דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

מפרץ חיפה / אושרה הרחבת מצומצמת של בז"ן, פעילי הסביבה מתריעים מזיהום ומניפולציות

במקום הרחבה של 200% שרצתה החברה, ובמקום 20% שהושגו כפשרה - אושרה אתמול (ג') הרחבה בסדר גודל של 5% | לטענת הפעילים, משום שלא ברור מה באמת קיים ופועל בבז"ן, הרחבה של 5% היא מעורפלת | "חיי אדם הם מעל הכל" אומרים פעילי הסביבה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תכנית בז"ן, הכוללת הרחבה של 5% בשטח הבניה, אושרה אתמול (שלישי). לאחר דיון נוסף במועצה הארצית לתכנון ובניה, אושרה תכנית המסדירה את התכנון של מתחם בז"ן. על פי מתנגדי התכנית, ראשיתה בהרחבה של 200%, שהוקטנו ל20% לאחר העררים, ולבסוף 5% בלבד, אשר גם היא עלולה לגרום להחרפת זיהום האוויר באיזור, הקשה ממילא. בבז"ן רואים באישור התכנית בשורה חשובה להמשך פיתוח המפעל תוך שמירה על הסביבה, על בסיס הליכי הדברות.

המועצה הארצית לתכנון ובניה קיימה אתמול בצהריים דיון נוסף וחריג, בתכנית הסדרת מתחם בז"ן (חפא"ג 1200), לאחר שכבר אושררה, אך ניאותה לקיים דיון נוסף. בתום הדיון התקבלה החלטת אישור והודעה לציבור בה נכתב: "הדיון התקיים לאור עובדות ונסיבות חדשות שהונחו בפני המועצה הארצית ולא הוצגו בפני ועדת המשנה לעררים טרם קבלת ההחלטה. בין היתר הוצגו בפני המועצה חריגות, לכאורה, של בז"ן מהיתרי הפליטה בין השנים 2012-2014 ו-2016, הליכי שימוע שנערכו לבז"ן והחלטת עיריית חיפה בנוגע למתן צו הפסקה מינהלי לחברה. לאור זאת החליטה היום המועצה על צמצום משמעותי של הרחבת הבניה במתקני הזיקוק והייצור של בז"ן מהרחבה של 20% ל-5% בלבד, היקפים שיאפשרו את המשך פעילות בז"ן תוך עמידה מוחלטת בדרישות הגנת הסביבה". לא התקבלה הסתייגות המחייבת מיפוי הבינוי הקיים, כמו גם השאיפה להתיר בניה רק למתקנים סביבתיים ובטיחותיים בלבד. התכנית גם לא תגביל את כושר הזיקוק והייצור המירבי מהמתחם. נדחו הבקשות להוסיף אמצעי ניטור אוויר, והתקבל האיסור על ועדה מקומית להעניק פטור מחובת פרסום ומתן זכות השגה על החלטותיה.

מפגיני ארגון "מגמה ירוקה" מוחים נגד הרחבת בז"ן (צילום: ארז רביב)
מפגיני ארגון "מגמה ירוקה" מוחים נגד הרחבת בז"ן (צילום: ארז רביב)

מחוץ לדיון התקיימה הפגנה של פעילי סביבה, אשר מתנגדים להרחבת השטח הבנוי. אביהו האן, מסיעת "הירוקים" של חיפה, הוא אחד המערערים על התכנית, אשר הוזמן לישיבה והשתתף בדיון, לצד אדם טבע ודין, ושמואל גלבהרט, לשעבר מהנדס העיר חיפה. לטענת האן, מתחם בז"ן אינו ממופה כראוי, וההחלטה לאשר תוספת של 5% כאשר אין ודאות מהו ה100%, הינה מתכון למניפולציות בעתיד.

המועצה הארצית לתכנון ובניה היא פורום שמורכב מנציגי רשויות מקומיות ובראשו עומד אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור של ממשלת ישראל. נקודת המוצא להליכי ההסדרה של בז"ן מתחילים בכך שמדובר במתחם ללא תכנית בתוקף, אשר פעל כך במשך עשרות שנים. כאשר המתחם צורף לשטח השיפוט של חיפה, גבר הפיקוח הסביבתי על החברה, והתכנית 'חפא"ג 2000' נועדה להסדירו בלבד. המתנגדים חוששים שתחת הכותרת של "הסדרה" תתרחש הרחבה משמעותית של הפעילות הפטרוכימית, ואחסון דלקים בחלקת "קרקעות הצפון" הקרובה לבז"ן, לרבות זיקוק קונדנסט, שהוא תוצר לוואי של גז טבעי, אשר נחשב למזהם במיוחד.

ירון חנן, סיעת "הירוקים" בחיפה, בשימוע הציבורי על היתרי הפליטה של בז"ן (צילום: דבר ראשון)
ירון חנן, סיעת "הירוקים" בחיפה, בשימוע הציבורי על היתרי הפליטה של בז"ן (צילום: דבר ראשון)

בפברואר התקבלה החלטה לקיים דיון נוסף, ומאז התקיימו הידברויות בין העירייה לבז"ן, וכן גם עם פעילים סביבתיים, אשר גרמו לפיצול במחנה ה"ירוק", בשאלה האם הפשרות המוצעות אכן מהוות מסגרת "לוחצת" מספיק על בתי הזיקוק, או שדווקא מדובר בגבולות רכים ולא אפקטיביים. ירון חנן, גם הוא מסיעת "הירוקים" מסביר חלק מה"תרגילים" הצפויים, "קח למשל את הרעיון של בניית מתקן חדש מול מתקן ישן שייהרס. כבר היום יש מתקנים מיושנים במתחם בתי הזיקוק שכבר מושבתים, ולא מזהמים. הם יכולים להציע להרוס אחד כזה ולבנות תמורתו אחד חדש, שגם אם הוא יהיה מודרני הוא עדיין יהיה מזהם". גם חנן מכיר בכך שבז"ן הוא מפעל חיוני למשק הישראלי, "אך רק לגבי התוצרת שנמכרת בארץ. חלק גדול הולך ליצוא והוא לא חיוני לישראל".

הפעילות של זיקוק נפט מייצרת מוצרים שונים כמו גז בישול ובנזין, כאשר לא לכולם יש ביקוש מספיק בישראל, כמו סולר. חנן דוחה את הביקורת: "חיי אדם הם מעל הכל, אם הם לא יכולים להחזיק מתקנים בלי לזהם, מצידי שייסגרו. צריך לבדוק את התחלואה ותוחלת החיים של העובדים והגמלאים של בז"ן כדי להבין את עומק הבעיה". על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה בשנים האחרונות ישנו שיפור ניכר בבז"ן, אשר מפחיתה פליטות באופן דרמטי, הרבה בזכות המעבר להנעת הייצור באמצעות גז טבעי במקום סולר. חלק מפעילי הסביבה לא מאמינים לנתונים אלו, ומפנים למשרד שלל טענות לגבי כשלים במדידות ואף סילוף במודע.

הפגנה נגד הרחבת בז"ן עיריית חיפה מול בית המשפט המחוזי (צילום: דבר ראשון).
הפגנה נגד הרחבת בז"ן עיריית חיפה מול בית המשפט המחוזי (צילום: דבר ראשון).

כדאי לקחת בחשבון גם את התרגילים הרטורים שמטרתם נסיון להפריד את האחריות לזיהום בין תחום התחבורה לתחום התעשייה, פעולה תודעתית שמצליחה להטעות רבים. במציאות, התעשייה היא אחד הגורמים המרכזיים להגברת הנסועה של כלי רכב כבדים, הנחשבים ליותר מזהמים.

ויכוח בין גישות

אל מול האנשים שרוצים לסגור את בז"ן, נוקט המשרד להגנת הסביבה בגישה אחרת לחלוטין. לשיטתו, קיום בז"ן במפרץ הוא עובדה שיש להתמודד איתה, מבלי לשנות אותה. ד"ר צור גלין, מהאגף לאיכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, אמר בשנה שעברה ל'דבר ראשון': "פינוי של מתחם כזה ייקח 8-9 שנים, וגם אף מקום אחר לא ירצה לקבל אותו, אז איך אני אדרוש מהבעלים להשקיע, אם הם יודעים שהמפעל אמור להיעלם?". בגישה זו הרגולטור מתווה הגבלות לבז"ן, שמבוססות על הפחתת הזיהום. נקודת חולשה בגישה זו קשורה לתרחיש של התרחבות הפעילות, אלא אם יצליח המשרד לראות בכל מתחם בז"ן כ"ארובה אחת", ולהגביל את הסך הכולל של הפליטות לאוויר באופן יעיל.

תגובות

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אביגדור יצחקי: "המועצה הארצית עשתה את מירב המאמצים על מנת להפחית את הזיהום במפרץ חיפה מצד אחד ומאידך להגביר את הפיקוח על הזיהום במפרץ".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין אמר: "מדובר בצעד חשוב, אך נמתין להחלטה המלאה של המועצה הארצית ונוודא שאומצה בה גישת הבועה שתאפשר להתייחס למתחם בז"ן כ"ארובה אחת" בכל הנוגע לבריאות הציבור והסביבה. רק באמצעות אימוץ גישה זו מדינת ישראל תוכל להבטיח את הפחתת הזיהום במפרץ חיפה. אנו נמתין להחלטה הסופית על מנת לבחון את המשך המהלכים המשפטיים שלנו".

מבז"ן נמסר כי "אישור התכנית הינו בשורה חשובה שתאפשר לקבוצת בזן לשפר את הפעילות הסביבתית תוך הבטחת צרכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של קבוצת בזן. כפי שהבהיר יו"ר הדירקטוריון של הקבוצה, עובדיה עלי, במסגרת הדיון היום בועדה, בזן הייתה קשובה לחששות הציבור וביצעה הליך הידברות ממושך תוך הסכמה לוויתורים משמעותיים מול עיריית חיפה והגופים ירוקים, שתוצאותיו אומצו על-ידי המועצה הארצית".

חה"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), יו"ר שדולת מפרץ חיפה בכנסת: "הרחבת בז"ן ב"רק" 5% היא "הרע במיעוטו", אין מקום לתעשייה המזהמת במפרץ חיפה ויש לצמצמה  ולא להגדילה. תושבי מפרץ חיפה חיים תחת סכנה בריאותית יומיומית ועלינו להמשיך לצעוק עד אשר המפרץ ינוקה ממזהמים וכולנו נוכל לנשום אוויר נקי. בעוד כחודש אעלה את הצעת החוק שלי- תכנית חירום להצלת מפרץ חיפה, האזור השני המזוהם ביותר בישראל (על-פי המשרד להגנת הסביבה) כרגע".

יונה יהב, ראש העיר חיפה, "אנחנו מברכים ושמחים חלקית על החלטת מועצה הארצית לתכנון ובנייה לאמץ חלקים נרחבים מעקרונות המתווה שהוגש על ידי עיריית חיפה, ארגוני הסביבה והרשויות המקומיות הסובבות והגבולות. נמשיך להילחם כי לא יוגדל היקף הפליטות וכי לא יוספו מתקני ייצור. בכוונתנו ללמוד יחד עם הארגונים הסביבתיים את ההחלטה לעומקה ולהגיש את הסתייגותנו לוועדה ובמידה ונצטרך נעתור לבתי המשפט. לא נתפשר על איכות חייהם של תושבי הסביבה והמפרץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!