דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סנגל

אפריקה / צבא סנגל פלש לגמביה לאחר שהנשיא המודח סירב להתפנות מתפקידו

הנשיא הנבחר של גמביה אדמה בארוו יכנס היום לתפקידו, לאחר שהנשיא הקודם יאיה ג'אמה ניסה להאחז בתפקיד וסולק במבצע צבאי שזכה לכינוי 'המבצע להחזרת הדמוקרטיה'.

נשיא גמביה אדאמה ברו הנבחר (במרכז) מובל למכוניתו לאחר שהושבע בשגרירות בסנגל (צילום: AP)
נשיא גמביה אדאמה ברו הנבחר (במרכז) מובל למכוניתו לאחר שהושבע בשגרירות בסנגל (צילום: AP)
אוריאל לוי

צבא סנגל פלש אמש (חמישי) לגמביה על מנת להבטיח את כניסתו לתפקיד של נשיאה הנבחר אדמה בארוו, שהושבע מוקדם יותר לתפקיד, בשגרירות גמביה בסנגל. צבא סנגל החל במבצע הקרקעי, לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם אישרה את המהלך.

תושבי גמביה תולשים את תמונתו של הרודן ג'אמה, לאחר כניסת הכוחות הסנגלים:
https://twitter.com/TomFeneux/status/822222922479759361

הכוחות הקרקעיים של צבא סנגל מגובים על ידי חיל האוויר של ניגריה, וקואליציה של 15 מדינות אפריקאיות השותפות ל"קהילה הכלכלית של מערב אפריקה" (ECOWAS). מדינות מערב אפריקה הציבו אולטימטום לנשיא יאיה ג'אמה, כי אם לא יפנה את כס הנשיאות לבארוו, שנבחר בבחירות דמוקרטיות, יפלשו צבאותיהם לגמביה על מנת לחפות עליה את חוקתה שלה ולאפשר את חילוף השלטון.

מדינה קטנה המוקפת בסנגל

גמביה הייתה בעבר מושבה בריטית בלב "מערב אפריקה הצרפתית", שהייתה הקולוניה הגדולה ביותר ביבשת אפריקה. היא קיבלה עצמאות מבריטניה ב-1965, ומאז היא המדינה היבשתית הקטנה ביותר באפריקה. המדינה כולה ממוקמת על גדותיו של נהר גמביה, עד השפך שלו לאוקינוס האטלנטי. יותר מ-90 אחוזים מתושבי גמביה הם מוסלמים. סנגל המקיפה אותה זכתה לעצמאות מצרפת ב-1960. בשנת 1982 היה ניסיון לחבר את שתי המדינות לקונפדרציה בשם סנגמביה, אך הניסיון כשל. משנת 1982 ועד לפני מספר שנים, התקיימה בגמביה לוחמה בלתי רציפה בין הממשלה ובין כוחות בדלניים. המורדים, בני הקבוצה האתנית ג'וֹלה, טוענים לקיפוח מצד הוולוף, הדומיננטיים במדינה. גמביה מתפרשת על שטח שהוא פחות ממחצית שטחה של ישראל, ואוכלוסייתה כ-2 מיליון נפשות. גמביה מוקפת כולה בסנגל, מלבד רצועת חוץ צרה של כ-80 ק"מ בשפך נהר הגמביה.

שלטון הרודנות של ג'אמה

נשיא גמביה, יאיה ג'אמה, הובס בבחירות בדצמבר, לאחר 22 שנים בשלטון. למחרת הבחירות הכריז כי יאפשר לנשיא הנבחר להיכנס לתפקידו בחילוף שלטון מסודר, מה שהפתיע את הציבור, שכן ג'אמה היה רודן ומנע כל אפשרות לבחירות דמוקרטיות. כשנשאל בעבר מתי יאפשר לקיים בגמביה בחירות דמוקרטיות אמר: "אללה קבע שאשלוט במדינה למיליון שנים".

ממשלתו של ג'אמה רדפה עיתונאים, פעילי אופוזיציה וארגוני זכויות אדם. בשנת 2004 נרצח בגמביה דיידה חיידרה, עורך עיתון The Point, ובמערב ייחסו את רציחתו לממשלתו של ג'אמה. שלטונו של ג'אמה גונה חדשות לבקרים על ידי מנהיגים שונים באפריקה ובאירופה. באוקטובר 2014 חוקקה ממשלתו חוק הקובע כי כל גילוי של אהבה חד-מינית הוא פלילי והעונש עליו הוא מאסר עולם, ובתגובה הודיע האיחוד האירופי כי ישעה את תמיכתו במדינה המוסלמית בעקבות "הפרות בוטות של זכויות אדם" שתועדו במדינה. לפני כחודשיים הודיע ממשלתו של ג'אמה כי גמביה תפרוש מאמנת רומא, ומבית הדין הפלילי הבינלאומי.

האו"ם ומדינות אפריקה תומכות בנשיא הנבחר

כמה ימים לאחר שהפסיד ג'אמה בבחירות, הודיע כי לא יפנה את מקומו לנשיא הנבחר, ומפקד הצבא הגמבי הודיע כי הוא מגבה את ג'אמה. הצבא הגמבי מונה כ-5,000 חיילים ונחשב לאחד הצבאות החלשים באזור. מועד השבעתו של הנשיא הנבחר בארוו, נקבע ל-19 בינואר, אלא שבינתיים בארוו ברח מהמדינה מחשש לחייו.

הקהילה הכלכלית של מערב אפריקה, בגיבוי מלא של האו"ם, הציבו לג'אמה אולטימטום ברור: אם לא תוותר על השלטון עד ה-19 בינואר, נפלוש למדינה ונכפה עליך את חילופי השלטון. ג'אמה גייס לצידו מיליציות שהפסידו במלחמות בליבריה ובסיירה-לאון בראשית שנות ה-2000, ואף טען כי הוא זוכה לגיבוי של 5 מדינות אפריקאיות, אך אלה הכחישו את טענותיו. ג'אמה נשאר במשכנו הממלכתי בבירה בנג'ול, והודיע כי אם מדינות האזור מבקשות לעצור אותו הן יצטרכו להגיע לביתו.

מבצע החזרת הדמוקרטיה

שלשום בחצות (אתמול ב-02:00 שעון ישראל), שעה שפג האולטימטום, הודיע מפקד צבא גמביה אוסמן בדג'אי כי לא יעמוד לצידו של ג'אמה. "לא אכניס את חיילי למלחמה מטופשת. אני אוהב את האנשים שלי" אמר. זאת לאחר שבשבועות הקודמים הוא דווקא גיבה את הרודן. גורמים רשמיים במדינה מסרו לסוכנות הידיעות אי.פי כי צבא גמביה הקטן, מפולג בין תומכי ג'אמה לבין מתנגדיו. אמש, ב-21:00 שעון ישראל, פלש צבא סנגל לגמביה.

https://twitter.com/adama_barrow/status/822128639915520000

מדינות האזור חוששות כי ג'אמה ירד למחתרת, יחד עם תומכיו, ומלחמת המיליציות שכבר ככה נוכחת במערב אפריקה, תתגבר. מיליציות שהובסו במלחמות בליבריה ובסיירה לאון, לצד מיליציות ג'יהאדיסטים בחבל הסאהל, ובמערב אפריקה, שחלקן מקושרות לדאע"ש ולאל-קאעידה וביניהן בוקו-חראם, חולקות אינטרס משותף לערער את היציבות באזור. מולן מתייצבות המדינות המערב אפריקאיות, והחשש הוא שירידתם של ג'אמה ואנשיו למחתרת, לא תבשר טובות לתושבי גמביה וסנגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!