דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודהסטרים

חברה ועבודה / עדויות חמורות: הנהלת סודהסטרים גייסה עובדים במטרה לטרפד את ההתארגנות בחברה

העדויות צורפו לתביעה שהגישה ההסתדרות כנגד חברת סודהסטרים בגין נסיונה לשבור את התארגנות העובדים | כמו כן, הגדילה ההסתדרות את סכום התביעה ל-15 מיליון ש"ח | יו"ר ההסתדרות: "ההסתדרות לא תיתן לאף מעסיק לפגוע בזכות ההתארגנות החוקית של עובדיו"

עובדי סודה סטרים חוסמים את שער הכניסה למפעל (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)
עובדי סודה סטרים חוסמים את שער הכניסה למפעל (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות מגדילה את סכום התביעה כנגד חברת סודהסטרים בגין פגיעה בהתארגנות עובדיה ל-15 מיליון ש"ח, תוך שהיא מציגה בפני בית הדין ראיות לפעולות שביצעה הנהלת החברה בניגוד לחוק לשבירת התארגנות העובדים – בין היתר על ידי פיטורין והראת תנאיהם של חברי ועד הפעולה. לתביעה מצורפות בין היתר עדויות של עובדים ש'גויסו' על ידי ההנהלה כסוכנים סמויים במטרה לטרפד את ההתארגנות.

לטענת אותם עובדים אשר ביקשו 'לשבור את קשר השתיקה', ניסתה ההנהלה וחברת החקירות אותה שכרה לגייס אותם בין היתר תוך ניצול מצוקותיהם האישיות והבטחות לסייע בפתרונן תמורת התחייבות שלהם לרגל אחר חבריהם לפס הייצור ואף לפגוע במובילי ההתאגדות. כך למשל מעיד אחד העובדים המדוברים כי קיבל הוראה מגבוה לשבץ את יו"ר ועד הפעולה בעמדה מבודדת וקשה, "כדי שיתייאש ויעזוב את העבודה".

שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל (צילום: דבר ראשון).
שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל (צילום: דבר ראשון).

"ההסתדרות לא תיתן לאף מעסיק לפגוע בזכות ההתארגנות החוקית של עובדיו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהתנהלות כה שיטתית ופוגענית." אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בהתייחס לכתב התביעה החמור, "מדובר בעובדים מסורים ונאמנים הזקוקים יותר מכל לביטחון התעסוקתי שהתאגדות בהסתדרות תעניק להם, והם זוכים מאיתנו לתמיכה מלאה במאבקם". יו"ר ההסתדרות במרחב נגב מאיר בביוף הוסיף לדבריו: "התביעה חושפת תכנון בוטה, חמור וחסר תקדים שנעשה על ידי מנהלי סודהסטרים בכדי לשבור את התארגנות העובדים. לא נכנע וננהל תביעה זו ביד רמה במקביל לניהול המשך המאבק למען הצלחת התאגדות עובדי סודהסטרים בהסתדרות".

בכתב התביעה נטען כי הנהלת החברה שכרה את שירותיה של חברת חקירות פרטית – 'אביר שירותי ביטחון אזרחי' – שעובדיה קיבלו לידיהם רשימה של חברי ההסתדרות במפעל במטרה לגייס מביניהם עובדים שיעקבו אחר חברי ועד הפעולה תוך הבטחות להטבות כלכליות אם ישיגו נגדם ראיות מפלילות. אחד העובדים אשר גויס על ידי חברת אביר, שאף קיבלה משרד בחצר המפעל, פירט בתצהירו את הפעילויות היומיומיות שנדרשו ממנו לצורך הפגיעה בהתארגנות.

עובד אחר שתצהירו מצורף לכתב התביעה מעיד כי התבקש במהלך יום עבודה לצאת ולתקוף את יו"ר ועד הפעולה רוני ברקוביץ' ואת נציג ההסתדרות עוזי שדה, לעיניי אנשי האבטחה וההנהלה.

התביעה מפרטת את מעורבותם של מנהלים מהדרג הבכיר ביותר בחברה, החל מהמנכ"ל דניאל בירנבאום, מנהל האתר יניב אבוחצירה, סמנכ"לים, מנהלי מפעלים ומנהלי מחלקות בפעולות הפגיעה, וכן נטען כי כנגד חברי הוועד וההסתדרות הופעל קמפיין השמצה בוטה ואגרסיבי.

הפגנת עובדי סודהסטרים (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)
הפגנת עובדי סודהסטרים (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)

התביעה הוגשה באמצעות משרד עורכי דין אהוד שילוני ושות' תוך ליווי עובדי הלשכה המשפטית של ההסתדרות, והיא נפתחת בציטוט מתוך ספרו של מרטין ג'יי לויט "וידוי של שובר איגודים" בו הוא מתאר ממקור ראשון את אופן פעולתן של חברות ייעוץ אסטרטגיות הנשכרות על ידי תאגידים במטרה לשבור ניסיונות להתארגנות עובדים: "ענף שבירת ההתארגנויות הוא ענף המורכב מבריונים ומתבסס על רמאות. קמפיין נגד ארגון עובדים הוא תקיפה של אינדיווידואלים ומלחמה נגד האמת. ככזו, היא מלחמה ללא כבוד. הדרך היחידה לשבור ארגון עובדים היא לשקר, לרמות, לתמרן, לאיים ותמיד תמיד לתקוף. החוק אינו מעכב את התהליך. במקום זאת הוא מסייע למצוא מהלכים חדשים ולהגדיר אסטרטגיות. כל 'קמפיין שבירת התארגנות', כפי שמכנים מלחמות אלו, משלב אסטרטגיה של דיס-אינפורמציה ומתקפות אישיות".

כ-1,200 עובדי סודהסטרים במפעל ברהט, אשר רובם משתייכים למגזרים מוחלשים בחברה הישראלית, החלו להצטרף להסתדרות בחודש נובמבר 2016. מראשיתו של מהלך ההתארגנות ולכל אורכו טענה ההסתדרות כי היא נתקלת בהתנגדות עזה מצד ההנהלה, שבאה לידי ביטוי בהתנכלות מתמשכת לעובדים המזוהים עמה ושאף גלשה לכדי אלימות, מילולית ופיזית במקרים מסויימים, וכן טענות להחתמת עובדים מאורגנת על טופסי ביטול חברות בהסתדרות. בעבר כבר תבעה ההסתדרות את החברה על סך שלושה מיליון ש"ח, וההליך המשפטי הנוכחי הוא למעשה הרחבת טענותיה כנגד הנהלת החברה והגדלת סכום הפיצוי המבוקש.

על אף שבמהלך ההליך שהתנהל הסכימו הצדדים להכנס למו"מ אינטנסיבי – המו"מ נפסק באופן חד צדדי על ידי הנהלת החברה. לפני כשלושה שבועות התייצב עובד בכיר בחברה במשרדי ההסתדרות בבאר שבע ומסר טפסים המהווים לטענתו כ-700 חתימות ביטול חברות בהסתדרות של עובדים במפעל.

מנכ״ל סודהסטרים – דניאל בירנבאום (צילום: Photo/Dan Balilty).
מנכ״ל סודהסטרים – דניאל בירנבאום (צילום: Photo/Dan Balilty).

מסודהסטרים נמסר: "המדובר בתביעה נואשת ומופרכת שדינה להדחות. ההסתדרות קיבלה כרטיס אדום מעובדי סודהסטרים, אשר מרביתם, כ-700 במספר, הגישו טפסי ביטול השתתפות בהסתדרות, בשל דרכה הבריונית וההסתה לאלימות שבה נקטו נציגיה ובראשם יו"ר מרחב הנגב, מאיר בביוף, שנגדו אף הוגשה תביעה אישית ע"י הנהלת החברה בסך מיליוני שקלים. כעת מנסה ההסתדרות, באמצעות תביעת סרק מנופחת, לנסות ולשקם את יוקרתה, שוב על גב החברה ועובדיה. במקום להודות בכך שעובדי סודהסטרים אינם מעוניינים בשירותיה היא מנסה בכל האמצעים לכפות את עצמה על העובדים.

"הנהלת סודהסטרים אינה צד למהלך ההתאגדות ולמהלך היציאה ההמונית ממנו. החברה המוזכרת בתביעה עובדת באופן גלוי ומוסדר, ומטרתה לשמור על סביבת עבודה בטוחה על כל המשתמע מכך."

מאביר ביטחון נמסר באשר לטענות הנוגעות אליהם בכתב התביעה כי "לא היה ולא נברא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!