דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

תיאום מחירים / מחלקת המשפטים האמריקנית חוקרת את טבע בחשד לתיאום מחירים

על פי פרסומים אמש (ה') יצרנית התרופות הישראלית היא חלק מכתריסר יצרניות של תרופות גנריות הנחשדות כי תיאמו ביניהם עליות מחירים. ייתכן שיוגשו כתבי אישום נגד בכירים בחברה עוד השנה.

משרדי טבע (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
משרדי טבע (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)

התביעה האמריקנית מבצעת חקירה פלילית מקיפה של חברות המייצרות תרופות גנריות בחשד לתיאום מחירים, ביניהן גם החברות הישראליות טבע ותרו, כך פרסם אמש (חמישי) אתר החדשות הכלכליות בלומברג. חקירה פלילית זו היא מכה נוספת לענף שעורר כבר לאחרונה זעם ציבורי רב על עליות מחירים חדות.

החקירה, שעורכת מחלקת המשפטים האמריקנית מזה כשנתיים, כוללת כעת למעלה מתריסר חברות ובוחנת את מחיריהן של עשרות תרופות, מסרו לבלומברג גורמים המעורים בדברים. התביעה בודקת את האפשרות שבכירים בחברות השונות הסכימו ביניהם על עליית מחירים וייתכן שיוגשו בפרשה כתבי אישום עד סוף השנה.

בין החברות שקיבלו כבר זימון להופיע בפני חבר המושבעים הגדול (גוף משפטי שמטרתו לבחון ראיות ואישומים ולקבוע אם יש מקום להגיש כתב אישום) נמצאות ענקית התרופות מיילן וטבע הישראלית. חברות נוספות שנחקרות כוללות, בין היתר, את אקטביס, שנקנתה על ידי טבע באוגוסט האחרון, לאנט, מעבדות אימפקס, קוביס, תאגיד התרופות ההודי סאן וחברת הבת הישראלית שלו – תרו תעשייה רוקחית.

כל החברות ששמן הועלה בפרשה הודיעו כי הן משתפות פעולה מלבד חברת קוביס, שאמרה בשנה שעברה כי אין ביכולתה להעריך מה יהיו תוצאות החקירה.

"טבע לא סבורה שזימונים אלו חושפים את החברה לסיכון כלשהו". הודיע דובר של החברה לבלומברג בהודעת דוא"ל. דוברת מטעם מיילן, נינה דבלין, מהסרה כי "נכון לעכשיו לא ידוע לנו על אף ראייה שקושרת את החברה לתיאום מחירים".

בהודעה לעיתונות שפורסמה אמש, הודיעו המשקיעים האמריקנים בחברת טבע כי שכרו את שירותי משרד עורכי הדין גלאנסי, פרונגיי ומאריי לחקור את דוחות מחלקת המשפטים הקושרים את החברה לפרשת תיאום המחירים. זאת על רקע פרסומים לפיהם התביעה האמריקנית עשויה להגיש כתבי אישום נגד החברה עד סוף השנה. משרד עורכי הדין קרא לכל מי שרכש מניות או אגרות חוב של החברה לפנות אליו לקבלת מידע נוסף.

הפרסום על ההתפתחות בחקירה הביאו לצניחה קרוב ל-10% במחיר המניה של טבע בבורסה בארה"ב ועם סגירת יום המסחר עמד מחירה על 39.2 דולר.

 ענף תחת מתקפה

מדיניות התמחור של יצרניות התרופות זכתה לביקורת נוקבת מצד המחוקק האמריקני בשנה החולפת. מרטין שקרלי עורר סערה ציבורית וזכה להתייחסות גם מצד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון אחרי שקרן הגידור בראשה הוא עומד רכשה  את הזכויות על תרופה ותיקה נגד זיהום, החיונית לחולי איידס, והעלתה את מחירה מ-13.5 דולר לגלולה ל-750% לגלולה. גם חברת התרופות וליאנט זכתה לביקורת חריפה מצד הקונגרס אחרי שהעלתה את מחיריהן של תרופות ותיקות. ובחודש ספטמבר האחרון, חברי הקונגרס זימנו לשימוע את מנכ"לית מיילן הת'ר ברש, אחרי שהחברה העלתה פי שש את מחיר המזרקים האוטומטיים לטיפול במקרים של תגובה אלרגית מסכנת חיים מאז 2007.

על אף שעד כה התמקד הדיון הציבורי בתרופות הממותגות, נראה שהחקירה של מחלקת המשפטים תוסיף את ענף התרופות הגנריות לקלחת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!