דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

משרד האוצר / בלב סערה ובלי תקציב באופק, ימונה יואל נוה לראש אגף התקציבים

נוה הממלא היום את תפקיד הכלכלן הראשי במשרד האוצר יחזיק בתפקיד באופן זמני עד שיימצא מחליף לאמיר לוי, שמסיים את תפקידו לאחר קדנציה מלאה | סמכויותיו של ראש אגף התקציבים ייבחנו בתקופה הקרובה בוועדה שהקים מנכ"ל משרד האוצר

יואל נוה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר (צילום: דר בון, דוברות האוצר).
יואל נוה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר (צילום: דר בון, דוברות האוצר).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בשבוע הקרוב צפוי להיכנס יואל נוה לתפקיד ממלא המקום הזמני לממונה על התקציבים באוצר. במקביל ימשיך נוה בתפקידו ככלכלן הראשי במשרד האוצר, תפקיד אותו הוא ממלא מאז 2014. אמיר לוי, הממונה על התקציבים היוצא, צפוי לטוס לשנת לימודים בארצות הברית. נוה נכנס לתפקיד הנמצא בימים אלה תחת מתקפה, אך מנגד עקב העובדה שתקציב המדינה אושר עד סוף 2018, לפחות בשנה הקרובה נוה יעסוק בעיקר בתפעול השוטף של האגף.

מי הוא יואל נוה?

נוה, בן 52, נשוי ואב לארבעה הוא סא"ל במיל, ושירת כטייס קרב בחיל האוויר. בעל תואר שני בכלכלה מהאוניברסיטה העברית. בצעירותו שימש כסגן הממונה על התקציבים האחראי על תחום המאקרו ועל תחומי המסחר, התעשייה התיירות התקשורת המדע והספורט. ב-2002 פרש נוה ממשרד האוצר לטובת ניהול קרן הפנסיה מקפת החדשה. לאחר מכן שימש כמנכ"ל הראל פנסיה וכמנכ"ל בנק הדואר. ב-2014 חזר למשרד האוצר לתפקיד הכלכלן הראשי לאחר התפטרותו של מיכאל שראל מהתפקיד בעקבות חילוקי דעות עם שר האוצר דאז יאיר לפיד סביב תכנית מע"מ אפס.

טרם מונה נוה לתפקיד הכלכלן הראשי הוא היה מועמד לתפקיד הממונה על התקציבים בו זכה לבסוף אמיר לוי. הפעם יכנס נוה לתפקיד כממלא מקום זמני שכהונתו תתחדש כל שלושה חודשים עד לבחירת הממונה הקבוע.

נוה נחשב לכלכלן מוכשר ומוערך שיוכל לשמור על היציבות באגף עד לאיתור המחליף הקבוע. בנוסף נוה נחשב למקורב לשר כחלון והיה שותף בהכנת תכנית נטו משפחה שכחלון הציג באפריל האחרון.

אמיר לוי ומשה כחלון מציגים את תכנית "נטו למשפחה" (צילום: דבר ראשון)
אמיר לוי ומשה כחלון מציגים את תכנית "נטו למשפחה" (צילום: דבר ראשון)

הסערה סביב תפקיד הממונה על התקציבים  

אמיר לוי מסיים קדנציה מלאה בתפקיד הממונה על התקציבים באוצר. אם כך מדוע לא נמצא מחליף קבוע שיחליף אותו למרות שמועד סיום הקדנציה שלו היה ידוע זמן רב מראש? לשר האוצר כחלון היה מועמד מתוכנן לתפקיד. ערן פולק ששימש כסגן הממונה לנושאי תקשורת בתקופה שכחלון שימש כשר התקשורת. באותה התקופה העביר כחלון את הרפורמה בשוק הסלולר ופולק היה שותף משמעותי בהכנת הרפורמה, ובין השניים נרקם קשר של הערכה הדדית. כחלון הציע לפולק את תפקיד הממונה על התקציבים.

בתחילה קיבל פולק את ההצעה, אך משהוקמה הועדה לבחינת סמכויות הנהלת משרד האוצר, כשבמרכזה שאלת מעמדו של הממונה על התקציבים ועצמאותו מול מנכ"ל המשרד, התפקיד נראה לפולק, ולמועמדים נוספים, פחות אטרקטיבי. עד היום, הממונה על התקציבים נחשב מקביל בהיררכיה למנכ"ל משרד האוצר והיה כפוף ישירות לשר האוצר. על פי הרפורמה שמתכנן מנכ"ל המשרד שי באב"ד, יוכפף תפקיד הממונה על התקציבים למנכ"ל המשרד ולמעשה יהיה פיחות במעמדו ובסמכויותיו.

בנוסף יש לציין כי עד לסוף 2018 לא מתוכנן לעבור תקציב מדינה שהוא התהליך המרכזי עליו אמון הממונה על התקציבים. כמו כן החשש מבחירות קרבות, שיובילו ללחצים פוליטיים, הופכים גם הם את התפקיד לפחות אטרקטיבי עבור המועמדים השונים. כך מצא עצמו כחלון בלי מועמד שהוא מכיר וסומך עליו שיהיה מוכן להיכנס לתפקיד הרגיש. כדי למנוע חוסר ודאות עד לרגע האחרון העדיף כחלון למנות את נוה כממלא מקום זמני ולאפשר לעצמו לפעול לאיתור המחליף הקבוע ללא לחץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!