דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קסניה סבטלובה

כנס מינכן / החרדה לנאט"ו והסכסוך בשוליים: רשמים של ח"כ קסניה סבטלובה ממינכן

סבטלובה שהשתתפה בכנס מספרת על חרדה באוויר ביחס להתנהלות ארה"ב, מפגש מרתק עם נציגי הסעודים ומסבירה "הקונפליקט שלנו לגמרי נדחק לשוליים"

חברת הכנסת קסניה סבטלובה בכנס מינכן (צילום באדיבות המצולמת).
חברת הכנסת קסניה סבטלובה בכנס מינכן (צילום באדיבות המצולמת).
שי ניר

"זו ועידה של חרדות. בדר שפיגל נכתב באחת הכותרת 'ועדת הביטחון ללא ביטחון'". כך מסכמת ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) את ועידת הביטחון במינכן בראיון ל"דבר ראשון". לדברי סבטלובה, שנאמה בוועידה, הכנס כולו נסוב סביב ממשל טראמפ החדש, וחוסר הוודאות בנוגע לברית הטראנס אטלנטית (נאט"ו). "היה ניכר מכל הנאומים שהאזנו להם שישנה חרדה מאוד גדולה של האירופים לעתיד המשותף להם ולארה"ב תחת ממשל טראמפ ובעיקר עתיד הברית הטראנס אטלנטית (נאט"ו). בעצם בזה התמקדה הועידה. היא פחות עסקה בבעיות אזוריות. כולם הביאו תקווה שהברית תתחזק."

החשש האירופאי לעתיד נאט"ו קשור להתבטאויות קודמות של נשיא ארה"ב הנכנס כי "עבר זמנה" של הברית. סגן הנשיא מייק פנס, שנאם בשבת בועידה ניסה להרגיע את החששות של מדינות אירופה אך לדברי סבטלובה ומתוך רשמיה זה לא היה מספיק, "יש חשש מאוד עמוק מממשל טראמפ, זה ברור לגמרי. אנשים דיברו על זה בפה מלא וזה נשמע בכל פאנל שהיה. דיברו על איך העולם יהיה ואיך על העולם לנהוג לאור הממשל האמריקאי הנוכחי. גם בהקשר של התקיפות האחרונות של הנשיא טראמפ על התקשורת וגם מתוך חשש, ואולי חוסר אמון, בנוגע לדרך קבלת ההחלטות בהקשר של המשך דרכה של ברית נאט"ו. האירופאים מבינים סוף סוף שקורה משהו מאוד גדול ומשמעותי והם צריכים לפתח אסטרטגיה להתמודד עם זה. עולות אצלם שאלות איך בכלל מתמודדים עם משהו שלא יודעים איך הוא יהיה. "

 

סבטלובה השתתפה בכנס כאורחת קרן Koerber  וכחלק מקבוצת Munich young leaders. בקבוצה נציגים מ-24 מדינות, חלקם פרלמנטרים וחלקם לא, "זו מסורת כזו שכל כנס מרכיבים קבוצה בתקווה לחבר בין המנהיגים העתידים וככה לנסות ולייצר דינמיקה חיובית יותר." חברי הקבוצה לדברי סבטלובה מגיעים ממדינות רבות שחלקן אף מדינות אויב לישראל כמו איראן וערב הסעודית. "סה"כ קבוצה מאוד מעניינת. יש פה  מישהי ממשרד החוץ האיראני שלא אומר את שמה כדי לא לשרוף אותה. יש פה עוד בחור איראני שעובד בבית הדין הפלילי בהאג. יש בחורה מהאופוזיציה הסורית שוחחנו לא מעט על מלחמת האזרחים, נושא שאני מאוד פעילה בו, וקבענו שנשאר בקשר במטרה לראות איך אפשר ליצור אזור חיץ באזור הגבול עם ישראל למנוע התקרבות של כוחות חיזבאללה ואיראן למחוזותינו. יש כאן מישהו ממכון מחקר סעודי שהוא חלק ממשרד החוץ שלהם. בנוסף יש גם כמה אירופאים ומספר נציגים ממזרח אסיה, מבנגלדש ומהודו."

איך המפגש עם אנשים ממדינות שאין לישראל יחסים דיפלומטים עימם? עד כמה קיבלו אותך?

"מפגשים כאלה הם חשובים מאד. מתוקף תפקידי בעבר ככתבת לענייני ערבים נפגשתי כבר לא מעט עם אנשים שאנחנו בישראל בד"כ לא בקשר אתם. עם הערבים אני דוברת בשפה הערבית, וזה קודם כל שובר את הקרח. עם האיראנים מעט מורכב יותר כי מבחינתם המפגש יכול מאוד להזיק. היו אתם שיחות אבל לא כאלה שאפשר לספר עליהם או אפילו להצטלם במשותף. קשה להם עם זה. היו פה שאלות מאוד מרתקות. דברים שמעידים על רצון רב ללמוד. רצון רב להכיר את ישראל וזה הפתיע אותי לטובה בעיקר מהצד של המדינות שפחות מחוברות אלינו. אנשים שאלו אותי גם על מורכבות הזהות שלי כיהודיה, נגיד המשפחה שלי והשואה ואיך זה בשבילי להיות כאן בגרמניה עכשיו ועל מפלס החרדה הלאומי בישראל." סבטלובה מוסיפה כי כל המשתתפים משכילים והגיעו ממקום של ידע, "אבל אין כמו החיבור האנושי. לדעתי, למרביתם, זה היה מפגש ראשון עם ישראלית."

חברת הכנסת קסניה סבטלובה נואמת בכנס מינכן (צילום באדיבות המצולמת).
חברת הכנסת קסניה סבטלובה נואמת בכנס מינכן (צילום באדיבות המצולמת).

אחד המקורות לחוסר היציבות במזה"ת הוא המעורבות האירופאית באזור לפני למעלה מ-100 שנה בין היתר בהסכמי סייקס פיקו. האם האירופאים מכירים באחריות שלהם למצב?

"מה זה אירופה? אירופה שהייתה בתחילת המאה העשרים זה לא אירופה שאחרי מלחמת העולם השנייה. מבנה המדינות לא בהכרח מעיד על העברת אידאולוגיה. הרבה מנהיגים אירופאים מתנגדים לקולוניאליזם והתפשטות העצמה הזאת של תחילת המאה ה-20. זה משהו שפחות נדון כי הפעם, במיוחד הפעם, הכל היה מסביב לנאט"ו, כיצד ניתן לחזק את ברית נאט"ו, דאגה מאוד עמוקה מהמתרחש עם רוסיה ואוקראינה. הייתה איזה מן הבטחה בחצי פה שנאט"ו אולי יחזקו יותר את החזית המזרחית הגובלת ברוסיה. בכל מה שנוגע לכמות החיילים שיוצבו בלטביה, ליטא, אסטוניה בכל הבלטיות שמרגישות מאוד בחרדה. על זה היו רוב השאלות הקשות. שאלו את הרוסים בתמימות אם הם מתכוונים לפלוש לעוד מדינות".

"אחד הפנלים החרדתיים ביותר שהיו היה על איך מגנים על דמוקרטיה בזמן תקיפה והצפה של האקרים רוסים בסייברספייס. זה מה שעל סדר היום. ככה הם חושבים. אנחנו נדחקנו עם הקונפליקט שלנו לגמרי לשוליים. כתבתי בטוויטר שהיחיד שהתייחס איכשהו לסכסוך היה שר החוץ הסעודי. גם ליברמן שדיבר על זה התייחס לזה בגלל שנישאל בראיון. הוא לא דיבר על זה בנאום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!