בעזרת הפצצות אוויר וכמה מאות חיילים על הקרקע. אך את העיר אל-באב, ארה"ב לא עוזרת לטורקים לכבוש. כעת, לאחר כמה חודשים בהם התקיים מירוץ בין הכורדים לטורקים לעבר אל-באב, נראה שהכורדים וויתרו וכרגע הם מתמקדים במבצע לבידוד בירת דאע"ש, א-רקה.

מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת האזרחים בסוריה (גרפיקה: אידאה)
מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת האזרחים בסוריה (גרפיקה: אידאה)

המערכה על אל-באב

טורקיה כיתרה בשבוע האחרון את העיר אל-באב, מצפון, מזרח ומערב, אלא שלמרות היתרון האווירי היא מתקשה לכבוש אותה. שבוע שעבר, תוך מספר ימים מוצלחים עבור דאע"ש, הצליחו המחבלים להרוג עשרות חיילים טורקים, לקחת שניים מהם בשבי, ולהשתלט על טנקים, טרקטורים ומשאיות של צבא טורקים.

דאע"ש לקח שני חיילים טורקים בשבי ותוך פחות מ-24 שעות שרף אותם חיים סרטון הזוועה שמתעד את ההוצאה להורג, הוקרן לתושבי העיר על מסכי ענק, בכדי לשכנע אותם בניצחונם.

 

בתגובה, יצא חיל האוויר הטורקי למבצע הפצצות נרחב בו נהרגו, תוך 24 שעות, לפחות 95 אזרחים בעיר, ביניהם 26 ילדים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, טען היום כי חייליו הצליחו לנטרל 226 לוחמים של דאע"ש במבצע לכיבוש אל-באב. צבא טורקיה דיווח כי דאע"ש רצח 30 אזרחים שניסו להימלט מאל-באב לעבר השטח שבשליטת טורקיה.

 

 

המבצע לבידוד א-רקה

לפני שבועיים הכריזה דוברת ה-SDF על תחילת חלקו השני של המבצע לבידוד העיר א-רקה. מטרת המבצע, המשותף לארה"ב ולקואליציה של מיליציות כורדיות וערביות, שבראשו עומדת לוחמת כורדית, הוא לכבוש את הטריטוריה הצפונית לבירה של דאע"ש. במהלך השבועיים האחרונים כבשו הכוחות למעלה ממאה כפרים, בגדה המזרחית של נהר הפרת. במקביל נמשכת התקדמותם מכיוון העיר אל-שדאדי.

 

דוברת ה-SDF אמרה הבוקר כי נשים לוחמות לוקחות חלק משמעותי במבצע, וזאת בין היתר במטרה לשחרר נשים וילדים שנחטפו על ידי דאעש, ובכדי לנקום בדאעש על הפשעים שביצעו נגד נשים. יש לציין כי הנהגת הכורדים הודיע כי אין בכוונתה להיכנס לתוך העיר א-רקה, אלא רק לבודד אותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!