דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי חוץ

המזרח התיכון / בישראל מודאגים מוועידת השלום בפריז ותולים תקוות בטראמפ

ביום א' תיפתח בפריז ועידת שלום ללא הישראלים והפלסטינים. רה"מ נתניהו כינה אותה "ועידת הונאה", אבל הפלסטינים דווקא מרוצים. צרפת: מטרת הוועידה היא להבטיח את פתרון שתי המדינות

נתניהו והולנד בימים טובים יותר, נובמבר 2015 (צילום: עמוס בן גרשום  לע"מ)
נתניהו והולנד בימים טובים יותר, נובמבר 2015 (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את וועידת השלום בפריז בפגישתו אתמול (חמישי) עם שר החוץ של נורבגיה, בורגה ברנדה המבקר כעת בישראל. "מדובר בוועידה שהיא הונאה, הונאה פלסטינית בחסות צרפתית, שמטרתה להוביל לאימוץ עמדות אנטי-ישראליות נוספות. זה מסיג את השלום לאחור, וזה לא יחייב אותנו."

בישראל נשמעת גם ביקורת האומרת כי וועידה מסוג זה, בה יתכנסו מדינות וארגונים לדון בבעיות הקשורות לסכסוך, להגיע להחלטות ואז להציג אותן לישראלים ולפלסטינים מבלי שהצדדים השתתפו בדיונים, היא חסרת טעם מלכתחילה. נתניהו וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי (הליכוד) מקפידים להציג את הוועידה והחלטותיה ככאלו שיחרבו כל הסדר מדיני וקושרים אותה למגמות אנטי ישראליות, "ישנם מאמצים נוספים שהורסים את סיכויי השלום", אמר נתניהו, והתייחס להחלטה 2234 שהתקבלה במועצת הביטחון, הרואה את כל ההתנחלויות בשטחים כלא חוקיות.

שר החוץ הנורבגי ביורגה ברנדה, שביקר השבוע בישראל, התייחס גם הוא לוועידה והיעדרה של ישראל ואמר כי ארצו תשתתף בה והוסיף, "נבטיח שתהיה תוצאה מאוזנת, וכולי ציפייה גם לדון בעתיד תהליך השלום יחד איתך."

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, המארח את הוועידה, אמר בנאום בתחילת השבוע כי הוועידה מכוונת להבטיח ע"י הקהילה בינלאומית, כי פתרון שתי המדינות יהווה בסיס למשא ומתן עתידי, "השלום יושג ע"י הישראלים והפלסטינים ולא ע"י אף-אחד אחר. רק שיחות הדדיות יכולות להצליח." הולנד הוסיף כי נטישת פתרון שתי המדינות תפגע בביטחונה של מדינת ישראל. לדברי הולנד הוועידה תדחוף להחלטות מעשיות הנוגעות לפיתוח אנרגיה, תחבורה ופיתוח אורבני לרווחת הישראלים והפלסטינים.

בוועידה, הצפויה להתחיל ביום ראשון הקרוב, צפויים להשתתף נציגים מ-72 מדינות, ללא נציגות ישראלית וללא נציגות פלסטינית.

ועידת השלום בפריז נראית כמהלך נוסף לצבירת נקודות לצד הפלסטיני במלחמה הדיפלומטית הבינלאומית הנטושה בין הצדדים, כשברקע חילופי הממשל הצפויים בארה"ב. הפלסטינים מקדמים בברכה את היוזמה הצרפתית, לאחר שני הישגים דיפלומטים, אותם רשמו לאחרונה, המקדמים את החלשתה של ישראל בזירה הבינלאומית. לא בטוח שההישגים הללו מקדמים את סיום הסכסוך או את פתרון שתי המדינות אך הם בהחלט תורמים למעמד הפלסטינים בעולם, "הכלים העומדים לרשותנו עכשיו הם החלטת מועצת הביטחון 2234, נאום קרי וועידת פריז", אמר בחודש שעבר, חוסם זומלוט, יועץ בכיר של מחמוד עבאס (אבו מאזן), נשיא הרשות הפלסטינית, והוסיף כי הפלסטינים יפעלו להביא לפתרון על בסיס היוזמה הצרפתית. "אנו הולכים לסיים עם השיטה הישנה של שיחות ישירות עם ישראל בחסות אמריקאית, עכשיו יש לנו את הכלים" אמר זומלוט.

ההישג הפלסטיני בהחלטה 2234 במועצת הביטחון של האו"ם, הוא בכך שהיא מגנה את ישראל על המשך הבנייה בשטחים הכבושים, וקובעת כי כל ההתנחלויות לא חוקיות. ההישג הפלסטיני הנוסף היה בנאומו האחרון של קרי, שהטיל את האחריות לקיפאון בתהליך המדיני על ישראל והתנהלותה של ישראל בשטחים, ואף הטיל ספק במחויבותה של ממשלת ישראל לפתרון 2 המדינות, בהאשימו כי היא מובלת ע"י "תנועת ההתנחלויות". בתגובה להחלטה 2234 אמר נתניהו כי ישראל דוחה את ההחלטה ה"מבישה" והאשים את ממשל אובמה בכך שארה"ב לא נעמדה לצד ישראל ונמנעה בהצבעה ולא הטילה וטו. נתניהו אף האשים את קרי כי הוא עומד מאחורי היוזמה להחלטה 2234. בהמשך, בתגובה לנאומו של קרי אמר נתניהו כי דברי קרי הם "אכזבה גדולה" והאשים את קרי כי הוא עוסק באובססיביות בנושא ההתנחלויות, ולא בסירובם של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית.

ממשלת ישראל תולה תקווה טראמפ

בירושלים מוטרדים מההישגים הפלסטינים, אך מוצאים עידוד מחילופי הממשל בארה"ב ומהרוח הגבית הנושבת מהצהרותיו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, על אף שלא הציג כל תוכנית מסודרת או כיוון לפתרון הסכסוך, ורק מגיב בצורה נקודתית לסוגיות שונות. בקמפיין הבחירות לנשיאות הצהיר טראמפ, בדומה למועמדים הרפובליקנים הנוספים, כי יעביר את שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים. בחודש שעבר צוטטה קליאן קונווי, מנהלת קמפיין בחירתו של טראמפ העתידה להתמנות ליועצת בכירה בממשל החדש, באומרה כי העברת השגרירות לירושלים "נמצאת בעדיפות גבוהה" עבור הנשיא הנבחר.

ביחס להחלטה 2234 הגיב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "בנוגע לאו"ם, דברים יהיו אחרת אחרי ה-20 לינואר (מועד השבעתו של טראמפ לנשיאות, ש.נ.)". שעות ספורות לפני נאומו של קרי, כתב טראמפ, בחשבון הטוויטר שלו, "איננו יכולים להמשיך ולהתייחס לישראל בבוז וחוסר כבוד. הם היו רגילים שיש להם חברות גדולה בארה"ב אבל לא עוד. הסוף התחיל בהסכם הנורא עם איראן ועכשיו זה (האו"ם)! החזיקו מעמד ישראל, ה-20 בינואר מגיע במהרה!"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!