דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / משרד החינוך מציג: הסכמים מבלבלים ופגיעה במורים ותיקים וחדשים

מצבם של אנשי החינוך עגום והסתדרות המורים גייסה את פרופ' ירון זליכה כיועץ. בראיון ל'דבר ראשון' הסביר זליכה את תפקידו המרכזי של האוצר ביצירת הבעיות, ובפתרונן

תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

בחודשים האחרונים הלכו והצטברו שורה של שינויים בהסכמי השכר של המורים בישראל, ואיתם נוצרו מגוון רחב של תקלות שפגעו באופן קריטי בשכר ובתנאי העבודה של המורות והמורים בישראל.

בראיון ל'דבר ראשון' הסביר ירון זליכה, אשר מייעץ להסתדרות המורים, את תפקידו של משרד האוצר בהחרפת הבעיה, וכיצד מנסה הסתדרות המורים, שרוב מוריה עובדים תחת הסכם השכר "אופק חדש" שנחתם בסוף 2008, להיאבק בבעיות הרבות שנוצרו. לדבריו, ישנן מספר בעיות מרכזיות, הקשורות אחת בשנייה, כאשר בראש ובראשונה עומדת בעיית קיזוזי השכר, אשר מהווים הפרה של ההסכם עליו היה חתום האוצר במהלך מעבר המורים ל"אופק חדש".

במסגרת ההסכם, שסוכם לפני עשר שנים ונחתם בתקופת כהונתה של שרת החינוך יולי תמיר, ומי שהיה בזמנו שר האוצר, רוני בר און השתנה לדברי זליכה "כל מהלך השכר של המורים, ששובצו בדרגות חדשות ללא יכולת בקרה להבין מה הייתה אמורה להיות הדרגה של המורה. 'אופק חדש' לא בא ואמר אתה תעבוד עוד ארבע שעות ותקבל עוד אלף שקל. אמרו למורים שהם עוברים לדרגות חדשות לפי תחום העבודה שלך, הניסיון שלך וההכשרה שלך וכו' ועל פי זה תקבל דרגה חדשה."

באותו ההסכם, ביקש משרד האוצר 'תקופת בינתיים' על מנת להסתגל למצב החדש  – דבר שפתח את הדלת למשבר הקיזוזים "האוצר, שעשה שינוי מאוד דרסטי בדרגות ובטבלאות, רצה לשמור לעצמו תקופה מסוימת שבה אם הוא טעה וחישב לא נכון את שכר המורה, הוא יוכל לקזז סכומי יתר שהוא שילם בטעות" הסביר זליכה. בסופו של דבר התקבלה באוצר ההחלטה להעניק לעצמו את הזכות לקזז כספים משכר המורים במידה ויתברר כי חישב לא נכון את שכרם, וזאת עד סוף אוגוסט 2014.

ירון זליכה (תמונה באדיבות המצולם).
ירון זליכה (תמונה באדיבות המצולם).

"לפני כמה חודשים, בא משרד האוצר וטען שיש קבוצה גדולה של מורים ששכרם חושב לא נכון. והם באו למורים ואמרו: 'זוכרים שאמרנו לכם לפני שמונה שנים שהשכר שלכם הוא 8,500 ש"ח? טעינו, זה רק 7,500. ועכשיו לא זו בלבד שאני מוריד לך את השכר ב-1,000 ש"ח, אז אתה חייב לי 1,000 ש"ח כפול שמונה שנים, כפול 12 חודשים – תביא 122 אלף ש"ח'." זליכה הסביר כי המהלך הזה של האוצר היה למעשה מנוגד להסכם שהתיר למשרד האוצר לבצע קיזוזים בשכר רק עד סוף אוגוסט 2014.

לדבריו המהלך החדש יצר בלבול גדול בקרב המורים, וכי הסתדרות המורים פועלת כיום על מנת להקפיא את הקיזוזים. זליכה הוסיף כי "גם הזמן שניתן לאוצר מ-2009 עד 2014 הוא תקופה מחרידה של שנים רבות אחרי שנקבע שכרו של אדם" וציין כי המהלך החדש "שאין בו שום קשר בין הדרגות הישנות לחדשות" לא הותיר למורים שום דרך להבין כי משכורתם חושבה באופן שגוי והותיר את חלקם במצב של "משכורות אפס" מפאת אותם קיזוזים שנמשכו על פני שנים רבות.

לעת עתה הקפיא האוצר את קיזוזי השכר והסתדרות המורים מקווה שהבעיה תיפתר ותוסדר עד סוף החודש "ההקפאה תסתיים בסוף החודש אבל אנחנו לא נסכים להמשך הקיזוזים, אני מקווה שבסופו של דבר נגיע להבנה."

פגיעה במעמד המורים

מאז הפגנות המורים באוקטובר ולאחריו, נשמעה ביקורת על הסכם הדרגות שסוכם בין יו"ר הסתדרות המורים יוסי וסרמן לבין האוצר. במרכז הביקורת, עמדה הטענה שנשמעה בעיקר בקרב המורים הצעירים, כי הם מופלים "האוצר ניצל את חולשתו של וסרמן בגלל הבעיות שלו ועל כן וסרמן ביצע מספר שינויים באופן קידומם של המורים, חלק מהשינויים היו טובים והביאו להישגים אך היו מספר קלקולים. הקידום של המורים בדרגות הנמוכות ביותר, שאמורים לעלות מדרגה 1 ל-2 ומדרגה 2 ל-3, נדחה בחמישה חודשים. כלומר, הקידום הוארך מ-25 חודשים ל-30 ובעקבות כך ההעלאה במשכורת, של 7.5% נדחית" הסביר זליכה וציין כי בכוונת הסתדרות המורים להילחם בעיוות זה. "מה ההיגיון בזה? אנחנו רוצים למשוך מורים צעירים למערכת עם הכשרה מתאימה ומוטיבציה גבוה ובראשית דרכם פוגעים בשכרם." בנוסף ציין זליכה כי ישנן בעיות גם בהסכמים של המורים הוותיקים: "כשהם מגיעים לדרגות הגבוהות שיעור העלייה בשכר הופחת מ-8.5% ל-7.5% וגם אצלם פרק הזמן בעליית הדרגה הוארך מ-37 חודשים ל-48 חודשים."

זליכה ציין כי לדעתו שביתת המחאה שהייתה אמורה להתקיים לפני חודש, ובוטלה על ידי בין הדין לעבודה, הצליחה בעקבות מחאות ותלונות של עשרות אלפי מורים לעורר גל של מחאה: "משרד האוצר עשה מעשים חד צדדיים בלי הידברות ובלי הסכמות. הדברים ישתנו היום, מנכ"ל משרד האוצר ומנכלי"ת משרד החינוך נכנסו לעובי הקורה ואנחנו מרגישים שיש לנו דו שיח טוב והוגן. זה לא אומר שנגיע להסכם. אבל אנחנו נחושים להגיע להסכמות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!