דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירדן

בעולם / הפרלמנט הירדני ביטל חוק המקל על אנסים הנישאים לקורבנותיהם

ניצחון לתנועות הנשים הירדניות - סעיף 308, הפוטר מעונש גברים הנישאים לנשים אותן אנסו, בוטל אמש (ג') | בכך הצטרפה ירדן למצרים, מרוקו ותוניסיה | חבר הפרלמנט הירדני שקרא לתגרה את ח"כ חזן, הוא מהמתנגדים הבולטים לביטול הסעיף

נשים ירדניות מפגינות מחוץ לפרלמט לקראת ההצבעה על סעיף 308 אתמול. על השלטים נכתב: "סעיף 308 הוא חרפתה של מערכת הצדק הירדנית" "סעיף 308 לא מגן על כבוד - הוא מגן על פושעים" (AP Photo/Reem Saad)
נשים ירדניות מפגינות מחוץ לפרלמט לקראת ההצבעה על סעיף 308 אתמול. על השלטים נכתב: "סעיף 308 הוא חרפתה של מערכת הצדק הירדנית" "סעיף 308 לא מגן על כבוד - הוא מגן על פושעים" (AP Photo/Reem Saad)
אוריאל לוי

בעוד התקשורת הישראלית מסונוורת מפרובוקציה נוספת של ח"כ אורן חזן – שנעתר להזמנתו של חבר הפרלמנט הירדני יחיא א-סעוד, "ללכת מכות" על גשר אלנבי היום (רביעי) ב-10:00 – בצעד תקדימי הכריע אתמול (שלישי) הפרלמנט הירדני לבטל חוק המגן על גברים המואשמים באונס.

הבית התחתון בפרלמנט של ירדן ביטל את סעיף 308 בחוק הירדני – סעיף שסייע לזיכוי גברים שאנסו נשים, במידה ויתחתנו עם הקורבן שלהם. לאחר ההצבעה על ביטול הסעיף בקעו קריאות שמחה ממתחם הקהל בבית המחוקקים, שבקושי הצליחו לבטל את החוק השנוי במחלוקת, בתום דיון סוער. המהלך נתפס כניצחון גדול עבור זכויות הנשים בממלכה אחרי שנים של קמפיין פמיניסטי נגד חוק 308.

על אף העמדות הפרו-מערביות של עמאן והאליטות העירוניות הקוסמופוליטיות שלה, אזורים רבים בירדן עדיין חיים תחת מסורת שמרנית המשתמשת במושג "כבוד המשפחה", על מנת להצדיק פגיעה בנשים וילדים. בדומה למדינות מוסלמיות נוספות, גם החוק הירדני אישר את התפיסה לפיה הנאנסת אשמה בכך, והמחילה היחידה ל"בושה" שלה ושל משפחה, תבוא דרך נישואין עם האנס. חלק מחברי הפרלמנט טענו כי החוק הכרחי כדי להגן על קורבנות אונס מפני סטיגמות חברתיות, דרך הנישואים. לבסוף, המחוקקים הצביעו בהתאם להמלצות הממשלה וועדה מלכותית, בעד ביצוע הרפורמה.

ההחלטה עדיין זקוקה לאישור הבית העליון של הפרלמנט ושל המלך עבדאללה. אם תאושר, תצטרף ירדן לתוניסיה, למרוקו ולמצרים שביטלו פרצות דומות בחוק לאורך השנים. גם הפרלמנט בלבנון שוקל צעד דומה, בעוד שבכמה מדינות במזרח התיכון ובאמריקה הלטינית, כמו גם בפיליפינים ובטג'יקיסטן, הנהוג הזה עוד שורר.

בטורקיה העבירה לפני כחצי שנה מפלגתו של ארדואן חוק הפוך מזה שעבר בירדן – לפיו אנסים שנישאו לאשה שאנסו, יזוכו. לפי החוק הטורקי, ניתן כעת לשחרר מהכלא בדיעבד גברים שהורשעו בתקיפה מינית של קטינות, אם המעשה בוצע "ללא שימוש בכוח או באיומים" ואם התוקף "יישא לאישה את הקורבן".

לפני ההצבעה, כמה עשרות פעילות ופעילים התכנסו מחוץ לפרלמנט בעמאן, החזיקו שלטים עליהם נכתב, "סעיף 308 הוא בושה למערכת המשפט של ירדן" ו"סעיף 308 לא מגן על הכבוד, הוא מגן על הפושע".

אווה אבו חלוואה, מנהלת של ארגון זכויות אדם מקומי, אמרה לפני ההצבעה כי, "הצורך ב'הגנה' כזו מצביעה על בעיה מרכזית בדרך שבה החוק והחברה בירדן תופסים נשים". לדבריה, "החוק עדיין רואה בהן כגוף, הקשור לכבוד".

מכות עם חזן נגד פמיניזם

יתכן כי ביטול סעיף 308 הוא שהוביל את המחוקק הירדני יחיא א-סעוד, שהתנגד נחרצות לביטול הסעיף, להזמין את ח"כ חזן ללכת איתו מכות הבוקר בגשר אלנבי, וזאת על מנת להסית את הדיון הציבורי בירדן מהצלחתן הפוליטית של הנשים. במריבה מתוקשרת בנושא אחר בפרלמנט הירדני לפני שלוש שנים, דיווח רועי קייס ב-ynet כי א-סעוד צעק בדיון בפרלמנט: "אללה יתנקם במי שהכניס לפרלמנט את הגוש הנשי המשוריין". דבריו השוביניסטיים' עליהם לא הסכים להתנצל, גרמו ליציאת חברות הפרלמנט מהדיון כמחאה והדיון ננעל. א-סעוד אף המשיך באמירותיו השנויות במחלוקת ואמר לחברות הפרלמנט, עת יצא מהדיון: "אתן צריכות להתייפות עבור הגברים שלכן. אתן צריכות להכין ארוחות לגברים שלכן. בשביל זה יצרו אתכן".

כעת, משהגוש הפמיניסטי בפרלמנט הירדני הביא לביטול החוק, כל שנותר למחוקק הקיצוני הוא למשוך את תשומת הלב של התקשורת לתגרה עם מחוקק ישראלי. נקווה שהתקשורת הישראלית לא תסתנוור מפרובוקציה, ושהציבורים הירדני והישראלי ידעו שבמדינה השכנה יש שותפים לריאקציה אבל גם לקידמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!