דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

הזירה הבינלאומית / בינתיים, רק גינויים: בעולם מתרעמים על חוק ההסדרה

"בניגוד לחוק הבינלאומי", "פוגע בעמדתה של ישראל יחד עם שותפותיה בעולם", "המסמר האחרון בארון הקבורה של פתרון שתי המדינות" - אלו רק חלק מהגינויים בעולם לחוק ההסדרה, שעבר השבוע בכנסת.

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: Olaf Kosinsky/Skillshare.eu)
פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: Olaf Kosinsky/Skillshare.eu)
שי ניר

מדינת ישראל תחת מתקפת גינויים מרחבי העולם, בעקבות אישור חוק ההסדרה שעבר השבוע בכנסת ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. הגינויים אמנם צפיים ומבקרי החוק הזהירו מפניהם, בינהם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהזהיר, לפי הדיווח בהארץ, בנובמבר האחרון כי אישור החוק יגרור את ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג. מבקרי החוק והיועצים המשפטים השונים טוענים שזוהי רק תחילת התגובות הזועמות מהעולם. בתוך כך דובר בית הלבן, שון ספייסר, סרב להתייחס לנושא ואמר כי בביקורו של ראש הממשלה נתניהו בבית הלבן בעוד כשבוע, זה יהיה נושא לדיון.

"חוק זה חוצה גבול חדש ומסוכן בכך שהוא מאפשר באופן חוקי לשלול את זכויות הפלסטינים לקניין באמצעות החרמת קניין פרטי פלסטיני בשטח כבוש." אמרה פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד הארופי, והוסיפה כי חוק הקובע את מעמדן החוקי של קרקעות בשטח כבוש, מהווה חריגה מסמכותה של כנסת ישראל ו"מחוץ לשטח שיפוטה". בנוסף נמסר מהאיחוד האירופי כי, "החוק עלול להפוך כמה התנחלויות ומאחזים שהוגדרו לא-חוקיים אפילו תחת החוק הישראלי לחוקיות, מה שיהיה בניגוד להתחייבויות קודמות של ממשלות ישראל ובניגוד לחוק הבינלאומי".

לוח ההצבעה חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
לוח ההצבעה חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

דובר האו"ם מסר דברים בשם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, "מזכ"ל האו"ם מביע צער עמוק על חקיקת חוק ההסדרה בכנסת. החוק מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ויהיו בעל השלכות מרחיקות לכת לישראל."

השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, טוביאס אלווד אמר, "חוק מדאיג ביותר הסולל דרך לצמיחה משמעותית של התנחלויות בעומק הגדה המערבית, ומאיים על פתרון שתי המדינות. כחבר ותיק של ישראל אני מגנה את העברתו של חוק ההסדרה בכנסת. חוק הפוגע בעמדתה של ישראל יחד עם שותפותיה בעולם."

"אני מגנה את אימוצו של החוק ע"י הכנסת המסדיר את מעמדם של אלפי יחידות דיור שנבנו על קרקעות פרטיות פלסטיניות בגדה המערבית", אמר שר החוץ של צרפת ז'אן מארק איירו והוסיף, כי החוק מחמיר את המתח באזור. איירו קרא לישראל "לכבד את מחוייבויותיה הבינלאומיות ולבטל את החוק."

ממשלת ירדן גינתה אף היא בחריפות את חוק ההסדרה. שר התקשורת הירדני, מוחמד מומני, אמר כי ישראל פוגעת בלגיטימיות שלה ומפרה את החלטות האו"ם ואת החוק הבינלאומי, וציין כי על ישראל, ככובשת, לשמר את הסטטוס קוו בשטחים ולא להרשות הקמה של התנחלויות ותפיסת קרקעות פלסטיניות. מומני הזהיר כי פרובוקציות אלה הורסות את התקווה לפתרון שתי המדינות, מתדלקות את כעסם של המוסלמים, וגוררות את האזור לאלימות וקיצוניות.

הבכיר הפלסטיני, סאיב עריקאת, אמר כי החוק מהווה את, "המסמר האחרון בארון הקבורה של פתרון שתי המדינות." עוד האשים עירקאת את ממשלת ישראל כי היא "בוזזת את אדמת פלסטין". שר התיירות הטורקי, נאבי אבקי, אמר במהלך ביקורו בישראל, כי הוא מקווה שכחלק מתהליך הפיוס בין המדינות  בית המשפט העליון יקבל את ההחלטה הנכונה, ויפסול את החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!