דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

המזרח התיכון / דרשות שישי במסגדים עסקו בנושא אחד: מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים

העברתה העתידית של השגרירות, כפי שטראמפ הבטיח לעשות, מעוררת התנגדות | גם מזכיר המדינה היוצא ג'ון קרי, אבו-מאזן ושר ההסברה הירדני אל מומאני, הביעו את חששם הגובר מהמהלך

נוף העיר העתיקה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
נוף העיר העתיקה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

דרשות יום שישי האחרון במסגדים, ברחבי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, הוקדשו לאפשרות שארה"ב תעביר את השגרירות האמריקאית מת"א לירושלים. גל ברגר דיווח ברשת ב' של קול ישראל כי החשש שנשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ אכן יממש את הבטחת הבחירות שלו, הוא שהביא לידי כך.

אחת מהצהרות הבחירות הדרמטיות במערכת הבחירות האמריקאית האחרונה, לפחות עבורנו הישראלים, היא זו הנוגעת להעברת השגרירות האמריקאית ממקום מושבה בת"א לירושלים. טראמפ, שחזר על ההבטחה לפני הבחירות חוזר עליה גם לאחר היבחרו. בעוד שבישראל הרשמי מקבלים הודעה זו בשמחה, עבור הפלסטינים מדובר בהכרה רשמית של האמריקאים בכך שירושלים כולה תישאר בריבונות ישראלית ושינוי דרמטי בעמדה ארוכת השנים של ארה"ב ביחס לסוגיה הישראלית-פלסטינית.

ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן נואם בעצרת האו"ם (צילום: אמיר לוי / פלאש 90).
ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן נואם בעצרת האו"ם (צילום: אמיר לוי / פלאש 90).

הדרשות נעשו בהנחיית הרשות הפלסטינית במסגדים שבפיקוחה, ובמקביל שידרה הטלוויזיה הממלכתית הפלסטינית קטעים מדרשות שנשאו אימאמים בכל רחבי הגדה, נגד המהלך. אחד מהאימאמים אמר כי זו תקיפה בוטה נגד הדת וההיסטוריה; אחר אמר כי זו פגיעה במקומות הקדושים ובמסגד אל אקסא; ואחרים קראו לאומה המוסלמית להתעורר.

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) קרא לטראמפ, ביום שישי האחרון, שלא לממש את ההצהרות שלו להעביר את השגרירות והוסיף כי הוא רואה במהלך כזה "תוקפנות המחסלת את המאמצים שנעשו ברמה המדינית בנושא הפלסטיני", ואמר כי הוא מקווה שהתוכנית לא תיושם. במידה והתוכנית תבוצע, לדברי עבאס, זה יהווה סכנה לשלום, "שמענו הצהרות רבות המתייחסות להעברת שגרירות ארה"ב ואנו מקווים כי אינן נכונות וכי לא ייושמו. אם הן יבוצעו אז תהליך השלום במזרח התיכון, ואפילו השלום העולמי יהיו במשבר שלא נוכל לצאת ממנו".

עבאס התייחס להצהרות קודמות של נשיאים אמריקאים ומועמדים לנשיאות בנושא, שלא יצאו לפועל בסופו של דבר, "אנשים בעבר דברו על נושא זה ולא עשו דבר" והוסיף, "אנו מקווים שהממשל האמריקאי לא יעביר את השגרירות". עבאס נשא דברים מול מספר ארגונים בבית סחור, ליד בית לחם, באירוע לרגל חג המולד של הכנסיה היוונית אורתודוקסית.

ג'ון קרי נואם, 28/12 (צילום: סוכנות AP).
ג'ון קרי נואם, 28/12 (צילום: סוכנות AP).

בראיון לרשת סי.בי.אס, בשישי האחרון, נשאל מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, מה יקרה אם ממשל טראמפ יעביר את השגרירות. קרי טען כי מהלך זה עשוי להביא, "לפיצוץ מוחלט באזור" לא רק ברשות הפלסטינית אלא גם בשטחי מדינת ישראל ואף באזור כולו. "אם לפתע ירושלים תוכרז כמקום מושבה של השגרירות, זה יעורר סוגיות של ריבונות וסוגיות משפטיות שבוודאות יושפעו ממהלך הסכמה שבשתיקה שכזה, ובוודאות תהיה לו השפעה עמוקה על יכולתן ומוכנותן של ירדן ומצרים לתמוך בשותפות עם ישראל, כפי שהיא כיום".

שר ההסברה הירדני, מוחמד אל מומאני, אמר בחמישי האחרון לסוכנות הידיעות אי.פי, כי המהלך להעברת השגרירות לירושלים יהווה "קו אדום" בעבור ירדן ויצית את הרחוב הערבי והמוסלמי ויהיה בעל "השלכות קטסטרופליות בכמה רמות". אל מומאני רמז לכך שמהלך זה עלול לפגוע גם ביחסי ישראל וירדן, "זה בהחלט ישפיע על היחסים הבילטרלים בין מדינות באיזור, בהן ירדן ואחרות הקשורות להחלטה".

בחודש שעבר צוטטה קליאן קונווי, מנהלת קמפיין בחירתו של טראמפ שעתידה להתמנות ליועצת בכירה בממשל החדש, באומרה כי העברת השגרירות לירושלים "נמצאת בעדיפות גבוהה" עבור הנשיא הנבחר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!