דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וחברה

פרשת אזריה / איזנקוט: "גבר בן 18 הוא לא הילדון של כולנו"

בנאום שנשא הבוקר (ג') ביום עיון לזכרו של הרמטכ"ל אמנון ליפקין שחק, התייחס הרמטכ"ל גדי איזנקוט לפרשת אלאור אזריה, שהכרעת הדין בה אמורה להימסר מחר. עוד הוסיף כי למרות השיח הציבורי הער בנושא, "על מפקדי צה"ל לבחור בצד המקצועי והפיקודי"

הרמטכ"ל גדי איזנקוט נואם ביום העיון לזכרו של אמנון ליפקין שחק (צילום: עדי כהן צדק).
הרמטכ"ל גדי איזנקוט נואם ביום העיון לזכרו של אמנון ליפקין שחק (צילום: עדי כהן צדק).

הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס היום (שלישי) לחקירות הפנימיות בצה"ל, זאת כיממה לפני הכרעת הדין במשפטו של החייל אלאור אזריה בבית הדין הצבאי. איזנקוט אמר את הדברים ביום עיון לזכרו של הרמטכ"ל אמנון ליפקין שחק, שעורך המרכז הבינתחומי הרצליה בשיתוף עם המכללה לביטחון לאומי. "הבלבול שחל בשיח בחברה הישראלי בין גבר ואישה בן 18 לבין הילדון של כולנו שהתבלבל ונחטף…זה שיח שפוגע בדרישה שלנו מחיילי צה"ל. בדברים הבסיסיים ביותר", אמר.

אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90

קודם לכן, אמר הרמטכ"ל כי "אנחנו בוחרים לעשות הפרדה בין השיח הפיקודי לציר החקירה", והוסיף כי הוא מודע "לשיח הציבורי ולשיח האינטרנטי הער". אך הבהיר כי "על מפקדי צה"ל לבחור בצד המקצועי והפיקודי". איזנקוט ציין כי אינו מושפע מדעת הקהל. "אני לא נבחר ציבור, מינתה אותי הממשלה" אמר, "אני לא צריך לבדוק מה מצבי בעזרת סקרים".

עוד התייחס איזנקוט לנושא הפקודות, ואמר כי "כשחוצים את שערי הבקו"ם יש פקודות. אבל אם חייל מקבל פקודה שהיא בלתי-חוקית בעליל, אנחנו אומרים שזו לא אפשרות לא לבצע אותה – זו חובה לא לבצע אותה!".

"אני דורש מחיילי צה"ל ומהמפקדים לפעול לפי סוף מעשה במחשבה תחילה" סיכם, "להקדיש מחשבה למה הדבר הנכון לעשותו, ואותו לבצע בנכונות ובנחישות יחד עם ההבנה שלא מובנת בידי חלק מהפרשנים וחלק מהציבור – שיש בתי דין שמחפשים לעשות צדק".

ממשפחת אזריה אמרו, בתגובה לדברי הרמטכ"ל, כי "ערב לפני הכרעת משפטו של אלאור אזריה מוצא מקום הרמטכ"ל עוד פעם להתערב בצורה בוטה ואומר שילד בן 18 שמתגייס הוא לא הילד של כולנו. אמת, הוא לא הבן של כולנו, אבל הוא חייל של כולנו. והרמטכ"ל, גם באמירה הזו שוב כופר במשוואה הכל כך ברורה לכולם, שאנו שולחים את היקר לנו מכל לידיהם של מפקדים הראויים כל כך. הכרעת הדין מחר היא לא רק של אלאור אזריה, אלא של כל החיילות והחיילים. אלאור אזריה הוא החייל של כולנו. אנחנו מחויבים להחזיר הביתה את החייל ששלחנו לקרב".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!