דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפחות אומנה

רווחה / מדוע מעוכבים ואף מצומצמים התשלומים למשפחות האומנה?

משפחות האומנה הפועלות דרך ארגון 'אור שלום' טוענות שהתשלומים החודשיים שלהן מעוכבים, וכי התשלומים שכן מגיעים סובלים משחיקה מתמשכת, ולא עודכנו 14 שנה. משרד הרווחה לא הגיב לטענות

משפחה (תמונת אליוסטרציה: Eric Ward / ויקיפדיה).
משפחה (תמונת אליוסטרציה: Eric Ward / ויקיפדיה).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה תקיים היום (שני) דיון בנושא הארגון 'אור שלום', המפעיל משפחות אומנה. הדיון מתקיים בעקבות חשיפת דבר ראשון על כך שהעמותה לא מעבירה כסף למשפחות בזמן. משפחות האומנה טענו כי לא הועבר להם הכסף בנובמבר, וכי בדצמבר עברה פעימה ראשונה של הכסף, ובהמשך החודש תעבור הפעימה השנייה.

בנוסף לטענות על עיכוב התשלומים להן, טוענות המשפחות כי התשלום שהן מקבלות לא מעודכן למדד, וכי העדכון האחרון נעשה בשנת 2002. ת', אם אומנה מזה שלוש שנים, אומרת, "הרווחה צריכה לקחת אחריות ולא משנה איפה הכשל. המשפחות צריכות לקבל את התשלום, זה מאד פשוט".

המשפחות דורשות להעביר את הכסף שמגיע להן, ולהצמיד את הסכום למדד. העדכון האחרון היה בשנת 2002, ולכן משפחה שמקבלת כיום 3,275 שקלים אמורה היתה לקבל, לאחר הצמדה למדד, 3,968 שקלים. תוספת של 693 שקלים, סכום קריטי עבור הילדים והמשפחות. לטענת משרד הרווחה, תעריף משפחות אומנה מוצמד למדד השנתי ומעודכן בינואר בכל שנה. אך בפועל, הסכום אותו מקבלות המשפחות והילדים, לא השתנה מאז שנת 2002.

בהוראה של משרד הרווחה ביחס למשפחות אומנה, מפורטים כל השירותים לגביהם המשפחות זכאיות להחזר: תשלום לגן ובית ספר, שני חוגים, מורים פרטיים עד 20 שעות שבועיות, קייטנה וצהרון. בפועל משלמות המשפחות את שכר הלימוד לבית ספר או לגן, הן זכאיות להחזר רק על חוג אחד, על מורים פרטיים הן מקבלות החזר רק על שעה שבועית אחת ועל צהרון הן משלמות בעצמם.

ת' אמרה ל'דבר ראשון', "הילדים הללו שנולדו למציאות בלתי אפשרית כמעט, הוצאו מהבית, בצו בית משפט על ידי הרווחה. משפחות האומנה נחשבות למשפחות מתנדבות, התשלום הוא עבור הילדים וצרכיהם. המשפחות, מנסות לאפשר לילדים המדהימים, לחיות חיים נורמליים ושיצליחו להשתלב בחברה ולא להפוך לעול על החברה. התהליך הוא ארוך, אך נעשה באהבה אין סופית עם הרבה עליות ומורדות, אך המשפחות נשארות אופטימיות ושואפות לעתיד טוב לילדי האומנה".

במכתב שכתבה לוועדת העבודה והרווחה ולמבקר המדינה כותבת ת', "אנחנו, משפחות האומנה, נמנעות מלדבר על המצב הכספי, אך הוא חייב להיות מוצף. התשלום החודשי חייב להיות בזמן, חייב להיות צמוד למדד. כספים אלו אינם בונוס. הם מהווים בסיס כלכלי לתכנון משפחת האומנה ואנחנו סומכים עליהם שיגיעו בזמן. הכסף שניתן למשפחות כולל: שכר לימוד, שיעורי עזר, ספרים, ביגוד, אירועים-ימי הולדת, בר/בת מצווה, דמי כיס, נסיעות לפגישות עם ההורים הביולוגיים, שעורי נהיגה או כל דבר אחר שעולה על הדעת. ועוד המון נושאים יום יומיים קטנים וגדולים שאמורים, לדעתנו להיבנות על פי צרכיי כל ילד – תקציב שנתי שמיועד לצרכים חריגים, כגון: טיפולים מגוונים שקופת החולים אינה נותנת, תרופות שלא בסל הבריאות, מכשירי שמיעה, נסיעות לביקור ההורים הביולוגיים. הסכום שניתן למשפחות האומנה נקבע בשנת 2000 ולא הוצמד למדד מאז. חשוב לנו להדגיש שמרבית העשייה שלנו, כהורי אומנה אינה נמדדת בכסף, היא נמדדת בזמן ובאהבה. לדוגמא: ליווי לביקורים עם ההורים הביולוגיים- והטיפול ברגשות הילד לאחר הביקור, או לחילופין הטיפול ברגשות הילד אם אין ביקורים".

מארגון אור שלום נמסר: "מי שמחליט באופן בלעדי על גובה התשלום למשפחות האומנה הוא משרד הרווחה. אין לארגוני האומנה בישראל כל חלק בהחלטה על גובה התשלום או ההצמדה למשפחות האומנה. ארגוני האומנה בישראל אחראיים על הטיפול בילדים שהוצאו מביתם ועל הכשרת וליווי המשפחות המדהימות, שהן ללא ספק חוד החנית של ההתנדבות בישראל. משפחות אלה ראויות לכל שבח ומחמאה בגין הנתינה האינסופית נטולת התנאים שלהן, עבור הילדים שכל כך זקוקים לה".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "טל בוקר טוב, גם תשלומי האומנה הטיפולית המועברים לאור שלום מתעדכנים באופן שוטף (לפחות אחת לשנה), בצמוד למדד. העמותה נמצאת תחת פיקוח מתמיד הכולל בדיקה אקראית של תיקים, לרבות בדיקת התשלומים המועברים למשפחות. המשרד שותף בפורום בין-משרדי המנהיג רפורמה במבנה ההתקשרויות המכרזיות עם נותני שרות במיקור חוץ, שתכלול שינוי במשטר הפיקוח הממשלתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!