דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / על רקע המשבר הכספי בחברת טבע: גל פיטורים רחב היקף

על פי דיווחים שהתפרסמו אתמול (ה') מתכננת החברה לפטר מאות עובדים אחרי חג הפסח, זאת במסגרת תכנית התייעלות | בתקופה האחרונה ספגה החברה מספר מכות שהרעו את מצבה הכספי | אבי ניסנקורן הבהיר כי ההסתדרות לא תסכים למהלך חד צדדי

מפעל טבע ברמת חובב, ארכיון (צילום: דודו גרינשפן/ פלאש90).
מפעל טבע ברמת חובב, ארכיון (צילום: דודו גרינשפן/ פלאש90).

חברת התרופות טבע החלה במהלך פיטורים במפעלים ובמטה החברה בישראל, ונערכת לגל פיטורים משמעותי יותר של מאות עובדים לאחר הפסח, כך כך פורסם אתמול (חמישי) באתרים כלכליסט ודה מרקר. על פי הדיווחים, מתכננת החברה לפטר אלפי עובדים ברחבי העולם, על פי ההערכות בין 5,000 ל-6,000, זאת במסגרת תכנית התייעלות שתתפרס על פני כמה שנים. עוד עולה מהדיווחים כי החברה פיטרה עד כה, במהלך שקט, כמאה עובדים בישראל.

יצחק פטרבורג, שכיהן כיו"ר טבע עד החודש שעבר, ומאז פרישתו ארז ויגודמן בחודש שעבר משמש כמנכ"ל זמני, מוביל את צעדי ההתייעלות יחד עם היו"ר החדש סול בארר. המהלך צפוי להתבצע בלי קשר לעיתוי של מינוי מנכ"ל חדש לחברה. פטרבורג רמז עם פרסום הדוחות לרבעון הרביעי של 2016 על הליך ההתייעלות כשאמר: "נעשה הכל כדי לעמוד בתחזיות שלנו, כולל קיצוץ בהוצאות אם יידרש".

מנכל טבע לשעבר ארז ויגדומן ועובדי טבע (צילום: מרים אלטשר, נתי שוחט/ פלאש 90).
מנכל טבע לשעבר ארז ויגדומן ועובדי טבע (צילום: מרים אלטשר, נתי שוחט/ פלאש 90).

תכנית ההתייעלות באה אחרי שבתקופה האחרונה נחתו על טבע מספר מכות – חלקן מחוייבות המציאות וחלקן נובעות מטעויותיה שלה. סיום תקופת הפטנט על התרופה המובילה של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, הקופקסון, אשר יאפשר כניסתן של מתחרות גנריות לתחום, צפוי להוות עבורה מכה קשה. גם האסטרטגיה של רכישת חברות ענק אחרות מתבררת כקשה להגשמה, כאשר העסקה לרכישת "אלרגן", בסכום אדיר של כ-40.5 מיליארד דולר הותירה בור עצום בנכסים הנזילים של החברה, בור שהחברה עוד מחפשת דרך להתמודד עמו.

טבע מעסיקה בישראל יותר מ־7,000 עובדים. לאחר המיזוג עם החטיבה הגנרית של אלרגן יש לה ברחבי העולם 57 אלף עובדים במפעלים השונים. פיטורי 5,000 עובדים אמורים לחסוך לחברה כ־2 מיליארד דולר. העובדים בכל מתקניה של טבע ברחבי הארץ מאוגדים בהסתדרות, מלבד חלק מבעלי התפקידים שהוחרגו מההסכמים הקיבוציים ומועסקים בחוזה אישי.

גל הפיטורים הקודם בחברה התרחש ב־2013 בהובלת המנכ"ל דאז ג'רמי לוין. אז נקבעה תכנית לפיטורי כ־5,000 עובדים, אולם בסופו של דבר פוטרו קצת פחות מכך.

בעקבות הפרסומים, שוחח אתמול יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, עם סמנכ"ל קבוצת טבע ומנהל משאבי אנוש גלובליים. ניסנקורן הבהיר כי ההסתדרות לא תסכים לשום הליך פיטורים בחברה, וציין כי כל הליך עתידי שנוגע לצורך בהתייעלות והקפו, חייב להיבחן תוך היוועצות והסכמות עם ועד העובדים וההסתדרות, ובחינת כל החלופות האפשריות. על פי הודעת ההסתדרות, הצדדים הסכימו כי ההתנהלות תמשיך להיות הדדית ולהתבסס על ערכים של אמון ושיתוף פעולה.

"ההון האנושי בטבע הוא זה שאחראי לצמיחתה ולהפיכתה לאחת מחברות התרופות המובילות בעולם. העובדים הם לב העשייה והבסיס למצוינות", אמר אתמול ניסנקורן.

מחברת טבע נמסר כי "כפי שהודיעה החברה בעבר, תכנית ההתייעלות היא חלק אינטגרלי מהמציאות העסקית של טבע. התכנית כוללת, בין השאר, סגירת פעילויות שאינן רווחיות ואיחוד פונקציות, וזאת לצד הקפאת גיוסים ותחלופת עובדים טבעית. תהליכים אלה נעשים תוך דיאלוג עם העובדים. וכך ייעשה, לרבות בישראל, במידה ויידרש. נדגיש כי המספרים אשר פורסמו בכלי התקשורת אינם נכונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!