דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

מיכל האמוניה / התאחדות התעשיינים וההסתדרות לרה"מ: קבל החלטה בנושא האמוניה

לטענת נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, המחסור החמור באמוניה מאיים על קיומם של מאות מפעלים - קטנים ובינוניים - המעסיקים כ-5,000 עובדים | ברוש: "בלתי נתפס שעוצרים אספקת חומר גלם חיוני ומאיימים על קיומם של עשרות מפעלים"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ואבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות (צילום: פלאש 90).
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ואבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות (צילום: פלאש 90).

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יצאו הבוקר (ראשון) בקריאה דחופה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מנת שיכנס את השרים הרלוונטיים לישיבה דחופה ויקבל החלטה בנושא המחסור באמוניה, בטווח הקצר והבינוני, והאיום לפיטורי אלפי עובדים.

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: ליאורה אמיתי).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: ליאורה אמיתי).

לטענת השניים, מאז החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה על ריקון מיכל האמוניה, נוצר מחסור חמור של אמוניה במשק, הנותן את אותותיו בתעשייה ומאיים להביא לכדי סגירת מפעלים רבים כבר בימים הקרובים. הודעתם המשותפת ציינה כי האמוניה היא חומר גלם מהותי בתהליך הייצור של תעשיות רבות (ביטחונית, מזון, חקלאות ועוד).

יש לציין כי פנייה זו לראש הממשלה, נוגעת לצורכי כמאה מפעלים, קטנים ובינוניים, במשק, שאינם מתעשיית הדשנים. על פי הפנייה, בלי אמוניה, המשמשת כחומר גלם למפעלים אלה, הם עומדים בפני סכנת סגירה מידית ועתידם של כ-5,000 עובדים לוט בערפל.

"בשבועות האחרונים התקבלה החלטה על הקמת מפעל אמוניה בדרום. ואולם, אין עדיין פתרון אמתי לאספקת אמוניה לתעשייה לתקופת הביניים עד אשר הוא יוקם" אמר ברוש, "אין בעולם משק מודרני ומפותח שבו ביום בהיר אחד עוצרים הספקה של חומר גלם הכרחי לייצור. זה לא נתפס שמפעלים צריכים להלחם על חומרי הגלם שלהם" .

ברוש הוסיף כי האמוניה היא "מצרך הכרחי לקיומה של מדינה", ועל כן טען כי באחריות המדינה לדאוג לכך לאספקתה, "תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של איכות סביבה ובטיחות למען תושבי מדינת ישראל".

ניסנקורן הצטרף לדברים, והוסיף כי "המפעלים שנמצאים כיום בסכנת סגירה מהווים עוגן כלכלי לרבבות עובדים באזורי הפריפריה. ללא מציאת פתרון הולם ומיידי, אלפי משפחות צפויות להיפלט ממעגל התעסוקה ולהישאר ללא אלטרנטיבה ממשית באזורים מוכי אבטלה. הפסקת האספקה של חומר גלם חיוני ללא העמדת חלופות, לא רק פוגעת בתעשייה המקומית, אלא גודעת את מקור פרנסתם של אלפי עובדים, תוך זריעת ייאוש ונטילת כבודם האנושי". עוד קרא לראש הממשלה, ולמקבלי ההחלטות, "לנהוג באופן אחראי אשר תואם את גודל השעה ולהתערב בסוגיה למען אלפי העובדים שתלויים בכך".

למרות שפנייתם של השניים הופנתה לראש הממשלה, עתידו של מיכל האמוניה נמצא כעת דווקא בידיו של בית המשפט העליון. בדיון שערך בתחילת החודשקיבל בית המשפט העליון את בקשת חיפה כימיקלים בגיבוי מדינת ישראל, למלא את מיכל האמוניה, אך הציב תנאים משמעותיים. התנאי המרכזי הוא כי המילוי ישמש קודם כל לאספקת צורכי המשק המקומי – בעיקר תעשייה המשתמשת באמוניה כחומר גלם וצרכנים קטנים נוספים – לפני שישמש לצורכי חיפה כימיקלים וכי"ל המייצרות דשנים ליצוא. על פי ההחלטה, על החברה לעמוד בתנאים שקבעו השופטים עד ה-27.4, כדי שתאושר כניסת אניית המילוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!