דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

מדיני / עבר חוק ההסדרה, המתיר הפקעת קרקעות פרטיות של פלסטינים

נתניהו נעדר מההצבעה על החוק אליו גררה אותו סיעת הבית היהודי, במה שנראה כנסיון להוכיח לציבור מצביעי הימין שנבחריו פועלים לפי הבטחותיהם, כשכל הסימנים מראים שהחוק לא יעבור את מבחן בג"ץ

מליאה מלאה בהצבעה על חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מליאה מלאה בהצבעה על חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
שי ניר

חוק ההסדרה עבר אמש (שני) במליאת הכנסת, ברוב של 60 תומכים מול 52 מתנגדים, ואושר בקריאה שנייה ושלישית. בכך נכנס החוק השנוי במחלוקת, המתיר הפקעת קרקעות פרטיות פלסטיניות בידי המדינה ומסדיר את מעמדה של בניה לא חוקית בשטחים, לספר החוקים של מדינת ישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעדר מההצבעה כיוון שלא הספיק לשוב ארצה מביקורו בבריטניה.

בהצבעה עצמה לא ארעו הפתעות – הקואלציה כולה, למרות שהשרים ליברמן והנגבי הביעו את התנגדותם מהחוק, הצביעה בעד, והאופוזציה הצביעה נגד.

לוח ההצבעה חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
לוח ההצבעה חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

החוק, בנוסח שהתקבל, מסדיר מבנים אשר נבנו ללא תכנון, על קרקע פרטית פלסטינית בין אם נבנו ללא ידיעה, "בתום לב" או בהסכמת רשויות המדינה. כלומר, על אף שלא נעשה הליך תכנוני מסודר, מספיק שמשרד ממשלתי העביר תקציבים לתשתיות או אישר חיבור של מבנה לתשתיות כמו מים או חשמל, ואפילו ללא החלטה מסודרת, בשביל שהחוק יהיה תקף על אותו המבנה. במידה ויופיע בעל הקרקע ויוכיח כי היא שלו, יופקעו ממנו זכויות השימוש על הקרקע. כלומר, המדינה תכיר בו כבעלים של הקרקע, אך הלכה למעשה היא תקבע מה ייעשה בה. לאותו אדם ינתן פיצוי שהמדינה תקבע מה גובהו. אם יראה עצמו בעל האדמה כנפגע, יוכל לפנות לוועדת השגות.

יוזמת חוק ההסדרה, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, הביעה סיפוק מהחוק שעבר, "זהו יום היסטורי עם אישורו של חוק היסטורי. בתיהם של אזרחים שבנו את ביתם ביהודה ושומרון, בעידוד ממשלות ישראל, לא יהיו עוד מטרה עבור ארגוני השמאל הקיצוני שחותרים להרוס ולפגוע בהתיישבות." מועלם הזהירה את בג"ץ שלא יתערב בחקיקה, "נשיאת בית המשפט העליון צריכה להבין שלבג"ץ אסור להיגרר ולהתערב בחוק שעוסק בסוגיה מדינית מובהקת. במידה וזה יעשה, נפעל לקידום פסקת ההתגברות ולקידום החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון."

סגן שר הביטחון אלי בן דהן (הבית היהודי) בירך על אישור חוק ההסדרה בכנסת, "היום עשינו היסטוריה. ממשלת ישראל מקבלת אחריות על ההתיישבות ביהודה ושומרון. חוק ההסדרה הוא הצעד הראשון לקראת החלת הריבונות בכל יו"ש." לעומתו, הביעה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) את חששה מהחוק והשלכותיו, "זהו יום רע בהיסטוריה של ישראל. מיעוט קיצוני וכוחני, בחסות מנהיג חלש, מוביל את כולנו למצדה. חייבים להחליף אותם – זאת מלחמה על הבית."

ח״כ אוסאמה סעדי, (הרשימה המשותפת) זעם על אישור החוק, "מה לא נאמר על החוק הלא חוקתי הבזוי הזה? ואיזה יועץ משפטי לא התנגד לו? זהו חוק עלוב אשר נולד מת שלא יעמוד במבחן בג״ץ."

סיפוח דה-פקטו

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג תקף את הקואליציה לפני ההצבעה ואמר כי החוק מהווה סכנה חמורה למדינת ישראל ומקדם סיפוח, הלכה למעשה, של השטחים, "ההצבעה הערב אינה הצבעה בעד או נגד המתיישבים, אלא בעד או נגד האינטרס הכללי של ישראל. ממשלת ישראל והקואליציה מחוקקת הערב חוק שהוא סכנה חמורה לישראל. חוק שמייצר סיפוח דה-פקטו, בניגוד לכל ההתחייבויות הבינלאומיות של ישראל." הרצוג הזהיר כי החוק חושף את מדינת ישראל, בכירים ואנשי צבא וביטחון בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי, "חוק שהביא את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם כנגד ההתנחלויות ושיוביל את קברניטי ואת מפקדי צה"ל  לבית הדין הבינלאומי." הרצוג האשים בדבריו את ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוא נכנע לימין הקיצוני והוסיף, "יש חוקים שדגל שחור מתנוסס מעליהם. זה בדיוק החוק הזה."

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל אופיר אקוניס השיב בשם הממשלה, "אנחנו מצביעים הערב על זכותנו על הארץ. אנחנו מצביעים על הקשר בין העם היהודי לבין ארצו. לשמחתי, הציבור מאמין בנו ולא בכם, מה שאומר שהוא גם מאמין שארץ ישראל שייכת לעם ישראל." לדברי הרצוג השיב אקוניס, "אין כאן שום כניעה לשום ימין קיצוני. הודענו אתמול לפני ישיבת הממשלה שהחוק יבוא להצבעה הלילה וכך יהיה."

יוזמי החוק וראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח״כ יואב קיש (הליכוד) וח״כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בירכו על העברת חוק ההסדרה: ״האישור הסופי של חוק ההסדרה הערב הוא צעד היסטורי נוסף לקראת השלמת המהלך אותו נמשיך להוביל- להחלת ריבונות ישראלית מלאה בכל ערי ויישובי יהודה ושומרון״.

"מתקשה להאמין שחוק כזה היה עובר בישראל"

מוקדם יותר אתמול נחשף הפרוטוקול החסוי מדיוני הוועדה המשותפת לוועדות החוקה, חוק ומשפט וועדת חוץ וביטחון בהכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. היועץ המשפטי למשרד הביטחון אמר בוועדה בביקורת כי, "זו פעם ראשונה שהכנסת מחוקקת חוק בענייני מקרקעין שנמצאים מחוץ לתחום השיפוט של מדינת ישראל" והוסיף, כי נוסח החוק המוצע לא היה עובר בישראל ביחס לקרקעות המדינה, "בחוק המקרקעין לא תמצא סידור כזה שאתם מציעים כאן, ואני מתקשה להאמין שחוק כזה היה עובר בישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!