דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועידת מינכן

מדיני / ליברמן: ללכת לפתרון שתי המדינות, עם חילופי שטחים ואוכלוסיות

כך אמר היום (א') שר הביטחון אביגדור ליברמן במסגרת ועידת מינכן לביטחון | ליברמן הקדיש את מרבית דבריו לאיראן, עליה אמר: "משמרות המהפכה הן ארגון הטרור הגדול ביותר בעולם והברוטלי ביותר" | שר החוץ הסעודי: "מצפים שאיראן תשנה את התנהגותה, עד אז אין ברירה אלא להדוף אותה"

שר האוצר אביגדור ליברמן. (צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון)
שר האוצר אביגדור ליברמן. (צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון)
שי ניר

"משמרות המהפכה הן ארגון הטרור הגדול ביותר בעולם, והברוטלי ביותר, וקסאם סולימאני (מפקד הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן, ש.נ.) הוא הטרוריסט מספר אחת בעולם. צריך להנהיג מדיניות קשוחה מול איראן, להפעיל לחץ משולב, צבאי וכלכלי ולאכוף את החלטות מועצת הביטחון", כך  אמר היום (ראשון) שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בנאומו בפני ועידת הביטחון במינכן.

ליברמן האשים עוד את איראן כי היא חותרת תחת יציבות המדינות באזור באמצעות שליחיה: חיזבאללה בלבנון, הג'יהאד האסלמי ברצועת עזה, החוטים בתימן ומליציות שיעיות בעיראק, "כל הפעילויות הללו תחת מטריה איראנית", טען. שר הביטחון ביקש להדגיש בדבריו כי ערב הסעודית היא מטרה מרכזית של האיראנים לערעור האזור, ואמר כי הוא מעוניין לשמוע את דבריו של שר החוץ הסעודי, שנשא דברים אחריו.

שר הביטחון ליברמן במפגש עם שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס. "שלוש הבעיות העיקריות שעימן עלינו להתמודד הן: איראן, איראן ואיראן". (צילום: אריאל חרמוני – משרד הביטחון)
שר הביטחון ליברמן במפגש עם שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס. "שלוש הבעיות העיקריות שעימן עלינו להתמודד הן: איראן, איראן ואיראן". (צילום: אריאל חרמוני – משרד הביטחון)

ליברמן התייחס גם לאפשרות להקים קואליציה אזורית של המדינות המתונות מול איראן, בשיתוף  ישראל, על בסיס ההבנה כי איראן היא האיום המרכזי באזור. "החדשות מהמזרח התיכון הן, שבפעם הראשונה מאז 1948, מדינות ערב הסוניות המתונות  מבינות שהבעיה שלהן היא לא הציונות ולא ישראל אלא איראן ושליחיה".

בתשובה לשאלה על הפתרון המועדף על ידו לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ביחס לדבריו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, השיב ליברמן כי אין לו ספק שהתשובה היא שתי מדינות. "מה שחיוני לנו הוא לשמור על מדינה יהודית", אמר והוסיף כי בחזונו יכלול ההסכם עם הפלסטינים לא רק חילופי שטחים אלא גם חילופי אוכלוסיות, לצורך כך צריך ללכת לשתי מדינות על בסיס של חילופי שטחים ואוכלוסיות וכחלק מהסדר אזורי כולל. "אי אפשר להסכים להצעה של מדינה פלסטינית בלי אף יהודי אחד ושבמדינת ישראל יהיו 20% פלסטינים",אמר.

"אנו מצפים שאיראן תשנה את התנהגותה"

שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, התייחס גם לסכסוך ואמר כי הוא "מאמין שנוכל לפתור את הסכסוך אם יהיה הרצון לעשות זאת." ביחס לממשל טראמפ הביע אל-ג'ובייר אופטימיות וציפייה לעבודה משותפת, "אנו מצפים לראות מדיניות חוץ ראלית ולעבוד קרוב עם הממשל הזה. אנחנו נראה איך נעבוד ביחד עם אתגרי האזור".

בהתייחסו לדברי ליברמן ולאפשרות להקמתה של קואליציה אזורית אמר אל-ג'ובייר כי "אני לא מכיר דיבורים על קואליציה. אנו מצפים שאיראן תשנה את התנהגותה ושתהיה שותפה חיובית במזה"ת. עד אז למדינות האזור אין ברירה אלא להדוף אותה".

חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) שנכחה בקהל כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "היחיד שמדבר על הסכסוך הערבי-ישראלי בוועידת מינכן הוא שר החוץ הסעודי עאדל ג׳ובייר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!