דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

צה"ל / מ"פ במילואים הודח לאחר שסירב להעיר את חייליו לתרגיל

לטענתו, חשש כי לחיילים לא יהיו מספיק שעות שינה בטרם יציאתם הביתה | אלוף הפיקוד: "חריגה מהנורמה הפיקודית המצופה ממפקד פלוגה לוחמת" | חיילי הפלוגה: "החלטה ששמה את האגו של המפקדים מעל חיי הלוחמים"

חייל מילואים ישן באוהל. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: גיל יערי/ פלאש 90).
חייל מילואים ישן באוהל. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: גיל יערי/ פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק הדיח מפקד פלוגה במילואים שסירב לזמן את חייליו לתרגיל במהלך אימון.

סירוב הפקודה אירע לפני כשבועיים וחצי, כחלק מאימון של גדוד 5037 בחטיבת יפתח. ביום האחרון לאימון הורו המג"ד והמח"ט לבצע תרגיל מסכם, כשלמחרת היו אמורים החיילים לשוב לביתם. מפקד הפלוגה המסייעת, רס"ן (מיל') מני איתן, סירב לפקודתו של המח"ט, והחליט לא להעיר את חייליו לתרגיל הלילי מחשש שלא יהיו להם מספיק שעות שינה לפני היציאה הביתה. גם אחרי שהוסבר לו כי מתוכנן להשלים את המשך שעות השינה לאחר מכן, דבק המ"פ בעמדתו, וזאת בניגוד ליתר הפלוגות בגדוד שהמשיכו את האימון כמתוכנן.

לטענת מפקד הפלוגה, מדובר היה בפקודה בלתי חוקית, מאחר וקיום התרגיל היה מסכן את בריאותם של אנשי המילואים, שהיו נאלצים לשוב לביתם כשהם נוהגים במצב עירנות מוגבל. המ"פ איתן איבד את אחותו בתאונת דרכים, ובאימון הגדודי הקודם היו שניים מחייליו מעורבים בתאונת דרכים. איתן, מצדו, הסביר לחייליו כי היה נוהג כך שוב.

בעקבות המקרה החליט מפקד החטיבה, אל"מ אלישיב בהרב, להדיח את המ"פ איתן מתפקידו. בהרב כתב לחיילי הפלוגה כי באופן אישי הוא "מעריך מאוד את מני, גם בתור אדם וגם בתור מפקד". עם זאת הוא הוסיף כי "אי השתתפות בתרג"ד הוא (מעשה) חמור מאוד בעיני". המח"ט הבהיר כי הוא הקצה לחיילים 4 שעות שינה, תוך הבטחה שעם סיום התרגיל יהיו להםם מספיק זמן לישון בטרם יצאו הביתה. הוא ציין כי אינו מצפה שכולם יסכימו על מהלך ההדחה, אך הוא כן חושב "שהפלוגה, כמסגרת חזקה, תדע לצלוח את המשבר ולהמשיך קדימה".

לאחר סיום התחקיר טען איתן בפני מפקדיו כי אל"מ בהרב שיקר בתחקיר המקרה. בראיון לערוץ 10 אמר איתן כי "הוא (המח"ט) ניסה ליצור 'מעטפת בטיחות' שלא הייתה. האנשים ישנו שלוש שעות אחרי 'שבוע מלחמה' שבו פתחנו לאנשים את הצורה. אנשים ניקרו ולא היה להם מקום לישון בבסיס".

האלוף סטריק אישר את ההחלטה להדיח את איתן, וכתב כי "חריגה מהנורמה הפיקודית המצופה ממפקד פלוגה לוחמת אשר פוגע במרקם האמון הגדודי בלחימה". בנוסף הוא הצביע על לקחים בנוגע לתכנון האימון אותם יש ללמוד מהאירוע, ולהטמיע בהמשך באימוני חטיבות המילואים.

חיילי הפלוגה כתבו כי "צר לנו מאוד על החלטת אלוף הפיקוד, החלטה אומללה שממחישה היטב את הנתק הקיים בין הפיקוד בצה"ל לבין חיילי המילואים. החלטה ששמה את האגו של המפקדים מעל חיי הלוחמים. אנו חווים אבדן אמון במפקד החטיבה. איננו מתכוונים להפסיק לשרת במילואים. עם זאת קשה לנו לראות עצמנו ממשיכים לשרת את מדינתנו תחתיו. ושתדע כל אם עבריה, שהפקידה בניה בידי מפקדים, שלא עושים מספיק כדי להשיבם הביתה בשלום".

קצין בחטיבה ומ"פ לשעבר במילואים, יכין זיק, ביקר את התנהלותו של המ"פ איתן. בפוסט שפרסם לפני מספר ימים. כתב זיק "צר לי, אך המ"פ הזה בחר בדרך הקלה. פופולריות זולה היינו קוראים לזה בסדיר. למה? כי מ"פ שיודע שיש לו רק חמישה ימי אימון עם החיילים שלו השנה כשכל רגע יכולה לפרוץ מלחמה, ומוותר להם על תרגיל, לא באמת דואג לחיילים שלו". לדבריו, "הקלות שבה מחליקה לנו בגרון סרבנות של מפקד פלוגה במילואים היא חמורה מאוד. סירוב פקודה הוא נשק יום הדין כאשר מתנופף דגל שחור, לא נשק שמשתמשים בו כדי לרצות חיילים שבוזים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!