דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

קוריאה הצפונית / קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי בטיל בין-יבשתי: "נוכל לפגוע בכל ארה"ב"

הטיל הבליסטי מסוגל לשאת ראשי נפץ כבדים או גרעיניים | מומחי מודיעין אמריקנים מאשרים כי ארה"ב נמצאת בטווח הפגיעה של הטיל | סין גינתה, וצרפת קראה להקשחת הסנקציות על פיונגיאנג

שיגור הטיל הבליסטי בצפון קוריאה משודר במסך רחוב (צילום: AP Photo/Jon Chol Jin).
שיגור הטיל הבליסטי בצפון קוריאה משודר במסך רחוב (צילום: AP Photo/Jon Chol Jin).

קוריאה הצפונית ביצעה אמש (שישי) ניסוי שני ומוצלח בטיל בליסטי בין-יבשתי, המסוגל לשאת ראשי נפץ כבדים, כולל ראשי נפץ גרעיניים. מומחים אמריקנים העריכו כי מדובר בטילים בעלי פוטנציאל פגיעה בערים מרכזיות בארה"ב.

סוכנות הידיעות הממשלתית בפיונגיאנג מסרה הלילה שהטיל ששוגר אמש היה מסוג חוואסונג 14, בדומה לטיל ששוגר בתחילת החודש. ערוצי הטלוויזיה בצפון קוריאה הכריזו על הניסוי כהצלחה ופרסמו סרטונים של השיגור, וסרטונים בהם נראה מנהיג המדינה קים ג'ונג און מביט על השיגור וחוגג עם הכוחות הצבאיים באזור. "כל היבשת האמריקאית, היא עכשיו תחת הישג ידה של צפון קוריאה" צוטט ג'ונג און בתיאורו את המערכת הבליסטית הצפון קוריאנית כנכס שלא ניתן להחליפו או להחזירו לאחור.

על פי ניתוח נתוני המודיעין של הכוחות המשולבים של ארה"ב, יפן וקוריאה הדרומית, השיגור התבצע ליד העיר מופיונג ני, אשר נמצאת קרוב לגבול עם סין. הטיל עף באוויר כ-45 דקות, עבר מרחק של כ-1000 קילומטרים והגיע עד לגובה של 3700 ק"מ לפני שהתפוצץ בתחום המרחב הימי של יפן. סוכנויות הביון מסרו שהניסוי נועד לאשר את אפשרותו השיגור של הטיל למרחק מקסימלי.

"אם הטיל היה משוגר בזוויות שטוחה יותר, כמקובל בשיגורים לשם פגיעה, ערים אמריקאיות כמו דנבר, שיקאגו ולוס אנג'לס היו נמצאים בתחום פגיעתו" מסר ל-CNN דייויד רייט, מומחה לטילים. הוא הוסיף כי "אין לשלול את האפשרות שהטילים מהסוג הזה יהיו מסוגלים להגיע אפילו עד לניו יורק ולבוסטון. ע"פ הניתוחים הבליסטיים של הכוחות המשולבים בקוריאה הדרומית, השיגור אמש היה מתקדם יותר מניסוי שביצעה פיונגיאנג מוקדם יותר החודש, בוא הבהירה שהיא מסוגלת לשגר טילים לעבר אלסקה, שככל כנראה מסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיני.

במהלך השבוע ציפו במערב שקוריאה הצפונית תערוך את הניסוי ביום שישי בגלל התאריך הסמלי – ה-27 ליולי הוא יום סיום מלחמת קוריאה, שהתנהלה בין 1950-1953, ובסיומה חולק חצי האי הקוריאני לשתי מדינות. קוריאה הצפונית מציינת יום זה כיום ניצחון לאומי.

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הגיב בחריפות לניסוי של קוריאה הצפונית. "בעודם מאיימים על העולם, הנשקים והניסויים האלו מעמיקים את הבידוד של צפון קוריאה, מחלישים את הכלכלה שלה ומנדים את אזרחיה" הצהיר טראמפ, שבעבר ציין מספר פעמים שלא יאפשר לצפון קוריאה להחזיק בטילים בליסטיים ארוכי טווח. "ארה"ב תיישם את כל הצעדים הדרושים כדי להבטיח את בטחון המולדת האמריקאית ושלומם ובטחונם של בני בריתה באזור".

אמש (שישי) אושר בסנאט האמריקאי חוק שיאפשר לקונגרס להקשיח את הסנקציות על קוריאה הצפונית ומדינות נוספות. החוק אושר חרף התנגדותו המובהקת של טראמפ, מכיוון שכלל גם את האפשרות להחרפת הסנקציות על רוסיה, איתה מעוניין טראמפ לשפר את היחסים. בין היתר יאפשר החוק לארה"ב לנקוט אמצעים חריפים יותר להגבלת הסחר של קוריאה הצפונית עם מדינות אחרות, למנוע סיוע של ארה"ב לארצות וגופים שישתפו פעולה עם איתה, ולאסור על רכישת מזון ומוצרים המיוצרים בידי עובדי כפייה ואסירים.

גם ממשלת סין, בת בריתה היחידה של קוריאה הצפונית, גינתה את השיגור ודרשה מממשלת צפון קוריאה לחדול ממהלכים המחריפים את המתיחות בחצי האי הקוריאני. "מועצת הבטחון של האו"ם דרשה באופן מובהק רגולציה על השיגורים הצפון קוריאניים. סין מתנגדת נחרצות לניסויים הבליסטיים, ורואה בהם הפרה של הסכמות מועצת הביטחון ונגד הרצון של הקהילה הבינלאומית" הצהיר שר החוץ הסיני. גם השגריר הצרפתי לאו"ם פרנסואה דלאטר הביע את דאגתו מהחרפת המשבר בקוריאה וקרא להקשיח את הסנקציות על קוריאה הצפונית: "מדובר פה במשבר בקנה מידה עולמי שרק מתרחב ומתרחב", אמר דלאטר לסוכנות הידיעות AP, "אנחנו קוראים לתגובה מהירה וברורה, כולל אימוץ נוסף של סנקציות קשוחות יותר על ידי מועצת הבטחון", הוסיף.

מאז עלייתו לשלטון של קים ג'ונג-און לפני 7 שנים, הספיק המנהיג הצפון קוריאני להכפיל את מספר הניסויים בטילים המסוגלים לשאת נשק גרעיני לטווח קצר ובינוני, וביצע מספר פיצוצים גרעיניים מבוקרים מתחת לאדמה. במקביל לכך, החלה קוריאה הצפונית לפתח את טילי ה-ICBM, שטווח הפגיעה שלהם כולל את החוף המערבי והמזרחי של ארה"ב. למרות ההחרפה בסנקציות במהלך העשור האחרון מצד הקהילה הבינלאומית, לא נראה שהבידוד המדיני והכלכלי של הדיקטטורה הצליח להשפיע לרעה על יכולתה לפתח נשק גרעיני וטילים ארוכי טווח.

לפני שנתיים שיערו מומחים מארה"ב כי אם הקהילה הבינלאומית תבחר שלא להתערב בהתעצמות הבליסטית והגרעינית של קוריאה הצפונית, הממשל בפיונגיאנג יוכל לפגוע בטילים גרעיניים בכל עיר בארה"ב בשנת 2021. בחודש האחרון ציינו מספר בכירים בסוכנויות הביון בארה"ב כי יש סיכוי סביר ביותר שקוריאה הצפונית תוכל לפגוע גרעינית בארה"ב כבר ב-2018.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!