דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אימת האמוניה

אימת האמוניה / ביהמ״ש העליון פסק שאפשר יהיה למלא את מיכל האמוניה פעם אחת אחרונה

תותר כניסה של עד שתי אונייות בלבד למפרץ חיפה | אפשר יהיה למלא רק עד 11 אלף טון השקולים לצריכת אמוניה של חודש אחד בלבד | ביהמ״ש ביקר את חיפה כימיקלים והמשרד להגנת הסביבה

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון פסק אמש (חמישי) שאפשר יהיה למלא את מיכל האמוניה במפרץ חיפה תוך הטלת תנאים רבים. השופטים, חנן מלצר, נעם סולברג ואורי שוהם, אף הכריזו שלאחר מילוי זה, המיכל חייב להיות מרוקן לחלוטין. אם חיפה כימיקלים תעמוד בתנאים, לאחר ה-27 לחודש, יתקבל אישור למילוי המיכל באמצעות האנייה. עיריית חיפה: ״המאבק לא תם".

לאחר ששמע את טענות הצדדים, ולאחר פסיקת המחוזי, שעסקה בהליכי ריקון המיכל בלבד, קיבל בית המשפט העליון את בקשת חיפה כימיקלים בגיבוי מדינת ישראל, למלא את מיכל האמוניה, אך הציב תנאים משמעותיים. התנאי המרכזי הוא כי המילוי ישמש קודם כל לאספקת צורכי המשק המקומי – בעיקר תעשייה המשתמשת באמוניה כחומר גלם וצרכנים קטנים נוספים – לפני שישמש לצורכי חיפה כימיקלים וכי"ל המיצרות דשנים ליצוא. 

המשוכות לפני מילוי המיכל

  1. תותר כניסה רק של אנייה אחת או שתיים, שיוכלו למלא ביחד לא יותר מ-11,000 טון, השקולים לצריכה של כחודש אחד במשק.
  2. חיפה כימיקלים תגיש לבית המשפט עד ה-20/4 את דרישות המשרד להגנת הסביבה, לצורך מילוי בטיחותי של המיכל. הוראה זו מסתמכת על הצהרת עמיחי זיידר, סמנכ"ל התפעול של חיפה כימיקלים עצמה, כי מילוי המיכל כאשר הוא כמעט ריק עלול להיות מסוכן. הודעת המדינה כבר התייחסה לנושא באופן כללי, אך בית המשפט מבקש פירוט לגבי האופן בו יבוצע המילוי תוך הימנעות מסכנות פוטנציאליות.
  3. עד ה-25/4 חיפה כימיקלים תגיש הודעה המעידה על מילוי התנאים הקודמים ועל הסכמתה לעמדת המדינה, לפיה תינתן עדיפות באספקת האמוניה קודם כל לצרכי המשק, ורק לאחר מכן  בעבור תעשיית הדשנים.
  4. באותו היום המדינה תגיש גם היא תכנית לדאגה לצרכי המשק שתכלול כמה אמוניה היא מייעדת לכך, כמה יישאר לתעשיית הדשנים וכיצד היא מתכננת להסדיר את יבוא האמוניה בעתיד, ללא המיכל במפרץ חיפה.
  5. עד ה-27/4 המשרד להגנת הסביבה יפרסם את עמדתו המלאה לגבי קליטת אמוניה באמצעות מיכלים קטנים (איזוטנקים) לצרכי המשק, בהפרדה מוחלטת מצרכי תעשיית הדשנים (חיפה כימיקלים וכי"ל).

משמעות ההחלטה

אם המדינה וחיפה כימיקלים יעמדו בכל התנאים, בית המשפט יאשר להכניס אניית מילוי למיכל האמוניה, לכל המוקדם, ב-27/4. בית המשפט הדגיש כי חיפה כימיקלים לא נערכה לסיום השימוש במיכל, כפי שהחליטה הממשלה עוד בשנת 2013, וכן כי "למציאות זו תרמו המשרד להגנת הסביבה ו"המנחה הלאומי" (לטיפול בחומרים מסוכנים), שלא פיקחו בעבר כראוי על מימוש הדברים ולכאורה השלימו עם מעמדה המונופוליסטי של המבקשת – מה שהביא אותם בהמשך גם לשנות מעת לעת את עמדותיהם בהליכים המשפטיים".

השופטים התייחסו לשינויים שחלו בעמדת המדינה, מהתנגדות גורפת למילוי המיכל, לכיוון הנוכחי של מילוי חד-פעמי שלו, בעקבות משבר האמוניה שנוצר מכך שאיש לא דאג בזמן להסדרת חלופת ייבוא אחרת לאמוניה. לא ברור האם הכרזת המעמד המונופוליסטי של חיפה כימיקלים היא תיאור מציאות או קביעה בעלת משמעות משפטית, שכן עד כה נמנעה הרשות להגבלים עסקיים להכריז על חיפה כימיקלים כמונופול בתחום אספקת האמוניה, הליך שהיה מחייב פיקוח של המדינה על השימוש שלה באמוניה – דוגמת הפיקוח הנקודתי שהיא מתחייבת לעשות כעת, ולהעדיף דווקא את צרכי המשק האחרים, ולא את צרכי תעשיית הדשנים.

ההחלטה מורה באופן מפורש שמילוי זה יהיה המילוי האחרון, כשהתייחס לאזילת המלאי שהאנייה תספק מתחת לקו ספיקת המשאבות, "ממועד זה ואילך, ובכפוף לכך שלא תתקבל החלטה אחרת… יחל הליך הריקון הבטיחותי, בהתאם להחלטת המשרד, וכפי שנקבע בבית הדין המחוזי באשר לאופן ריקון המיכל ביום ה-6.4.2017".

החלטת בית המשפט אישרה את כניסת האנייה תוך ההסתייגות, "בהנחה שקרוב לוודאי לא ינתן כל אישור נוסף להגעת אוניית אמוניה ולמילוי המיכל לאחר ה-1.6.2017 וכי מיכל האמוניה ירוקן עד כלות במהלך חודש יוני 2017". נוסח זה משאיר רק סדק משפטי צר לאפשרות שהמיכל לא ייסגר סופית וחיפה כימיקלים צפויה לנסות לעבור בסדק זה, כדי לממש את האפשרות הזו, על אף שאנשיה הכריזו בבית המשפט, כי תם עידן המיכל הענק במפרץ.

מעיריית חיפה נמסר: ״המאבק לא תם. נמשיך להילחם גם במי שאמור להגן על הסביבה ובמקום זאת שומר על בעלי ההון. אנחנו קוראים לממשלה להתעשת ולהתגייס מיידית לסילוק הפצצה המתקתקת הזו ממפרץ חיפה״.

מעמותת "צלול" נמסר: "בית המשפט העליון שם סוף לסחטנות של חיפה כימיקלים וחשף את הזלזול וחוסר הרצינות שלה ושל המדינה בניהול מערך האמוניה במשק. עמותת צלול מצפה כי במידה ויהיו עיכובים נוספים בתהליך ריקון המיכל מעבר ל-1 ביוני בית המשפט יטיל עונשים כבדים על כל חריגה ועיכוב".

מחיפה כימיקלים לא נמסרה תגובה לפסיקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!