דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שידורי ספורט

שידורי הספורט / אוהדת? אוהד? - לוועדת הכלכלה אין בשורות עבורך

בוועדת הכלכלה קידמו אתמול (ב') את ההצעה לעידוד התחרות בתחום שידורי הספורט, בניסיון להשפיע בעקיפין על יוקר השידורים הרב ערוציים, אך בלב הבעיה, העובדה שעל מנת לצפות בקבוצה שאת אוהדת, עלייך לרכוש חבילת ערוצים

שידורי ספורט (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
שידורי ספורט (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בוועדת הכלכלה קידמו אתמול את ההצעה לעידוד התחרות בתחום שידורי הספורט, בנסיון להשפיע בעקיפין על יוקר השידורים הרב ערוציים, נושא שפוצל מהרפורמות בתקשורת בחוק ההסדרים. הצעת החוק זקוקה לאישור של השר הממונה צחי הנגבי (הליכוד), המחליף את שר התקשורת בנימין נתניהו, בעניינים הקשורים לחברת בזק. מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ביקש לדחות את ההחלטה בנושא. בתום הישיבה הבהיר היו"ר כבל (המחנ"צ) כי בכוונתו להעלות את ההצעה שתאפשר חובת מכירה של הערוצים להצבעה תוך שבועיים.

המנגנון המוצע מחייב את הערוצים להגיע לסיכום כספי עם גוף משדר (HOT, YES, סלקום TV ובעתיד מפעיל נוסף) תוך שלושה חודשים. במקרה שאין הסכם, ימונה בורר מתוך רשימה שהוכנה מראש, והוא יפסוק מהו המחיר ההוגן וכך תוך ארבעה חודשים, לכל המאוחר, יהיה סיכום כספי.

חלק קצר מתוך הדיונים אמש בוועדת הכלכלה:

אוהדים? בעיה שלכם

שוק שידורי הספורט היום מבוסס על זכויות קניין מלאות. למארגני אירועי הספורט שמורה הזכות להעניק בלעדיות על מפעלי ספורט או חלקם לערוץ יחיד. הערוץ יכול להחליט אם להעניק או לא להעניק בלעדיות לפלטפורמת שידור. מצב זה יוצר פער גדול בין הביקוש בקרב האוהדות והאוהדים, ובין המוצרים שניתן לרכוש. אמנם יש שידורי ספורט גם בחבילות הבסיס, אך איש אינו אוהד דווקא את "ONE", "EUROSPORT,"צ'רלטון", או את "ספורט 5"  – האוהדים אוהדים את הקבוצה שלהם. במצב עניינים זה, אוהדי הספורט מוכרחים לרכוש את חבילת ערוצי ספורט במשך כל השנה כדי לקבל גישה לכל המשחקים, גם אם הם יצפו רק בשידורים בודדים בשנה. חבילת הספורט החודשית בסלקום TV עולה 52 ש"ח או 67 ש"ח. חבילת הספורט החודשית בYES עולה 66.4 ש"ח ובHOT המחיר דומה.

את הבעיה הזו, חשוב להדגיש, ועדת הכלכלה בכלל לא מנסה לפתור. הצעת החוק מכוונת להתערב בשוק, ולאסור על הבלעדיות, כך שכל ערוץ יוכל לרכוש זכות לשדר כל משחק וכל פלטפורמה תוכל לרכוש כל ערוץ. מכיוון שכל התמחור בשוק מבוסס על המודל המעוות הכולל בלעדיות, יישום שלו עלול לגרום לחלק מהגופים להתרסק כלכלית. יתרה מכך, מכיוון שכעת כל הפלטפורמות המשדרות הגיעו להסכם עם כל הערוצים הישראלים, מדובר בחקיקה שעשויה לסייע לפרטנר בלבד, המעוניינת להתמודד במכרז על הפעלת מערך שידורי "עידן +", המיועד להפרטה בתנאים בעייתיים – מצד אחד המדינה תעניק במתנה השקעות של מאות מליונים שהיא השקיעה בתשתיות, ומנגד, לא בטוח שזה מספיק כדי לאפשר למפעיל פרטי להיות רווחי. יו"ר הועדה כבל הבהיר במהלך הישיבה כי הדיון לא יעסוק בערוץ ששילם על זכויות שידור בלעדיות על מפעל ספורט: "עשינו הבחנה בין המפעילים לערוצים. עכשיו אנחנו עוסקים רק בערוצים. על המפעילים נקיים דיון נפרד. לא נקיים דיון לפני שנביא לכאן את אלו שאיימו עלינו מחו"ל, במרכאות או שלא במרכאות במידה ונלך לנתיב הזה", ורמז לנציגי EUROSPORT.

זקוקים לשידור ציבורי

שורש הבעיה כלל אינו נמצא בסוף השרשרת – בפלטפורמות, אלא בהתחלה – באופן שבו זכויות השידור נמכרות בבלעדיות לכל המרבה במחיר. אם הבלעדיות תבוטל בכפיה, המודל הכלכלי יהיה לא רלוונטי, ויצור רגולציה שונה בין ערוצים ישראלים וערוצים מחו"ל. לו המדינה הייתה רוצה להקל על הציבור, היא הייתה דואגת לכך שמבחר משחקי הספורט הישראלי היו משודרים בחינם באמצעות רשות השידור הותיקה, או על ידי התאגיד החדש. יצירת "חבילת בסיס" ציבורית של שידורי ספורט בחינם, הייתה מאפשרת לציבור בחירה חופשית בין שידורי עידן + בחינם, או רכישת ערוצים נוספים בתשלום בפלטפורמות השונות הכוללות חבילות ערוצים רבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!