דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

חיפה כימקלים / השבתת מיכל האמוניה ניראת בלתי נמנעת, העובדים התפללו לפרנסה

המשבר ב'חיפה כימיקלים' מחריף ומלאי האמוניה יספיק רק לעוד יום או יומיים בלבד. סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז, נפגש אתמול (ה') עם אחד מבעלי החברה ג'ולס טראמפ, כדי לפתור את המשבר | עובדי חיפה כימקלים דרום קיימו תפילה להצלת פרנסתם

מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה (ללא קרדיט).
מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה (ללא קרדיט).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ג'ולס טראמפ, קיים אתמול (חמישי) מפגש בהול עם סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז (הליכוד), זאת על רקע סגירת המיכל במפרץ חיפה והפיטורים הצפויים של אלפי עובדים של המפעל. הפגישה נערכה במשרדי המפעל בחיפה, ולקחו בה חלק גם נציגי הוועדים של עובדי המפעל.

"אני מבקש ממך, אל תזנח את העובדים", אמר סגן השר מזוז לבעלים של חיפה כימיקלים, כך נכתב בהודעה מטעמו, "אני מחויב לדאוג לעובדים ולתעשייה בצפון כמי שנבחר לייצג את הצפון בכנסת, ואני לא רוצה ששום עובד ייפגע לקראת חג הפסח הקרוב. נבחן את כל האופציות המקצועיות מול הגורמים הרלבנטיים, אבל קודם כל צריך לדאוג לעובדים". נציין כי בראיון ל"דבר ראשון" מתח פרופ' קינן, מחבר הדו"ח הציבורי על מיכל האמוניה, ביקורת קשה על חוסר הפעילות והיוזמה מצד המשרד להגנת הסביבה.

ח"כ ירון מזוז (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
ח"כ ירון מזוז (צילום: יונתן זינדל פלאש90)

"מה שאנחנו צריכים דחוף זה מענה מצד הממשלה", ביקש טרמאפ מסגן השר, "יש על הפרק ארבע חלופות, ואם לא תהיה אמוניה, לא נוכל להעסיק את העובדים. יש לנו אמוניה לעוד יומיים וכדי להשאיר את המפעל בחיים, אנחנו חייבים תשובה במידית. יש לנו את הרצון להעביר את המכל לדרום, אבל זה פיתרון לטווח הארוך וכרגע אנחנו חייבים פיתרון לטווח המידי. להשאיר את המפעל עובד יהיה טוב לעובדים, לאזרחי ישראל ולכלכלת המדינה".

אלי אלבז, יו"ר ועד העובדים הצפוני של חיפה כימיקלים, אמר במהלך הפגישה: "יש לנו אמוניה ל-24 שעות. מה אנחנו עושים בעוד יומיים? אני עוד רגע הולך לארון שלי, לוקח את הבגדים והולך הביתה לחתום אבטלה. בכסף שישלמו לעובדים על פיצויים ודמי אבטלה אפשר לבנות 20 מפעלי אמוניה".

ההשבתה נראית בלתי נמנעת

במהלך הפגישה, הבהיר טראמפ לסגן השר מזוז כי הוא מצפה לחלופה מהירה באמצעות הבאת כמויות קטנות של אמוניה על ידי אוניות. בטווח הרחוק, כפיתרון קבע, מצפה הבעלים של המפעל לשיתוף פעולה עם הממשלה בהקמת מפעל בדרום, כשלדבריו, הוא אף מוכן להשקיע בבנייתו 175 מיליון דולר, ומצפה שהממשלה תשקיע את חמישים האחוז הנוספים.

בראיונות לתקשורת בשבוע שעבר, טען טראמפ כי נציגי הגנת הסביבה נמנעים מלאשר יבוא, עד אשר יוסכם על הקמת מפעל כפתרון קבע. המשרד להגנת הסביבה יכול לפתור את הבעיה, לו יבחר לנתק את הקשר בין חלופת יבוא מיידית מהחלטה על הקמת המפעל. דרישתו של טרמאפ למענק של 175 מליון דולר מתנגשת עם יוזמתו של אדריאן הלל להקים מפעל אמוניה, בהיקף קטן יותר, ללא מענקים כלל, על בסיס כלכלי. אם התחשיב שלו נכון, אפשר תיאורטית להקים 2 מפעלים ולחסוך את כספי המדינה.

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).

בינתיים, לא ברור איך ניתן למנוע את השבתת המפעל, שכן כל חלופה שתיבחר לא תגיע תוך יום אחד. יבוא איזוטנקים, שעוד לא הוסדר רגולטורית, נמשך בערך שבועיים. יבוא מירדן, שגם לא הוסדר, יכול להיות מהיר יותר, אם הירדנים יסמכימו למכור. שני הצדדים סיכמו כי סגן השר יפעל להבאת פיתרון מיידי, שיאפשר לעובדים את המשך העסקתם ובמקביל, מפעל חיפה כימיקלים יתחייב למציאת פיתרון של קבע בהתאם לחלופות שיאושרו על ידי המשרד להגנת הסביבה. מסגן השר נמסר כי החלופה תיבחר בישיבה מקצועית במהלך השבוע הבא.

קצב קבלת החלטות זה מחייב כמעט ב100% השבתה של הייצור במפעל, אלא אם באורח כלשהו, בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי, יאושר לחברה להביא עוד אנייה למילוי המיכל הענק במפרץ חיפה. בהתייחס לאפשרות זו, שלח ראש העיר חיפה יונה יהב מכתב לשר להגנת הסביבה זאב אלקין (הליכוד), בציינו את הסיכונים שבאישור יבוא ב"אנייה קטנה". לא נמסר באילו כמויות מדובר.

צילום מסך - מתוך מצגת של 'חיפה כימיקלים'
צילום מסך – מתוך מצגת של 'חיפה כימיקלים'

לפי המצגת שהציגה 'חיפה כימיקלים', גם אם אנייה המובילה 2,500 טון מסוכנת פחות מאניית ענק של 16,000 טון, האפשרות הזו יכולה להפוך לתקדים נוסף של מיכל צף חסר מיגון. פגיעת טיל באונייה כזו עלולה לאדות כחצי מהכמות שבו ולגרום לדרגות שונות של הרעלה, ולהביא למותם של מאות ואף אלפים.

המנכ"ל שמצא זמן לאיים בתביעת דיבה

אלבז, יו"ר הועד במפעל הצפוני, התראיין ביום שני השבוע (דקה 30) לשדרנית קרן נויבך בתכנית סדר יום ברשת ב'. בתכנית האשים אלבז את נדב שחר, מנכ"ל 'חיפה כימיקלים' בכך שאיים על העובדים בזמן השביתה בשנת 2011 ואמר להם "אתם מורעבים, אתם תגיעו אלינו על ארבע". הוא גם ציין שהמנכ"ל ידע לפני 4 שנים על סיום השימוש במיכל, ולא נערך לכך כלל. אלבז הוסיף בראיון כי הוא מצפה מההנהלה להיפגש עם הועד הנבחר, ולא לאסוף עובדים מפוחדים ולנסות להקים ועד מטעמם. בתגובה לכך, בחר המנכ"ל שחר לשלוח לאלבז דרישת התנצלות המלווה באיום בתביעת דיבה, למרות המשבר שמאיים על עצם קיומו של המפעל.

מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה (ללא קרדיט).
מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה (ללא קרדיט).

בצהריים התכנסו מאות עובדי 'חיפה כימיקלים' במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה. מחשש שאם לא יימצא פתרון, בשבוע הבא יופסק הייצור במפעל ו-1,500 עובדים יוותרו ללא פרנסה.

יהודה פרץ, יו"ר וועד העובדים במפעל הדרומי מסר: "הזמן אוזל ואין פתרון שנראה לעין. בתחילת השבוע הבא תופסק הפעילות במפעל ואם דבר לא ישתנה, 1500 עובדי חיפה כימיקלים ימצאו עצמם מחוסרי עבודה. אין דימונה ללא חיפה כימיקלים. אי אפשר לדבר פריפריה ובהזדמנות הראשונה לוותר עלינו.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!