דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

אמוניה / העליון עיכב כניסת אניית האמוניה, ושלח את הצדדים להביא נתונים מפורטים

המדינה הפכה עמדתה: תומכת כעת בהפעלת המיכל עד יוני לצורך מציאת חלופות | אי דיוקים בהצהרות "חיפה כימיקלים" לגבי הצורך באמוניה במשק | ובינתיים, אף אחד לא מבטיח פתרון לעובדים

תחילת השימוע בעניין מכל האמוניה בבג"ץ 4 באפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
תחילת השימוע בעניין מכל האמוניה בבג"ץ 4 באפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון החליט להמשיך ולעכב את כניסתה של אניית האמוניה למפרץ חיפה, עד לדיון מעמיק בעמדות המדינה, חיפה כימיקלים ועיריית חיפה בנושא. בדיון שהתקיים אתמול (שלישי) דחו השופטים את עמדת המדינה המעודכנת, לפיה יש להפעיל את המיכל למשך חודשיים נוספים, עד ה-1 ביוני. השופטים קבעו שאניית האמוניה לא תיכנס לישראל בינתיים, וביום חמישי יוגשו להם הצהרות לגבי בטיחות כניסתה לישראל, וכן פירוט של עמדת המשרד להגנת הסביבה לגבי חלופות נוספות לייבוא אמוניה. כל זאת במקביל להליך המתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה, אשר דן בשאלת ריקון המיכל לחלוטין. את האחריות לפגיעה בעובדים כתוצאה ממחסור באמוניה הטיל בית המשפט על חיפה כימיקלים בלבד.

לקריאת עמדת המדינה המעודכנת בבג"ץ האמוניה – הקישו כאן

פסק הדין שניתן היום בבית המשפט העליון היה מרחיב בהרבה מהשאלות בהן התבקש לדון. חברת חיפה כימיקלים הגישה בשבוע שעבר ערעור על הפסיקות נגדה המחייבות ריקון מיידי של מיכל האמוניה, וכן בקשת עיכוב ביצוע לריקון הנ"ל. מייד לאחר מכן, הגישה החברה בקשה למשרד להגנת הסביבה להכנסת אניית מילוי למיכל האמוניה. עיריית חיפה הגיבה בבקשה נגדית שלא לאשר כניסת אנייה, ובדרישה מבית המשפט לקבוע שבינתיים אסור להכניס אנייה כזו, תוך אזהרה כי חיפה כימיקלים הזמינה את האנייה בפועל, ללא אישור כניסה. בין לבין נערכה ישיבת ממשלה, שבה התהפכה עמדת המדינה ב-180 מעלות: מעמדה ראשונית התומכת בריקון המיכל במהירות האפשרית, עברה המדינה להסכמה עם עמדותיהם של משרדי הכלכלה והגנת הסביבה, לפיהן מוטב לאשר את השימוש במיכל עד ל-1 ביוני, בעבור תקופת הסתגלות למשק הישראלי.

מי באמת צריך אמוניה, וכמה?

בית המשפט תבע מהתאחדות התעשיינים להגיש עד מחר (חמישי) תצהירים עובדתיים כלפי צריכת האמוניה בכל מפעל בישראל. הדבר מתבקש, שכן בכתב הערעור טענה חברת חיפה כימיקלים כי מדובר בחומר חיוני לשלל תעשיות, תוך צירוף מכתבים ממפעלים שונים הזקוקים לאספקת אמוניה מזמן שביתת העובדים שהתקיימה במפעל ב-2011, שכלל לא ברור האם הם רלוונטיים כיום. עוד צוין כי ממחסור באמוניה יושפעו "רבבות עובדים", וכן כי החומר נמצא בשימוש בבתי חולים.

מבדיקת "דבר ראשון" עולה כי בהצהרות "חיפה כימיקלים" חלו לפחות מספר אי-דיוקים. מפנייתנו למשרד הבריאות וכן למספר בתי חולים עלה כי בניגוד לטענות החברה, הם אינם צורכים אמוניה. עוד התברר, כי אף שמקובל להניח שהמיכל מזרים למשק הישראלי 120 אלף טונות אמוניה בשנה, מתגובת המדינה לבית המשפט העליון היום עולה כי בשנת 2016 הייתה הצריכה הכוללת של 100 אלף טונות בלבד. כעת דורשים השופטים כי בנוסף למידע על כמות הצריכה החודשית, יוגש להם גם פירוט הכולל את רמת המלאי, המאפשרת להעריך עד כמה חמור המחסור באמוניה, ובמי הוא יפגע.

אין ספק כי הפגיעה הקשה ביותר כיום מהיעדר האמוניה היא בחברת חיפה כימיקלים עצמה. בעקבותיה נפגעות חברות נוספות – מפעל "נשר" בתחום ייצור המלט, המשפיע על כלל תעשיות הבניין, בתי הזיקוק בחיפה, חלק ממפעלי קבוצת כי"ל, מפעלים בתעשיות המתכת ובענף המזון ומפעלים נוספים.

על אף קביעת בית המשפט כי האחריות למחסור באמוניה רובצת על הנהלת החברה בלבד, הרי שלהפכפכות בעמדת המדינה, ואי העמידה של המשרד להגנת הסביבה בתאריכים שקבע למתן החלטותיו, תרמו גם הן למשבר בו נמצאים כעת עובדי המפעל, וזאת למרות אינסוף הצהרות התמיכה להן זכו העובדים מכל רחבי הקשת הפוליטית ומן הממשלה עצמה. בינתיים, איש במערכת הפוליטית לא הציע יוזמה, או אפילו סנקציה כלשהי על "חיפה כימיקלים", שמיועדת להבטיח את עתידם של העובדים.

מעמותת צלול, השותפה להליכים המשפטיים נמסר בתגובה: ״טוב שיש בית משפט שמבקר את המדינה על מחדליה וחוסר ההיערכות שלה, ואת חיפה כימיקלים על הסתרת נתונים והפקרת עובדיה. עמותת צלול מקווה שבית המשפט ימשיך בקו זה וידאג לאינטרס הציבורי ולבטחון התושבים״.

ביקורת מדעית על דו"ח המומחים

תגובת המדינה לבית המשפט הייתה עשירה ומעניינת בפרטים חדשים. לראשונה נכללה בה ביקורת מדעית מפורטת שערך מומחה הערכות הסיכונים ד"ר אלי שטרן, בעבור האגף לחומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה. לשטרן נסיון של מספר עשורים בתחום הערכות סיכונים בתעשייה הכימית ובתעשיות נוספות, ובעברו היה המדען הראשי של המשרד להגנת הסביבה וגם יועץ ל-EPA – הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, הנחשבת למוסד הגדול והמשמעותי בעולם בתחומו. בתמצית, שטרן בוחן את דו"ח ועדת המומחים בראשות פרופ' קינן, שהתריע מפני סכנות שונות במיכל האמוניה ומתקיפה חבלנית של אניית האמוניה, והעריך כי הם עשויים לגרום למותם של מאות אלפי בני אדם. אך שטרן מוצא את דו"ח קינן כדו"ח מוגזם, גם בהערכות הסיכונים שבו, וגם בהערכות הנזק הצפויות אם הסיכונים יתממשו. עוד טענה חשובה מצד שטרן היא שבמקרה של דליפה גדולה של אמוניה, הסתגרות בבתים תוך ניסיון לאטימתם עשויה להציל ממוות ולא רק להאט אותו, וזאת בניגוד לדו"ח קינן.

לקריאת הנספחים לעמדת המדינה וחוות הדעת של האגף לחומרים מסוכנים – הקישו כאן

שטרן מתאר כיצד אמורה להיראות הערכת סיכונים מספקת, אך לא מבצע כזו בעצמו, אלא מתמקד בעיקר בפגמים שהוא מוצא בדו"ח קינן. יש לציין כי שופטת המחוזי בחיפה תמר שרון-נתנאל, שקבעה בהליך המתנהל במחוזי כי יש לרוקן את המיכל בהקדם האפשרי, לא הסתמכה על דו"ח קינן כפשוטו, אלא על ההנחה שהוא מוגזם פי מאה. בדיון אז אמרה שרון נתנאל כי "גם פגיעה ב1,000 עד 5,000 איש היא אסון לאומי".

בית המשפט דחה את עמדת המדינה

סוגיית פינוי מיכל האמוניה נגררת כבר למעלה מעשור, ונידונה שנים רבות בבית המשפט בערכאות שונות. שני אירועים האיצו את ההליכים בנושא ומקרבים אותם לנקודת הכרעה: האחד הוא החלטת המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2013, בראשות השר דאז עמיר פרץ לקבוע תאריך אחרון לשימוש במיכל – 1 במרץ 2017. להפתעת "חיפה כימיקלים" המשרד אכן פועל לממש החלטה זו, גם לאחר כשלון המכרז שיזם המשרד לייצור אמוניה בישראל, ועל אף חילופי השרים מאז (אחרי פרץ כיהן אבי גבאי, וכעת השר הוא זאב אלקין.  ההתגמשות היחידה שנקט המשרד, אשר נדונה שוב ושוב, היא הבחירה לעכב את הסגירה בעוד 3 חודשים נוספים, כדי להקל על המשק להסתגל ולהסדיר ייבוא בערוץ חלופי.

המאיץ השני הוא דו"ח קינן, אשר העלה על סדר היום הציבורי את מצב מיכל האמוניה, יותר מאשר כל מחקר לפניו. עמדת המדינה הנוכחית היא שעל בית המשפט להימנע מריקון המיכל עד התאריך הקובע של ה-1.6, כאשר למעט חיפה כימיקלים, כל שאר השחקנים מסוגלים למצוא מקור חלופי עד אז. בית המשפט לא שלל את עמדת המדינה, אבל גם לא קיבל אותה. במקום זאת, הוא שלח את כולם להביא נתונים בדוקים לגבי צריכת האמוניה, ולהמשיך בדיון בבית המשפט המחוזי בנושא ריקון המיכל. בקרוב נציג ניתוח מפורט של "דבר ראשון" של המידע שנחשף בהודעת המדינה לבית המשפט העליון, ושל פרטי המחלוקות לגבי התוקף של דו"ח קינן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!