דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור קפלן

חברה ורווחה / הממשלה אישרה את מינוי אביגדור קפלן לתפקיד מנכ"ל משרד הרווחה

בפני קפלן, שהחל את דרכו בתעשייה האווירית וניהל כמה מהחברות הגדולות במשק, עומדים אתגרים רבים: טיפול בעוני בקרב קשישים, הפעלת תכנית לאומית לטיפול באלימות משפחה, וכן התמודדות עם הבעיות שבתופעות מיקור החוץ בתחום הרווחה

יו"ר הוועדה, אביגדור קפלן. (צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90)
יו"ר הוועדה, אביגדור קפלן. (צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את מינויו של ד"ר אביגדור קפלן למנכ"ל משרד העבודה והרווחה. קפלן צפוי להכנס לתפקידו בשבוע הבא.

ד"ר אביגדור קפלן (77) נשוי ואב לשלושה, מחזיק בתואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה ובדיפלומה במנהל עסקים מטעם האוניברסיטה העברית, בתואר שני בהנדסת תעשייה וניהול מהטכניון בחיפה ובתואר שלישי מאוניברסיטת בן גוריון מהפקולטה למדעי הבריאות.

קפלן היה בעברו מנכ"ל שירותי בריאות כללית, מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח פנסיה ופיננסים, יו"ר דירקטוריון קבוצת כלל ביטוח פנסיה ופיננסים ומנכ"ל המרכז הרפואי הדסה ועד לאחרונה היה מנכ"ל קבוצת אלון. קפלן החל את דרכו המקצועית כמו הבוס החדש שלו, השר חיים כץ, בתעשייה האווירית, שם מילא מספר תפקידים, בהם ראש אגף תכנון כוח אדם ומנכ"ל חברת הבת של התעשייה האווירית בארצות הברית.

חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90

קפלן נכנס לנעליים גדולות. המנכ"ל הקודם אליעזר יבלון, שנפטר לפני כחודש, זכה להערכה רבה, ותואר על ידי עובדי המשרד כ"איש עשייה". משרד הרווחה בראשות חיים כץ מקדם מגוון רחב של רפורמות, ובתחילת השנה האזרחית נכנסו לתוקף כמה מהחוקים שחוקקו בנושא בשנה האחרונה, בהם מס הכנסה השלילי. עוד על סדר היום של משרד הרווחה: טיפול וצמצום היקפי העוני בקרב קשישים, תכנית לאומית לטיפול באלימות במשפחה, וצמצום היקפי המשפחות המטופלות ברווחה. דבר נוסף הדורש טיפול מעמיק, ומעניין אם קפלן יבחר לעסוק בו, הוא מיקור החוץ של שירותי הרווחה. כיום רוב השירותים שניתנים לאזרחים הם ממיקור חוץ והפיקוח עליהם לוקה בחסר, כמו לדוגמה מקרה ארגון אור שלום שנחשף לאחרונה.

לקפלן מגיע לאחר שניהל כמה מהחברות מהגדולות במשק הישראלי. לא ברור אם מדובר בצירוף מקרים או בניהול כושל, כמעט בכל מקום אותו ניהל נוצר משבר כלכלי. סקירה קצרה:

  • קפלן כיהן כמנכ"ל קופת חולים כללית (היום שרותי בריאות כללית) במשך ארבע שנים משנת 92, בזמן כהונתו חוקק חוק בריאות ממלכתי, אשר חלק מהטיעונים להצדקתו היו הגרעונות הכבדים והתמידיים מהם סבלה קופת חולים כללית.
  • לאחר מכן כשכיהן כמנכל כלל ביטוח צומצם היקף פעילות החברה והיא הפכה לחברה השלישית בגודלה בתחום.
  • לאחר 11 שנים בכלל מונה קפלן למנכל המרכז הרפואי הדסה. בזמן עבודתו שם בשנת 2014, התחולל המשבר בהדסה, שבו המרכז הרפואי נכנס למצב של הקפאת הליכים בעקבות משבר כלכלי-תקציבי עמוק שאליו נקלע המרכז, עם גירעון של כ-1.3 מיליארד ₪. בעקבות המשבר יצאו העובדים בשביתה ומחאה. ביוני 2014 התפטר קפלן מתפקידו לאחר מינוי חשב מלווה למרכז הרפואי.
  • בתחילת שנת 2015, מונה קפלן למנכ"ל קבוצת אלון, לאחר שהודח המנכ"ל הקודם, דודי ויסמן, המחזיק מניות בחברה. בתקופת ניהולו של קפלן, נכנסה רשת מגה שבבעלות קבוצת אלון למשבר אשר התדרדר עד להקפאת הליכים. בינואר שנה שעברה, מינה בית המשפט שלושה נאמנים מפעילים לחברה האמורים לפעול למכירתה. תוך כדי המשבר דווח כי קפלן שהיה אז יו"ר הדירקטוריון קיבל בונוס של 530 אלף ₪. לאחר שהדבר נחשף, הודיע קפלן שהוא מעביר את הבונוס לטובת עובדי מגה, בהודעתו לעיתונות אמר קפלן כי הוא מועסק על ידי חברת הדלק אלון לישראל, ומקבל ממנה משכורת עבור כלל התפקידים אותם הוא ממלא בקבוצת אלון. לדבריו, הבונוס אותו קיבל ניתן לו על ידי דירקטוריון אלון בישראל, ועבור תפקידו כיו"ר דירקטוריון מגה לא קיבל תמורה מעולם. הוא ציין כי לא היתה לו כל השפעה באשר לעיתוי בו אושר לו הבונוס. "אני ער לביקורת הציבורית על עצם קבלת הבונוס ועל שיוכו המוטעה לעבודתי במגה" כתב קפלן, "ליבי עם העובדים ובני משפחותיהם ולכן החלטתי להעביר את כל סכום הבונוס נטו ששולם לי לטובת עובדי מגה. אני מעביר המחאה בסכום ששולם לי נטו במלואו ליו"ר ההסתדרות אשר יחליט על דרך השימוש בכסף לטובת העובדים".

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר על אישור המינוי, " עם כניסתי לתפקיד, הצהרתי כי על כל אחד מעובדי המשרד לעמוד ביעדים ובמדיניות שאותם ננחיל, בכדי למנף ולקדם את האתגרים הרבים שעומדים לפתחנו, לרווחת האוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל ועובדי המשרד כאחד. בטוחני כי אביגדור קפלן, על כל ניסיונו, תפקודו וכישרונותיו, ביצועיסט אמיתי עם קבלות, יעמוד בתפקיד וביעדים בהצלחה מרובה ואף למעלה מכך".

קפלן גם מסר תגובה, "אני רואה בתפקיד זה שליחות חשובה ואחריות גדולה מאוד. אעשה כמיטב יכולתי על מנת לקדם את נושאי התעסוקה, הרווחה והשירותים החברתיים ואפעל  לסיוע מרבי לאוכלוסיות הנזקקות לעזרת המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!