דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

תעשייה ישראלית / האם חברת "טבע" זקוקה בעצמה לתרופה?

החברה המובילה בישראל שכמעט וכבשה את עולם התרופות עוברת ימים לא קלים. צפירת הרגעה: שוויה עדיין מוערך בכמחצית מתקציבה השנתי של מדינת ישראל

ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל חברת טבע (צילום: משה שי / פלאש90).
ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל חברת טבע (צילום: משה שי / פלאש90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

תקופה לא קלה עוברת על החברה הגדולה בישראל. מניית "טבע", שהייתה פעם שם נרדף להשקעה בטוחה, רשמה ביום שלישי ירידה חדה של 5.3% ובסך הכל מתחילת השנה ספגה מניית "טבע" ירידה של 7.95% מערכה.

הירידה מגיעה על רקע ההפסד במשפט הקופקסון בארה"ב כמו גם היות החברה תחת חקירה של מחלקת המשפטים האמריקנית בחשד לתיאום מחירים בין חברות התרופות. ביחס לתרופה "קופקסון" קבע בית המשפט כי הפטנטים של החברה על התרופה לטרשת נפוצה אינם תקפים עוד. המתחרות שמאיימות להיכנס עם גרסאות גנריות משלהן, כבר בחודשים הקרובים, עתידות לפגוע במכירות התרופה שאחראית לכ-21% מהכנסות החברה.

במקביל שקועה "טבע" בחוב פיננסי של 35 מיליארד דולר לאחר מסע רכש של חברות תרופות ברחבי העולם ששיאו ברכישת חברת התרופות האירית "אלרגן" תמורת 40.5 מיליארד דולר.

מניית "טבע"

שווי המניה של טבע הגיע אתמול (יום חמישי) לשפל של 128.9 ש״ח. את 2017 התחילה "טבע" עם שווי מניה של 140 ש״ח, לעומת שווי שיא של 255.8 ש״ח בתחילת 2016.

בתוך 13 חודשים נחתך שווי מנית החברה בקרוב ל-50%. עבור המשקיעים הסולידיים שיושבים על מנית "טבע" לאורך שנים מדובר במחיקה של כל העלייה בשווי המניה מאז הארבעה בנובמבר 2013, אז עמד מחירה על 129.5 ש״ח בלבד. בשורה התחתונה, בין 2013 ל-2016 המניה הכפילה את שוויה ובמהלך השנה האחרונה חזרה לנקודת ההתחלה.

מניית "טבע" נסחרת בבורסת תל אביב במקביל לבורסת ניו יורק. היתרון בניהול מסחר כפול, שמאפשר מסחר כמעט בכל שעות היממה, הפך לחיסרון של "טבע" וזאת משום שגם כאשר המניה צוללת, היא עושה זאת מסביב לשעון. הירידה בערכה של מניית "טבע" צריכה להטריד רבים מן הישראלים שכן ייתכן והם מושקעים בה גם בלי לדעת באמצעות קרנות הפנסיה שלהם.

התרופה המקורית של ענקית התרופות הגנריות

חברת "טבע" היא ביסודה חברה של תרופות גנריות. תרופות חיקוי לתרופות מקוריות שיוצאות לשוק לאחר פקיעת תוקף הפטנט של התרופה המקורית. לאורך השנים זו הייתה התמחותה המרכזית של "טבע". בתחום זה "טבע" גם ידעה להרוויח מהליכה על הקו הדק כשהנפיקה תרופות גנריות עוד לפני פקיעת הפטנט של התרופות המקוריות. במספר מקרים היא גם נאלצה לשלם פיצויים לאחר שהפסידה בתביעות על הפרת זכויות פטנט.

ב-1996 ביצעה "טבע" קפיצת מדרגה משמעותית לאחר שהצליחה לקבל את אישור ה-FDA (מנהל התרופות האמריקני) לתרופה שפותחה במכון ויצמן ונתנה מזור לחולי הטרשת הנפוצה. התרופה, שזכתה לשם קופקסון, הפכה למנוע הרווח המרכזי של החברה. מכירת התרופה ביותר מ-50 מדינות הכניסה לקופתה של "טבע" מעל ל-4 מיליארד דולר בשנה.

חברת טבע, ירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
חברת טבע, ירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

בתחילת שנות האלפיים החליטו בטבע להפוך את החברה לענק תרופות בינלאומי. ב-2004 רכשה "טבע" את חברת התרופות האמריקאית "סיקור" תמורת 3.4 מיליארד דולר. שנה לאחר מכן רכשה "טבע" את חברת "איווקס", יצרנית תרופות גנריות אמריקאית תמורת 7.4 מיליארד דולר, בעסקה שבזמנו הייתה עסקת הרכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית.

את השיא הזה שברה "טבע" שלוש שנים מאוחר יותר כשבשנת 2008 רכשה חברת תרופות גנריות אמריקנית נוספת בשם "באר", תמורת 7.46 מיליארד דולר. "טבע" המשיכה לכוון גבוה והפכה להיות חברת התרופות הגנריות הגדולה באירופה לאחר שרכשה את חברת "רציו" הגרמנית תמורת 3.6 מיליארד אירו.

ב-2011 רכשה "טבע" שורה של חברות נוספות בדרום אמריקה, ביפן ובארה"ב בסכום כולל של כ-8 מיליארד דולר. שיא מסע הרכש של "טבע" נרשם בשנת 2015 עם רכישת החטיבה הגנרית של ענקית התרופות ״אלרגן״ תמורת יותר מ-40 מיליארד דולרים. באותה שנה "טבע" אף ניסתה לבצע השתלטות עוינת על היריבה המרכזית שלה, חברת "מיילן" האמריקנית. הניסיון נכשל.

"טבע", שמכירה את כל התרגילים של חברת תרופות גנריות, עשתה כל מאמץ על מנת לשמור על הפטנט שלה בבלעדיות לתקופה ארוכה ככל האפשר. מרגע שבית המשפט החליט שתמה תקופת הפטנט, חברות אחרות יכולות לייצר ולמכור את התרופה בעצמן. כתוצאה מכך, מחירה של התרופה בשוק צפוי לרדת ונתח המכירות של "טבע" ייפגע.

ב-2015 פסק לראשונה בית המשפט בארצות הברית על סיום תקופת הפטנט. "טבע" ניסתה אמנם להכריז על פטנט חדש, אך השבוע פסק בית משפט אמריקני כי בפטנט החדש אין כל שינוי מהותי שמצדיק לחדש את תקופת הבלעדיות של "טבע" על התרופה. חברת "מיילן", עליה ניסתה "טבע" לבצע השתלטות עוינת ב-2015 הפכה כעת למתחרה המרכזית של "טבע" בשוק הקופקסון.

בולמוס רכישות יצר חוב פיננסי המאיים על החברה

מסע הרכש של "טבע" הביא לחברה נכסים משמעותיים ואחיזה בשווקים רבים ברחבי העולם. תרופות מקוריות רבות ומפעלי תרופות גנריות. עם זאת, מסע הרכש הגדיל את החוב הפיננסי של "טבע" לסכום אסטרונומי של 30 מיליארד דולר. עם חוב כזה, פגיעה ברווחיות בעקבות ההפסד במשפט הקופקסון עלול לפגוע ביכולת החזר החוב של "טבע" ולהפחיד את המשקיעים.

כיום, לאחר מסע הרכישות שלה, מעסיקה החברה כ-50,000 עובדים ברחבי העולם, 7,000 מהם בישראל. "טבע" היא החברה הישראלית הגדולה ביותר ושוויה נאמד ביולי 2015 בכ-223 מיליארד ₪ (כמחצית מתקציבה השנתי של מדינת ישראל).

לנפילה בערך מניות החברה אין בהכרח השפעה משמעותית על פעילותה, אך הנתונים העומדים מאחורי נפילת המניות הם אלו שצריכים להטריד שכן על אף ש"טבע" נהנית היום מהטבות מס בסכומים עצומים, פגיעה בפעילותה, לרמה שתאלץ אותה לצמצם את הייצור בארץ למשל, עלולה להוות מכה קשה למשק הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!