דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / לא רק בולט: שישה דברים שנזכור מאליפות העולם באתלטיקה

הווירוס המסתורי, המקצה ההיסטורי לגברים ולנשים, הנבחרת הניטרלית, אלופת העולם שיצאה מריכוז, המדליה הסורית וקיפוד אחד חסר מעצורים: סיכום האליפות שננעלה אמש (א'), שלא כולל את פרישתו הדרמטית של האצן המהיר בהיסטוריה

קפיצה במוט באליפות העולם באתלטיקה  (AP Photo/Matt Dunham)
קפיצה במוט באליפות העולם באתלטיקה (AP Photo/Matt Dunham)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אחת האליפויות המסקרנות בתולדות האתלטיקה הסתיימה אמש (ראשון) בלונדון. הרבה רגעים ספורטיביים יוצאי דופן לא נרשמו באליפות הזאת, אבל היו בה לא מעט הפתעות, דרמות ובעיקר תחושה שמתחיל עידן חדש באתלטיקה – פוסט-בולט.

האליפות הזו סיפקה לנו את התמונה, הבלתי נתפסת ממש, של יוסיין בולט  – האצן המהיר בהיסטוריה – נפצע במירוץ השליחים ונאנק מכאבים, את הניצחון השנוי במחלוקת של גאטלין בריצת 100 המטרים, הפרידה של מו פראח עם זהב וכסף בריצות הארוכות, המקום הרביעי של חנה קנייזבה מיננקו שלנו בקפיצה המשולשת, ועוד שלל השיגים בכל פינה באצטדיון.

אבל יש עוד כמה רגעים, מרגשים ומסעירים לא פחות, שראוי לזכור ממשחקי לונדון, כאלה שכדאי ללמוד מהם לקח חשוב להמשך.

העיקר הבריאות

אחת הפרשיות ההזויות ביותר, שהתרחשו במהלך האליפות, הייתה הווירוס שפקד את האתלטים ששהו במלון "טאוור" בלונדון בעיצומה של האליפות. הווירוס, שנגרם ככל הנראה מהרעלת מזון, הביא להשבתתם של כשלושים אתלטים, רובם מהמשלחת הקנדית אך בניהם גם אחד האצנים המהירים בעולם ב-200 ו-400 מ', אייזק מקוואלה מבוצואנה.

ההנחיות של מארגני האליפות היו לבודד את כל מי שבא במגע עם הווירוס, ומקוואלה שדיווח כי הקיא אך אינו חולה, היה בין אלה שהשתתפותם נאסרה עד תום הבירור. בשל כך, נאלץ להחמיץ את גמר ה-400 מ' בו היה מועמד ודאי למדליה.

מקוואלה המתוסכל כיוון את כל כוחו לעבר ריצת ה-200 מ', בה החזיק בתוצאת השנה בעולם של  19.77 שניות, אלא שמארגני התחרות לא אפשרו לו להתחרות במוקדמות ורק בזכות מאבק שניהל, הותר לו לרוץ ביום למחרת במקצה נפרד, רק בשבילו, ולנסות להשיג תוצאה שתקנה לו מקום בחצי הגמר.

מקוואלה עלה לריצה בבוקר גשום במיוחד, כשהמסלול נצץ משלוליות, אבל על הזדמנות כזו הוא ידע שאסור לו לוותר. הוא סיים את הריצה ספוג במים ובזמן של  20.20 ש' שהעלה אותו לחצי הגמר. בחצי הגמר כבר התחרה ביחד עם שאר הרצים וסיים שני במקצה,  בזמן של 20.14 ש'.

אבל הסוף הטוב לסיפור של מקוואלה לא הגיע. בגמר הוא סיים במקום השישי בלבד, בזמן של 20.44 ש', וראה את וייד ואן ניקרק הדרום אפריקאי מפסיד את המקום הראשון לרמיל גולייב הטורקי.

הולכים לשוויון

היסטוריה נרשמה ביומה האחרון של האליפות – לראשונה, אי פעם, התחרו גברים ונשים באותה התחרות.

איגוד האתלטיקה הבינלאומי (IAAF),  החליט לאפשר את התחרות המשותפת ב-50 ק"מ הליכה, כשבכל מגדר יוכרזו זוכים וזוכות בפני עצמם. בתחרות השתתפו שבע נשים ואפילו נשבר שיא עולם ראשון באליפות כולה, כשאינס הנריקס הפורטוגלית עצרה את השעון אחרי 4:05:56 שעות. למקום השני הגיעה היפנית יין האנג, שקבעה 4:08.58 שעות, ושלישית סיימה בת ארצה יאנג שוקינג, שקבעה 4:20.49 שעות. בתחרות ניצח יוהאן דיניז הצרפתי בזמן של 3:33:12 שעות.

https://twitter.com/IAAFWorldChamps/status/896691970965471233

אנשי ה-IAAF מתכננים לקיים מקצה דומה גם במשחקים האולימפיים בפריז 2024, בדומה לריצה המעורבת לנשים וגברים ב-400X4 שתתקיים בטוקיו 2020.

זהב ניטרלי

האליפות בלונדון ראויה לשבח בזכות המאבק, חסר הפשרות, בתופעת החומרים האסורים.

חדי העין ודאי שמו לב שנבחרת רוסיה לא השתתפה באליפות, זאת בשל השעייתם של הרוסים בעקבות פרשת "הסימום בחסות המדינה" שנחשפה לקראת אולימפיאדת ריו 2016. אז התגלה כי ההתאחדות הרוסית נהגה, באופן שיטתי, לתת ממריצים לספורטאיה ובעקבות כך הושעתה מפעילות.

למרות ההשעייה, אתלטים בודדים, שלא דבק בהם החשד, הורשו להשתתף באליפות תחת דגל איגוד האתלטיקה העולמית.

https://twitter.com/GardienDuPAF/status/896496786814234624

המשלחת "הניטרלית" זכתה ב-4 מדליות כסף, ובסיומה של האליפות השיגה הקופצת לגובה, מריה לאסיצקנה, את מדליית הזהב היחידה כשהצליחה לעבור גובה של 2.08 מטר. באופן מאוד לא שגרתי, נוגן לכבודה המנון איגוד האתלטיקה בטקס הענקת המדליה.

 

שכחת המכשול שעלתה בזהב

ריצת מכשולים דורשת טכניקה גבוהה, יכולת טקטית טובה והרבה ריכוז. היווין ג'פקמוי הקנייתית  – אלופת העולם ב3,000 מ' מכשולים מבייג'ינג' 2015 – אמנם זכתה בארד, אבל את מה שקרה בריצה היא הייתה מעדיפה לשכוח.

בהזנקה למירוץ, ג'ופקמוי כנראה שכחה שעליה לעבור את המכשול הראשון ופספסה את הפנייה לעבר המשוכה ושלולית המים. כשהבינה את הטעות חזרה על עקבותיה והמשיכה בריצה, אך לא הצליחה לסגור את הפער מול המוליכות וסיימה אחרי אמה קובורן וקורטני פרריכס האמריקניות שזכו בזהב והכסף. מסתבר שגם אלופת העולם יכולה לאבד את הריכוז.

סוריה על הגובה

כבוד גדול לסוריה: הקופץ לגובה מאז'ד אדין גאזל, הביא לסורים מדליה ראשונה באליפות העולם, כשניתר לגובה 2.29 מטרים וזכה בארד.

למקום הראשון הגיע מועתז עיסא בראשים מקטאר, שעבר גובה של 2.35 מטרים בניסיון הראשון. במדליית הכסף זכה דניל ליסנקו הרוסי, שהתחרה תחת דגל איגוד האתלטיקה וקפץ לגובה 2.32 מטרים. אלוף העולם, בוגדן בונדרנקו, אכזב וסיים רק במקום העשירי עם 2.25 מטר.

עבור גאזל וסוריה זו המדליה הראשונה אי פעם באליפות העולם. הסורי בן ה-30 מחזיק גם בתואר אלוף משחקי האסלאם בקפיצה לגובה, ואת המשחקים האולימפיים בריו סיים במקום השביעי

 

הקיפוד שגנב את ההצגה

מי שצפה באליפות, לא יכול היה להתעלם מדמות הקיפוד חסר המעצורים שהסתובב בין האתלטים, חגג עם הזוכים, ניחם את המפסידים והצליח להתחבב אפילו על יוסיין בולט, כשבסיום ריצת ה100 מ' התבדח על הריח העולה מהנעליים שלו.

 

אלינור, בת התשע, הייתה זו שעיצבה את הקמע, כמו גם את קמע הדבורה שליווה את האליפות הפרה-אתלטית שהתקיימה בלונדון בחודש שעבר. הקיפוד והדבורה נבחרו מבין 4,000 הצעות, במסגרת תכנית הילדים Blue Peter, המשודרת ב-BBC.

"כשראיתי את התחרות, קיבלתי הרבה השראה אבל לא חשבתי שאנצח" סיפרה אלינור לעיתון הבריטי טלגרף, "בחרתי בדבורה ובקיפוד כי הם זנים בסכנת הכחדה אבל הם גם יודעים לשרוד. דבורים הן ממש חשובות, כי הן גורמות לעולם להסתובב וקיפודים הם נחושים ואמיצים. זה ממש מגניב שהולכים להפוך אותם לקמעות אמיתיים. אני לא יכולה לחכות".

אז כנראה שלא רק בישראל כבשה בובת קיפוד את לב הקהל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!