דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / שלוש הנשים שמובילות את המאבק לשחרור א-רקה, בירת דאע"ש

רוג'דה פילאט מפקדת על הכוחות הלוחמים, ג'יהאן שייח הוא דוברת המבצע, ולילה מוסטפא נבחרה לראשות המועצה האזרחית של א-רקה | מבצע "זעם הפרת" לשחרור העיר, נושא עימו לא רק את בשורת הניצחון על הארגון הרצחני, אלא גם סדר חברתי חדש

לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
אוריאל לוי

רוג'דה פלאט מפקדת על המבצע לשחרור אַ-רַּקַּה, בירת דאע"ש. ג'יהאן שייח, היא הדוברת של מבצע "זעם הפרת" של הכוחות הסוריים הדמוקרטים (SDF), לשחרור א-רקה. לילה מוסטפא נבחרה לעמוד בראש המועצה האזרחית של מחוז א-רקה. הכירו את הנשים שיחליפו את הארגון הג'יהאדיסטי בעיר שהפכה לסמלו של הארגון הרצחני.

https://www.youtube.com/watch?v=csLMrM0vUJw

מעט ידוע על רוג'דה פלאט, המפקדת על המבצע לשחרור א-רקה מטעם ה-SDF, המגובה בידי רוסיה, והקואליציה למלחמה בדאע"ש בהובלת ארה"ב. גילה לא ידוע, ולא ידוע היכן עברה את שנות בגרותה. אך מאז 2013, משרתת פלאט בחזית של המיליציה הכורדית ה"יחידות להגנת הנשים" (YPJ) וכיום היא נחשבת לאחת הבכירות בארגון. המעט הידוע עליה מבהיר כי היא מהפכנית פמיניסטית, אנטי-קפיטליסטית. מה שלא מפריע לה לפקד על רבבות גברים,כורדים וערבים, בסיוע אווירי וקרקעי של צבא ארה"ב.

היא ממעטת לדבר עם התקשורת, אך בראיון שהעניקה לעיתון הטיימס הבריטי אמרה כי מטרתה העיקרית היא שחרור הנשים הסוריות והכורדיות משליטתם של הגברים בחברה המסורתית. רוג'דה לא מרבה להתראיין בתקשורת.

בשעה שהקרבות עליהם היא מפקדת עדיין בעיצומם, מצאה פלאט כמה שעות פנויות, לפני כשבועיים, לפגישה אישית עם נערות יזידיות ששוחררו משבי דאע"ש בידי הלוחמיהם שבפיקודה. כבר לפני ארבעה חודשים, כשהחל מבצע "זעם הפרת" לשחרור א-רקה, הכריזה דוברת ה-SDF ג'יהאן שייח כי מטרתו הראשית של המבצע לשחרר נשים ונערות שנפלו בשבי דאע"ש. היום (חמישי) דיווחה נאסרין עבדוללה, דוברת ה-YPJ, כי שתי נשים יזידיות בגילאים 20 ו-27 שוחררו לאחרונה מידי דאע"ש יחד עם ילדה נוספת. עוד מסרה עבדוללה כי מאז החל מבצע "זעם הפרת" שוחררו 137 יזידיות שהוחזקו בידי דאע"ש כשפחות, ביניהן 70 נשים ו-64 ילדות.

ג'יהאן שייח היא הדוברת של מבצע "זעם הפרת" לשחרור א-רקה, אותו מנהלים לוחמי ה-SDF. שייח, דוברת ערבית וכורדית, נוהגת להקריא את מרבית ההודעות לתקשורת בשפה הערבית דווקא. פעילים כורדים ברחבי העולם מתחו ביקורת על כך שהלוחמת הכורדית הצעירה, בוחרת שלא להתבטא בשפתם, במיוחד אחרי שהשפה הכורדית נאסרה לשימוש בטורקיה ובסוריה. מנגד, הסיבה לדבר ערבית ברורה למדי – מרבית האוכלוסייה במחוז א-רקה, ובעיר א-רקה היא ערבית, ואליה מופנים מסריה של שייח. לצידה של שייח במסיבות העיתונאים, ניצבים בדרך כלל גברים ערבים, בכירים ב-SDF ולימינה פלאט.

https://twitter.com/rofoca_lucifuge/status/836355895541968897

לפני פרוץ המלחמה בסוריה, הייתה לילה מוחמד סטודנטית להנדסה בא-רקה. בשנת 2013, לאחר שדאע"ש השתלטו על העיר, היא נאלצה להמלט לעיר הולדתה תל אבייד בצפון סוריה. ביוני 2015, שחררו הלוחמות הכורדיות את תל אבייד מידי דאע"ש. אחרי, השחרור קראו לתושביה להקים מועצה אזרחית שתנהל את העיירה ותשקם אותה מהנזק העצום שנגרם לה תחת שלטון דאע"ש.

מוחמד הצטרפה למועצה, ונבחרה תוך כמה חודשים לכהן כראשת העיר. הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה אשה מונתה לראשות העיירה הסורית היושבת על גבול טורקיה. הצלחתה של מוחמד בתל אבייד, הביאה אותה להיות פעילה פוליטית במחוז של האוטונומי של המערכת הדמוקרטית הפדרלית של צפון סוריה (רוג'בה).

שלשום נפגשה לראשונה בעיירה עין-איסא "המועצה האזרחית של מחוז א-רקה". המועצה בה יושבים זה לצד זו ערבים, טורקמנים וכורדים, בחרה 14 ועדות משנה שתפקידן יהיה לשקם את הכפרים והעיירות שה-SDF שחרר מידי דאע"ש במחוז א-רקה, כשהפנים מועדות קדימה לעבר שיקום העיר א-רקה. על פי השיטה הכורדית המהפכנית, לראשות המועצה נבחרו שניים: גבר ערבי ואשה כורדית. הגבר הוא השייח מחמוד שוואח אלברסאן, והאישה היא לילה מוסטפא בת ה-27.

המועצה הכריזה כי כעת יש להשיב את כל המשפחות שנמלטו חזרה הביתה, ולהבטיח את בטחונן ואת דו הקיום בין הקבוצות השונות והדתות השונות. על המועצה מוטל לפתח מערכת הגנה ולגייס יחידות להגנה עצמית כפי שנהוג ביתר המחוזות והערים ברוג'בה. עוד נאמר בהכרזה כי "לנשים ולנוער תפקיד חלוצי בהנהגת החברה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!