דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר האמוניה

משבר האמוניה / "אנחנו לא עוסקים במיקום המיכל, אלא בהמשך קיום התעשייה"

כך אמר אמש יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, בכנס חירום שנערך בשיתוף ההסתדרות | ברוש וניסנקורן קראו לממשלה למצוא פתרון למשבר אליו נקלעה התעשייה עקב המחסור בחומר הגלם | בכנס השתתפו תעשיינים וחברי ועדים שסיפרו על המשבר בענף

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בכנס משותף בנושא משבר האמוניה (צילום: דבר ראשון).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בכנס משותף בנושא משבר האמוניה (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות התעשיינים וההסתדרות הכללית כינסו אמש (רביעי) כנס חירום בנושא משבר האמוניה. תעשיינים, מנהלי מפעלים – הנפגעים כבר כעת, או צפויים להיפגע מהמחסור בחומר הגלם, כמו גם ראשי ועדים, התכנסו בבית התאחדות התעשיינים בתל אביב על מנת לדרוש מהמדינה מציאת פתרון בטווח המידי, לצד הפתרונות ארוכי הטווח – זאת לקראת הגשת עמדת המדינה לבג"ץ בנושא הכנסת אניית האמוניה למפרץ חיפה.

"אנחנו לא עוסקים במיקום המיכל. אלא בדבר אחד מרכזי – המשך קיום התעשייה ואספקת חומר גלם חיוני לכמאה מפעלים. מדינת ישראל לא יכולה לחיות בלי אמוניה", אמר יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. לדבריו, הוא מקווה כי תגובת המדינה לבית המשפט תתמוך בהשארת מיכל האמוניה עד תחילת יוני, ומציאת פתרון לטווח הביניים, כיוון שהקמתו של מפעל לייצור אמוניה בנגב תארך, להערכתו, לא פחות משלוש שנים.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: יוסי צליגר/ פלאש 90).
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: יוסי צליגר/ פלאש 90).

"כל פתרון שהממשלה תביא, מקובל עלינו ובלבד שתהיה אמוניה לתעשייה", אמר ברוש, והוסיף כי כבר כעת ידוע להתאחדות על מפעלים שלא יכולים להמשיך ולייצר, ועל מפעלים אחרים שלא עומדים בתנאי פליטות הגזים הרעילים לאוויר – בשל מחסור באמוניה המשמשת, בין היתר, להפחתת זיהום האוויר בתעשיות שונות.

"דרישתנו מראש הממשלה ברורה -דבוק בעמדתך והבא פיתרון גם לטווח הקצר וגם לארוך" סיכם ברוש.

"העובדים בכל יום זועקים לתקווה"

"נמצאים פה גם העובדים שעליהם מדובר, בין היתר עובדי חיפה כימקלים דרום. אם לא נמצא פתרון כל אחד מהעובדים הללו ימצא את עצמו בבית. משפחות, בדרום הארץ עם בעיית התעסוקה" אמר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, "זה נשמע לי הזוי שמדינת ישראל – שצריכה לעודד תעשייה בצורה בטוחה, עלולה להביא למצב שהיא כורתת במו ידיה את תעשיית הדשנים בישראל. אנחנו כבר אחרי הדקה ה-90. המפעלים כבר כמה שבועות לא מייצרים אמוניה, וחסרה אמוניה במדינת ישראל, ויש כבר המון מפעלים שהם במצב שצריך להוריד ייצור או שהם מפרי חוק".

אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).
אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).

מ"מ יו"ר מרחב הנגב המרכזי בהסתדרות, ויו"ר ועד עובדי ים המלח, ארמונד לנקרי, התייחס גם הוא לעתידם התעסוקתי של העובדים. "אנחנו נגד סיכון של תושבים ולא מתנגדים לריקון המיכל" אמר, "אבל לא ייתכן שמיכל שנמצא כבר עשרות שנים לא יכול להמתין ולשמש כמה שנים נוספות". לנקרי הוסיף כי "לא יכול להיות הנגב שיש בו בעיה של אבטלה – אף אחד לא ייתן עליו את הדעת. והעובדים בכל יום זועקים לתקווה ולעתיד למשפחתם ולילדיהם. לכן אנחנו דורשים מהממשלה שתיתן פתרונות מידיים והפתרון קיים. צריכים להיות מספיק אמיצים כדי לקבל את ההחלטות. כולי תקווה שביום ראשון תהיה בשורה גם לעובדים בנגב וגם לכל עובדי חיפה כימיקלים".

מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה (ללא קרדיט).
מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה (ללא קרדיט).

"אם החברות לא ירוויחו לנו לא תהיה פרנסה, החברות לא יישארו פה. מדובר פה על מכה לתעשייה לעובדים ולמשק שתחזיר אותנו מאה שנה אחורה" אמר ראול ליבוביץ' יו"ר ועד עובדי דשנים, "האמוניה תומכת בתעשיית הביטחון. מהווה בסיס לתעשיית הדשנים, משמשת לבתי חולים ולתעשיית המזון. בנוסף היא משמשת גם להפחתת פליטות ארובה ותורמת לאיכות הסביבה – ופעילי איכות הסביבה תוקפים אותנו ורוצים שלא יהיה אמוניה. אנחנו לא רוצים לסכן את הציבור. גם לי יש ילדים ולא אעמיד אותם על המוקד בשביל הפרנסה, אבל אנחנו מבקשים פתרונות ל-5000 עובדים במעגל הראשון ועשרות אלפי עובדים במעגל השני".

"הקול של התעשייה לא נשמע בדיון הציבורי"

סמנכ"ל אדמה מכתשים בנגב, ויו"ר איגוד ענף הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, ד"ר אלי אברמוב, אמר כי "שלושה מארבעת המוצרים הרווחיים ביותר שלנו  מפסיקים להתקיים בלי אמוניה". עוד הוסיף אברמוב כי  "כתעשיינים, אנחנו לא רגילים לצעוק. אנחנו רגילים לייצר. אנחנו מחפשים פתרונות בכל דרך אפשרית. ישבנו עם מומחים ועשרות גורמים. אין פה אף אחד שחושב שהפתרון הטוב ביותר לישראל לטווח הארוך זה מיכל בחיפה. אבל אי אפשר בלי פתרון".

מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

גם מנכ"ל חברת סכיני הגילוח פרסונה, מבית אדג' וול האמריקאית, עמוס להב, התייחס למצוקה אליה נקלעה החברה בראשה הוא עומד. "החברה שלנו מתקיימת 54 שנה על אמוניה, ובשבוע אחד פתאום נגמר" סיפר, "ביום ראשון אני עם 0 אמוניה, יש לי 50 עובדים ואני צריך לקבל החלטה מה לעשות איתם. אנחנו צורכים 50 טון אמוניה בלבד. כנראה נמצא פתרון עם תערובות של מימן וחנקן ל-50-60% מהייצור שלנו, בעלות גבוהה פי שמונה. מי ישלם את זה? החברה עם בעלים אמריקאים, שרואים פתאום מצב שיצא משליטה על ידי המדינה, באזור לא בטוח מבחינה גאוגרפית – הם יכולים לקבל החלטה כמו שכבר קיבלו בעבר בקנדה ובברזיל – בתוך חודש  לסגור פה את המפעל".

דוד לוסטיגר, מנכ"ל חברת הקירור קר-פרי, המספקת שירותי קירור מזה 55 שנה, בין היתר קירור מוצרי מזון ובשר לחברות שיווק גדולות, אחסון רוב אספקת הבשרים של משרד הביטחון לצבא ואף אכסון מנות דם ופלזמה למקרי חירום, התריע כי על אף שתעשיית הקירור אינה צורכת כמויות גדולות במיוחד של אמוניה – מערכת הקירור כולה מבוססת על החומר הנחשב לגז ירוק, יעל מבחינה אנרגטית שאינו מייצר אפקט חממה. אם זאת לדבריו – בכל מקרה שבו תהיה תקלה, עשויים מפעלי הקירור להיות זקוקים לאמוניה באופן מיידי, וימצאו בסכנה חמורה במידה ולא תהיה זמינה בשוק.

מנכ"ל חברת כרומט, המספקת למאות חברות טיפולים כימיים שונים למתכת – שחלקם מבוצעים באמצעות אמוניה – אמיתי ברעם, הלין על העובדה שהקשיים של התעשייה לא נלקחו בחשבון. "התחושה שלי היא שמסיבות שונות ומשונות – הקול של התעשייה לא נשמע בדיון הציבורי וגם לא בפורומים המשפטיים ואצל הרגולטורים ומקבלי ההחלטות, טען, "כל מי שמצוי בעניין די נדהם לראות שבית הדין בחיפה קיבל קביעות מופרכות לגמרי כמו שאין בעיה של אמוניה בתעשייה. לקרוא ולא להאמין. זה לא פחות ממדהים שדבר כזה נאמר בלי שנעשתה בדיקה".

בתוך כך, פנתה עיריית חיפה, ביום שלישי האחרון, ליועץ המשפטי לממשלה, תוך הישענות על מחיקת אחת מעתירות הערעור שהגישה חיפה כימיקלים, לפיה כעת "אין עוד חולק (לרבות חיפה כימיקלים) כי מיכל האמוניה הינו מבנה בלתי חוקי וכי השימוש שנעשה בו מהווה עבירה של שימוש במבנה בניגוד להוראות חוק התכנון והבנייה". בשונה מפרשנות עיריית חיפה, בחברת חיפה כימיקלים מעריכים כי הערעור הנ"ל איבד מתוקפו כאשר העניין נדון בבית המשפט העליון בתיק אחר.

הפגנת הירוקים מול קריית הממשלה (צילום: ירון חנן)
הפגנת הירוקים מול קריית הממשלה (צילום: ירון חנן)

אמש, הפגינו עשרות מתושבי חיפה נגד המשך השימוש במיכל האמוניה בהפגנה שארגנה סיעת "הירוקים" בעיר, מול קריית הממשלה.

בתגובה שהגישה אמש לבית המשפט, כתבה המדינה כי היא שומרת על עמדתה הקודמת – סגירת המיכל החל ב1.6, אך מכירה בעיכוב בלוח הזמנים, שעשוי לגרום לעיכובים נוספים. התערבות ראש הממשלה, מתוארת במסמך כהתערבות מתונה שנועדה לצמצם את משבר האמוניה לתקופה קצרה, עד שיוסדרו חלופות לטווח הבינוני. בתגובה זו לא הייתה התייחסות לדוח המומחים החדש של חיפה כימיקלים. כעת ניתן לצדדים האחרים בתיק – עמותת צלול, חיפה כימיקלים ועיריית חיפה – להגיב לדברים אלו. רק אחרי תגובה זו יפסוק בית המשפט האם לאשר את כניסת אניית אמוניה. בינתיים, צפוי משבר האמוניה במשך להימשך לפחות עד אמצע מאי, אם לא מאוחר יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!