דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דת ומדינה / חוק הגיור הממלכתי אושר בוועדת שרים לחקיקה

החוק קובע שמערך הגיור בישראל יוכפף כולו לרבנות הראשית | המשמעות: הליכי הגיור יכנסו לפיקוח הרבנות | בישראל ביתנו הגישו ערר לחוק: "החוק מרחיק כל מי שרוצה להתקרב ליהדות"

שר הבריאות יעקב ליצמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).
שר הבריאות יעקב ליצמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).
דוד טברסקי

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) את 'חוק גיור ממלכתי' הקובע כי מערך הגיור בישראל יעבור לסמכותה של הרבנות הראשית. אישור החוק בוועדה לווה במחאה חריפה מצד גורמים באופוזיציה ובקואליציה, ובעיקר מצד מפלגת ישראל ביתנו אשר קראה עוד ביום חמישי שעבר לממשלה לדחות את עצם הנושא כולו וזאת תחת ההבטחה שהובטחה למפלגה בהסכמים קואליציוניים שכל דיון והחלטה בנושא יתקיימו קודם כל בוועדה מיוחדת בנושא דת ומדינה שתתכנס לדון בכך בראשות השר יריב לין. החוק צפוי להיות מובא לכנסת לקריאה ראשונה בזמן הקרוב.

"ישראל ביתנו מתנגדת בכל תוקף להעלאת הצעת חוק הגיור הממלכתי המעניק לרבנות הראשית מונופול על הגיור בישראל" נמסר מהמפלגה בתגובה לחוק. "נדגיש גם כי בניגוד למצג שהצעת החוק מבקשת לייצר כאילו היא פועלת ברוח ועדת נאמן אשר הדגישה את הצורך בחיבור ואחדות אנו מתרשמים כי הצעת החוק מייצרת בדיוק את המצב ההפוך.

לפי הצעת החוק, מבקש 'חוק גיור ממלכתי' לעגן בחוק את פעילותו של המערך לגיור ממלכתי. רק גיור שיעבור תחת מערך זה, שמופעל היום באופן בלעדי ע"י הרבנות החרדית-אורתודוכסית בישראל, יאושר כחוקי במדינת ישראל. בדברי ההסבר נטען שהחוק נאמן למסקנות ועדות נאמן שדנו בנושא לפני כ 20 שנה אשר ביקשו לבחון הקמת מערך גיור ממלכתי רשמי אשר יהווה, כדברי הועדה  'צו השעה לחתור לאחדות ישראל, לחיים של שיתוף וכבוד הדדי'". הוועדה קבעה שהגיור בישראל יהיה גיור ממלכתי אחיד, על פי דין תורה, כלומר, ע"פ הפרשנות ההלכתית אורתודוכסית, שיהיה מוכר על ידי כלל ישראל, אך הליך ההכנה לגיור במסגרת המכון ללימודי יהדות שהוקם למטרה זו ייתן ביטוי לכלל האוכלוסייה היהודית בישראל, לגווניה ולזרמיה.  לדברי המתנגדים לחוק מדובר באחיזת עיניים שכן תחת מעטפת 'אחדות ישראל' ותוך התייחסות לוועדת נאמן אשר ביקשה לנסות לבחון את קיומה של אלטרנטיבה ממלכתית-אזרחית לגיור החרדי, יופקע באופן רשמי תהליך הגיור לידי הרבנות החרדית. עוד קובע החוק שמדובר רק בגיור שיעשו בתוך גבולותיה של מדינת ישראל ואין דין החוק נוגע לגבי גיורים שנעשו בחו"ל.

שרת הקליטה, סופה לנדבר, הגישה בקשת ערער לוועדת השרים לחקיקה וביקשה להחזיר את הסמכות לגיורים לבתי הדין בערים. "חוק הגיור במתכונתו הנוכחית מרחיק כל מי שמנסה ורוצה להתקרב ליהדות" מסרה לנדבר "החוק הזה פוגע במערך הגיור של רבני צהר, ופוגע בסיכוי של אזרחים רבים בישראל, שעלו לארץ מכוח חוק השבות, משרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים – להימנות על העם היהודי. בשנים האחרונות עשה מנהל הגיור הכול על מנת להקטין את מספר המתגיירים, באופן כזה שאפילו רות המואבייה לא הייתה מצליחה לעבור גיור בנוסח הנדרש ממתגיירים היום".

שר הביטחון ליברמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).
שר הביטחון ליברמן מגיע לישיבת הממשלה 25 ביוני (צילום: מארק ישראל שלם/ פלאש 90).

"ביטול ההחלטה היום מהווה פגיעה קשה באחדות העם היהודי, בקהילות יהודיות ובמרקם היחסים בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות. חוק הגיור מרחיק כל מי שמנסה ורוצה להתקרב ליהדות" מסר שר הבטחון, ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

"זה לא גשם, זוהי יריקה בפנים" אמר ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לחיזוק העם היהודי ויו"ר השדולה ליחסי ישראל- ארה"ב בתגובה לחוק. "חוק הגיור הוא הוכחה ניצחת לכך שישראל נועלת את דלתותיה בפני היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית, זו המונה למעלה ממחצית יהדות ארה"ב. בכך אומרת להם ישראל כי הבית שלנו אינו הבית שלכם ולכם אין חלק בו".

"חבל שאין בקואליציה ולו מפלגה אחת לרפואה שהיתה מתנגדת לטירוף שראינו בישיבת הממשלה. מסרה ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)  ״ראש ממשלה חלש שנכנע לתכתיבים של שותפיו הטבעיים. נתניהו מוותר על שלמות העם בשביל הישרדותו הפוליטית. על מדינה יהודית לתת מקום לכל זרם ביהדות, ולבחירה החופשית של אדם איזה יהודי ירצה להיות: רפורמי, קונסרבטיבי, אורתודוקסי ואפילו חילוני"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!