דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

דבר הרמטכ"ל / הרמטכ"ל נפגש עם תלמידים בעכו והדגיש את המחויבות לרוח צה"ל

גדי איזנקוט נפגש עם תלמידים בעכו ופרש את עמדותיו: סומך על מערכת הצדק במשפטו של אזריה אך גם מעריך את שירותו כלוחם, תקיף מול הטרדות מיניות, מאמין שצה"ל צריך להמשיך להיות צבא העם ומתנגד לדבריו של אביגדור קהלני.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור בעכו  (תמונות: דבר ראשון)
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור בעכו (תמונות: דבר ראשון)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הרמטכ"ל גדי איזנקוט נפגש אמש עם תלמידים מהעיר עכו, ונאלץ לתת תשובות לכל הסוגיות הרגישות איתן צה"ל מתמודד בשנה האחרונה ולא מהצד הביטחוני: שילוב נשים בצה"ל והטרדות מיניות, סוגיות של דת ודתיים, השפעת המצב הכלכלי על חיילי צה"ל, וההשלכות של משפט אזריה.

תלמידי חמישה בתי ספר תיכוניים בעיר עכו, ללא נציגי בתי הספר הערבים בעיר, זכו להיפגש עם הרמטכ"ל ולקבל סקירה על מצב צה"ל כיום והסוגיות העיקריות איתן הוא מתמודד, ויותר חשוב, לקבל מענה על שאלות שמטרידות אותם בנוגע לצבא.

ראש עיריית עכו שמעון לנקרי בירך את הרמטכ"ל ואת העשייה של צה"ל ואיתגר את האורח ב"שאלה פילוסופית" כששאל במה המדינה צריכה להשקיע בימים אלו – במטוסי קרב שכל אחד עולה 400 מיליון שקלים או להשקיע את הכסף הזה בתוך החברה הישראלית בחינוך לערכים ומצוינות?

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור בעכו (תמונות: דבר ראשון)
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור בעכו (תמונות: דבר ראשון)

צבא העם

איזנקוט הדגיש את החשיבות של צה"ל כצבא העם, בו משרתות כל אוכלוסיות בחברה הישראלית. הרמטכ"ל הדגיש כי בנוסף לחובת הגיוס, ישנה חשיבות בכך שכל מי שגר במדינה יחזק את צה"ל כצבא העם, והגדיר את השירות בצה"ל כזכות.

למוד קרבות מהפעם הקודמת בה ניפגש עם צעירים לפני גיוס בבת-ים, בה אמר כי אינו מצפה מחייל לרוקן מחסנית על כל צעירה שמגיעה עם מספריים למחסום, וחולל סערה, ניכר היה כי הפעם השאלות נבחרו בקפידה ונענו באומץ.

המצב הכלכלי והשפעתו על צה"ל

שוהם אביגל בן ה-18 שאל את הרמטכ"ל האם חייל עם קשיים כלכליים יכול לשרת שירות משמעותי. הרמטכ"ל השיב כי הוא מודע לרקע הכלכלי של החיילים אבל הדגיש כי השירות בצה"ל הוא שירות ולא עבודה. דמי הקיום לחיילים עלו ב-130%, והצבא מקצה למעלה מ-300 מיליון שקלים בשנה לעזרת משפחות מעוטות יכולת, ועל מנת ולאפשר לחיילים לכלכל את עצמם.

"אני רואה בשירות הנשים צורך לצה"ל, וזו תרומה יוצאת מן הכלל גם במקצועיות וגם בנחישות. הגדלת הגדודים המעורבים מארבע לשמונה זו ברכה גדולה לצה"ל, ואני מעודד נשים להצטרף ולשרת בתפקידים הבכירים ביותר."

הרמטכ"ל ציין את תוכנית 'ממדים ללימודים' הממנת שלוש שנות לימוד אוניברסיטאיות או הכשרה מקצועית ללוחמים, בתקווה שהתוכנית תתפתח בעתיד לכלל החיילים בצבא. "היעד הוא שכל חייל וחיילת יקבלו את הוקרת החברה הישראלית למשרתיה בדמות מימון לימודים אקדמיים או מקצוע לחיים." אמר הרמטכ"ל.

שילוב נשים בצבא וקידום מעמד האישה

מרי לובטניסקי בת 17 תלמידת כיתת יא, ביקשה את התייחסות הרמטכ"ל לאמירתו של חבר הכנסת לשעבר אביגדור קהלני על כך שאשה לא צריכה להיות לוחמת ותפקידה לגדל את הילדים בבית.

"אם אלו הדברים שנאמרו בעיני זה אמירה לא ראויה שגם לא מאפיינת את צה"ל. צה"ל לאורך שנים ארוכות משלב נשים בהצלחה ומשמש כמודל להרבה מאוד צבאות בעולם", אמר איזנקוט.

הרמטכ"ל מנה בגאווה את חלק מתפקידי הנשים כיום בצה"ל, "צה"ל פתוח ב-87 אחוז לתפקידי נשים, אנחנו בוחנים להרחיב את מקצועות הנשים. לא צריך לפגוע ברגשותיהם של דתיים שלא רוצים לשרת ביחידה מעורבת, הצבא מאפשר היום בחירה לחייל דתי לא לשרת ביחידה כזו. פקודת השירות המשותף נודעה ליצור כללים ונורמות."

"אני רואה בשירות הנשים צורך לצה"ל, וזו תרומה יוצאת מן הכלל גם במקצועיות וגם בנחישות. הגדלת הגדודים המעורבים מארבע לשמונה זו ברכה גדולה לצה"ל, ואני מעודד נשים להצטרף ולשרת בתפקידים הבכירים ביותר." הרמטכ"ל ציין כי הוא אומר את הדברים גם כרמטכ"ל וגם כאב לשתי קצינות שהשתחררו ולאחת שעדיין משרתת.

לוחמים ולוחמות בצה"ל. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: פלאש 90
לוחמים ולוחמות בצה"ל. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: פלאש 90

המוטיבציה לגיוס ואלאור אזריה

אוריאן תלמידת יב, שאלה את הרמטכ"ל על האם האירוע בגינו עומד החייל אלאור אזריה למשפט, פגע במוטיבציה של צעירים לשרת שירות קרבי לצה"ל ושירות בכלל.

איזנקוט ציין שהמקרה עדיין בבית דין ועל כן לא יכנס לפרטים, אך הדגיש כי אזריה בחר לשרות שירות ביחידה קרבית והוא מעריך זאת מאוד. הרמטכ"ל הביע אמון מלא במערכת המשפט הצבאית לחקור ולשפוט דין צדק. וציין כי יש קיר שמפריד בין ערוץ החקירה של המשפט, להחלטות המפקדים וזאת על מנת שיהיה אפשר להשתית נורמות במקום שבו ניתן נשק לחיילים והם קובעים חיים ומוות.

אלאור אזריה במהלך משפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלאור אזריה במהלך משפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).

הרמטכ"ל ציין כי צה,ל פועל תחת עקרונות נורמות, ופקודות תחת רוח צה"ל. "אף אחד לא מחפש חייל, אף אחד לא עושה את זה כדי להצטייר בעיני מישהו בצורה טובה. אנחנו עושים את זה לשמור על צה"ל – העוצמה של צה"ל נשענת גם על העוצמה שלנו וגם על הצדק שלנו. אם לא נקפיד על רמת דרישות ונורמות, ועל פקודות ועל נורמות וערכים, יהיה בלתי ניתן לקיים את צה"ל כמו שאנחנו רוצים לראות אותו, כצבא חזק, מוסרי וערכי."

"שנה ורבע של לחימה בטרור אני חושב שיש לנו במה להתגאות בחיילים ובחיילות ובמפקדים מקצועיים. אנחנו רוצים צבא שיהיה צבא עוצמתי עם רוח לחימה ועם מוטיבציה עם צדקת דרך. גם צבא שהוא גם צבא ערכי, שיודע לנצח את הטרור, להסתכל במראה, ולומר לעצמו שהוא פועל בצורה ערכית – אחרת אנחנו נפעל בדיוק כמוהם. אני חושב שמה שמפריד בינינו הוא לא נחישות ורוח הלחימה כי הם גם נחושים. עובדתית אנחנו רואים מאות צעירים וצעירים לוקחים סכינים ורצים לעשות פיגוע. האופן שבו אנחנו תופשים את המשימה שלנו ואת הערכים שלנו ועל מה אנחנו מגינים."

צבא ממלכתי

נריה עידן בן 17 שאל את הרמטכ"ל את נכונה תחושתו שהצבא שם פחות דגש על אמונה יהודית, כשהוא מתחייס לאישור גידול זקנים, העברת סמכויות מהרבנות לחיל החינוך, ושירות משותף בין גברים לנשים.

הרמטכ"ל השיב כי הלוואי שחמשת הכללים שדוד בן גוריון קבע לפני 68 שנים בנוגע לצבא יוכלו להספיק במציאות של היום: צבא ממלכתי, אוירה יהודית, שמירת כשרות, כיבוד הנחת תפילין ושילוב בתרבות.

אופק בוכריס בבית המשפט הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).
אופק בוכריס בבית המשפט הצבאי ביפו (צילום: פלאש 90).

מצב שהצבא לא מקבל אותו

ליאל נגר תלמידת יב שאלה על בכירים בצבא המואשמים בהטרדות מיניות, ותהתה כיצד מתמודדים עם התופעה.

הרמטכ"ל ענה תשובה חדה "אני רואה בחומרה רבה ניצול של יחסי מרות – גם שזה נעשה בהסכמה, שיש מפקד ופקודה. גם אם אף אחד לא יתלונן. זה מצב שהצבא לא מקבל אותו. אני יכול להבטיח שתהיה הסברה, שתהיה אכיפה ושתהיה ענישה חמורה מאוד וגיבוי מוחלט לכל מתלוננת במקרים שיהיו", אמר איזנקוט.

לסיום פנה הרמטכ"ל אל התלמידים ואמר, "תצטיינו במה שאתם עושים, תעשו את מה שנדרש ועוד קצת".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!