דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / בחירות בהולנד: אכזבה לימין הקיצוני, מפלגת השלטון תרכיב הקואליציה

אחרי ספירה של מעל למחצית מהקולות, עולה כי מפלגת השלטון נותרה הגדולה בפרלמנט | מפלגת החירות של חרט וילדרס זכתה ל-19 מושבים בלבד | בצרפת וגרמניה, שמתכוננות אף הן לבחירות כלליות, מיהרו לברך על התוצאות

אישה מצביעה בבחירות בהולנד (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)
אישה מצביעה בבחירות בהולנד (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)

ראש ממשלת הולנד המכהן, מארק רוטה, זכה אמש (רביעי) לניצחון משמעותי על יריבו האנטי-אסלאמי, חרט וילדרס, בבחירות לפרלמנט שהתקיימו אתמול במדינה. נראה כי וילדרס כשל אתמול במבחן האירופי הראשון השנה של מועמד פופוליסטי. שיעור ההצבעה אתמול עמד על 82%.

לפי תוצאות הביניים, שהתפרסמו אחרי ספירה של למעלה ממחצית מהקולות, זכתה מפלגתו של רוטה ל-32 מושבים בפרלמנט, מתוך 150, 13 מושבים יותר ממפלגתו של וילדרס, שהגיעה למקום השלישי עם 19 מושבים בלבד. המפלגה הנוצרית-דמוקרטית הגיעה למקום השני עם 20 מושבים.

אחרי החלטתה של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי, וניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב, "הולנד אמרה 'עצור!' לסוג הלא נכון של פופוליזם", אמר רוטה, שצפוי לכהן בראש ממשלה בפעם השלישית. "אנחנו רוצים לדבוק במסלול שלנו – בטוח, יציב ומשגשג", הוסיף רוטה.

ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ).
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ).

וילדרס, שמסע הבחירות שלו התבסס על התחייבויות רדיקליות לסגירת הגבול בפני מהגרים ממדינות מוסלמיות, סגירת מסגדים, הוצאת הקוראן מהחוק ויציאה מהאיחוד האירופי, התעקש שללא קשר לתוצאות הבחירות, סוג הפוליטיקה הפופוליסטית שהוא ואחרים מייצגים באירופה – לא הולך לשום מקום. "עוד מוקדם מכדי שרוטה יראה את הגב שלי", אמר וילדרס אחרי פרסום תוצאות הבחירות, והבהיר שימשיך לפעול בפרלמנט.

מפלגת החירות, בראשה הוא עומד, זכתה ל-24 מושבים בפרלמנט בשנת 2010, אולם צנחה ל-15 מושבים בלבד בבחירות 2015, ותוצאות הבחירות אתמול מראות כי זכתה לתמיכה של 12% מהבוחרים – שיעור נמוך בהרבה מזה לו זכו מועמדים פופוליסטים בבריטניה ובארה"ב.

"אלו לא 30 המושבים להם קיווינו" אמר הבוקר וילדרס לכתבים, והוסיף כי היה "מעדיף להיות המפלגה הגדולה ביותר".

צרפת וגרמניה,שצפויות לערוך בחירות כלליות השנה, בהן ישתתפו מועמדים מהימין הקיצוני שמקווים לרשום הישגים נאים, מיהרו להגיב לתוצאות אמש. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בירך את רוטה על נ"ניצחון ברור נגד הקיצוניות". בגרמניה, צייץ מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית "רווח לי, אבל אנחנו צריכים להמשיך להיאבק על אירופה פתוחה וחופשית".

רוטה, שלאורך מרבית המירוץ נראה כמי שמנסה להדביק את הקצב של וילדרס, נהנה ככל הנראה מהקו הנוקשה שגילה בעימות הדיפלומטי עם טורקיה בשבוע האחרון.

העימות בין המדינות פרץ על רקע סירובה של הולנד לאפשר לשני שרים בממשלת טורקיה לנאום בעצרות שהתקיימו ברוטרדם, שעניינן משאל עם על תיקון לחוקה הטורקית שיעצים את כוחו של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן. האירוע נתן לרוטה את ההזדמנות להציג את כוחו כמדינאי, כשסירב להיכנע ללחץ של מדינה זרה, עמדה שזכתה לגיבוי ציבורי רחב בהולנד.

"זה הרי החלום שלך במהלך מסע בחירות, נכון? לא יכולת לדמיין תרחיש כזה אפילו בתור סרט", אמר לסוכנות הידיעות איי.יפי, אנדרה קרוולף מומחה למדעי המדינה מהאוניברסיטה החופשית של אמסטרדם, "זה באמת עזר למארק רוטה לפתוח פער, ופער גדול, מחרט וילדרס".

במהלך הקמפיין, הציג רוטה את הבחירות כבחירה בין המשכיות לכאוס, וצייר את עצמו כמבוגר האחראי שמשגיח על ההתאוששות הכלכלית של המדינה, ואת וילדרס כימני קיצוני שלא מוכן לקבל החלטות קשות.

למרות שאיבד פופולריות בשל הטלת מדיניות צנע כלכלית בארבע השנים האחרונות, ההתאוששות ההולנדית החלה לתפוס תאוצה, ושיעור האבטלה צנח בקצב מהיר בזמן כהונתו.

מנגד, וילדרס ניסה לחבור לתחושות תסכול של מצביעים שטענו שלא חשו שותפים לרווחים של ההתאוששות הכלכלית.

אך אפילו אם מפלגתו הייתה זוכה במקום הראשון בבחירות, היה לוילדרס סיכוי קלוש בלבד להיהפך לראש ממשלת הולנד, שמערכת הייצוג היחסית שלה מבטיחה, כמעט באופן ודאי, צורך בהקמת קואליציה. שכן המפלגות המרכזיות (כולל זו של רוטה) פסלו על הסף כניסה לממשלה עם מפלגת החירות.

העובדה שמפלגת הלייבור ההולנדית, שצנחה בבחירות אתמול מ-38 מושבים לתשעה בלבד, לצד ההצהרות הנחושות על סירובו לחבור לוילדרס, מצמצמת את האפשרויות העומדות בפני רוטה להרכבת הקואליציה הנדרשת של 75 מושבים.

על כן צפויים כעת שבועות, אם לא חודשים, של מגעים קואליציוניים, לפני הקמתה של ממשלה חדשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!