דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

חיפה כימיקלים / הממשלה מנסה לעקוף את עיריית חיפה בדרך לפתרון משבר האמוניה

בפגישה שנערכה אתמול (ה') במשרד הכלכלה הוחלט שהאתר הדרומי של חיפה כימיקלים יקבל אספקת אמוניה באיזוטנקים. זאת עד להקמתו של מפעל לייצור אמוניה בנגב | לאתר הצפוני אין עדיין פתרון אך ישנן מספר אפשרויות

מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בפגישה שנערכה אמש (חמישי) במשרד הכלכלה הוחלט לקדם פתרונות למפעלי חיפה כימיקלים מבלי שעיריית חיפה תוכל לנטרלם. האתר הדרומי עתיד לקבל אספקת אמוניה באיזוטנקים לפחות עד שיוקם מפעל לייצור אמוניה בנגב, ואילו הפתרון לאתר הצפוני עדיין לא הוסדר.

מיכלי איזוטנק – מכולות בטיחותיות לכמויות אמוניה קטנות (צילום: Only Truth wikimedia).
מיכלי איזוטנק – מכולות בטיחותיות לכמויות אמוניה קטנות (צילום: Only Truth wikimedia).

על פי הודעת משרד הכלכלה המשרד יפעל להוציא היתר תוך שבוע לטובת הפעלת איזוטנקים. נציגי חברת חיפה כימיקלים עדכנו בדיון במשרד הכלכלה ש״תוך כחודשיים תסתיים בניית המיגון באתר הדרומי, כך שממועד זה יהיה ניתן לספק חומר גלם באיזוטנקים באספקה ישירה ובמהלך החודשיים יפעלו בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה והנמלים בחיפה ובאשדוד לאספקה רגילה״. האיזוטנקים יפרקו את האמוניה מהאניות למשאיות או לרכבת, כאשר חלק מהם יאוחסנו בנמלים ולא במפעלים.

לאתר הצפוני טרם נמצא פתרון. חלופה אחת שנבדקת היא הזרמת אמוניה באמצעות מיכליות. על פי משרד הכלכלה חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה בעניין זה תתפרסם עד סוף חודש אוגוסט. אפשרות זו כוללת עגינה של אניית אמוניה במעגן הקישון ללא שימוש בצנרת התת-קרקעית ולכאורה לא מצריכה אישור של עיריית חיפה.

חלופה נוספת לאתר הצפוני תיתכן באמצעות אוניה קטנה או איזוטנקים, שכיום על פי המלצות המשרד להגנת הסביבה החלופה המועדפת היא אוניה קטנה. לטענת עיריית חיפה לא נלקחו בחשבון השיקולים הרלוונטיים בבסיס חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה.

כפי שפרסמנו בעבר ב"דבר ראשון", המפעל הדרומי נהנה מתנאים טובים יותר – היעדר אוכלוסיה בסביבה הקרובה, מיכל תפעולי בגודל מתאים, וקרבה לאתר בו אמור לקום מפעל לייצור אמוניה, שיאפשר לוותר על היבוא מחו"ל בעתיד ולכן קל יותר להשיבו לפעולה. בנמל אשדוד עדיין לא הוסדר יבוא איזוטנקים בהיקף משמעותי, ואילו בנמל חיפה יבוא כזה מתקיים באופן שוטף, אך מוגבל לאחסון של 90 מכולות ברגע נתון. הובלת האיזוטנקים ע"י רכבת ישראל נמצאת בבדיקה, כאשר באופן עקרוני הרכבת יכולה להגיע עד לשערי המפעל בדרום.

ההחלטה מיטיבה עם חיפה כימיקלים

למרות המכות הרבות שספגה החברה מהרשויות וגם מבתי המשפט, סיכום הדיון אצל שר הכלכלה אלי כהן משפר את מצבה של "חיפה כימיקלים" בכמה גזרות. המשרד להגנת הסביבה חזר שוב על עמדתו כי אניית אמוניה קטנה היא חלופה בטוחה יותר, ואף בוחן לבקשת החברה את האפשרות למלא מיכליות כביש ישירות מהאניה, כפי שנעשה בשנת 2011 בזמן שעובדי המפעל הצפוני היו בשביתה.

האווירה בדיון הייתה עוינת כלפי נציגי עיריית חיפה. צחי טרנו, מצוות הדוברות בעירייה, נכח בפגישה אצל שר הכלכלה והתעמת עם נציג המל"ל, זאב צוק רם. טרנו קבל מול שר הכלכלה על הגילוי של צוק-רם בדיון בחיפה השבוע, לפיו חלופת האיזוטנקים לא נבדקה ביטחונית באופן יסודי וצוק רם התנגד לה ללא הנמקות ברורות. השר ביקש מטרנו לעזוב את הישיבה כיוון שהתפרץ לדברי צוק-רם. גם ראש עיריית חיפה יונה יהב יצא מהישיבה במחאה.

מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אף על פי כן, עיריית חיפה לא מתכוונת לוותר במאבקה למנוע את כניסת האנייה למפרץ. לטענת העירייה, החלק היבשתי בו עומדות המיכליות ומסוף הייבוא עצמו דורשים היתר בנייה והיא הגורם המוסמך להעניקו. בעוד מספר ימים תידון בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה בקשת העירייה למתן צו הריסה בשל בנייה לא חוקית באיזור המסוף.

בינתיים קיימות שלוש חלופות למפעל הצפוני – הפעלה באיזוטנקים, שמועדפת על העירייה, הזרמה מאנייה קטנה, המועדפת על המל"ל, המשרד להגנת הסביבה, ממשלת ישראל וחיפה כימיקלים, וחלופת הזרמה למיכליות כביש מאנייה קטנה, אשר נמצאת עדיין בבחינת המשרד להגנת הסביבה ועד כה לא אושרה.

חוות דעת מומחה והשימוש שעושים בה

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי עמדתם, לפיה אנייה היא חלופה בטוחה יותר נשענת על העבודה שביצע ד"ר אלי שטרן, מומחה לתחום הערכת סיכונים. שטרן עצמו אמר שלא דירג את החלופות, אלא אישר את שתיהן כקבילות. שטרן משתתף פעיל בדיונים האחרונים, ואתמול בחיפה דיבר במשך שעות ארוכות כחלק מדיון שנמשך קרוב ל-12 שעות, במסגרתו הסביר בפירוט את נושא הערכות הסיכונים וכיצד הן מתבצעות.

בשיחה עם "דבר ראשון" הסביר שטרן כי המידע שאותו נדרש להעריך אינו שקול ל"תכנית מפורטת", ועל בסיס מידע שהיה בידיו אכן ניתנת לחלופת האנייה עדיפות קטנה. על פניו, נראה כי מול הקביעה המתונה של שטרן מחזיקים במשרד להגנת הסביבה בעמדה חד משמעית, שחורגת ממה שכתב שטרן או מדברים שאמר.

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים בעזריאלי 27.4 (צילום: ועד עובדי חיפה כימיקלים).
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים בעזריאלי 27.4 (צילום: ועד עובדי חיפה כימיקלים).

מומחה נוסף ששכר המשרד להגנת הסביבה הוא ג'ורג' באומל, שהיה מעורב גם בהכנת המכרז להקמת מפעל אמוניה בנגב, שלא צלח. פרופסור אהוד קינן, המייעץ לעיריית חיפה, השתתף בדיון שהתקיים השבוע במשרד להגנת הסביבה וסיפר ל"דבר ראשון" כי באומל אמר שהמיכלים התפעוליים הקטנים של חיפה כימיקלים בצפון אינם יכולים להתמודד עם משימת פריקת האמוניה מהאנייה וכי לא הבין שמתוכננת עגינה כמעט קבועה של אניית אמוניה במפרץ חיפה. לטענתו גילויים אלה הופכים חלופה זו לפחות ריאלית ממה שסבר לפני כן.

לדברי קינן, באומל הסביר שאניית האמוניה צריכה לפרוק את החומר בלחץ גבוה, לפני שניתן להפעילה בלחץ נמוך, ולכן היא מצריכה מיכל תפעולי של 500-1,000 טון, ולא שני מיכלים של 45 טון, כפי שיש בשטח המפעל הצפוני. העירייה אמורה להגיש תוך 3 ימים השגות למשרד להגנת הסביבה על הנחות שגויות לכאורה במודל הערכת הסיכונים, שייבחנו על ידי ד"ר אלי שטרן, הנחשב, בינתיים, כמומחה המקובל על כל הצדדים.

משחקים במספרים – כמה איזוטנקים דרושים ל"חיפה כימיקלים"

לשאלת "דבר ראשון" מסרה החברה כי כל אחד ממפעליה דורש 300 איזוטנקים. מספר זה רחוק מהבקשה שהגישה לעירייה, בה הודיעה על בקשתה להיתר בנייה בשטח המפעל בו יאוחסנו 48 איזוטנקים בלבד – או כ-150 איזוטנקים בסך הכל בהתחשב במחזורי יבוא. משחק המספרים הזה נועד ככל הנראה להפוך חלופה זו לפחות ריאלית, בטענה שאין די מיכלים זמינים בעולם ושדרושה תקופה ארוכה מאוד כדי להשיגם.

גם אם זה נכון, אם זו תיוותר החלופה היחידה שתעבור את כל האישורים הנדרשים מהרשויות, העיכובים באספקת האיזוטנקים יהיו בעיה של חיפה כימיקלים ולא של הציבור. במשרד להגנת הסביבה וגם בחברה אמרו בעבר אין שום מפעל דשנים איננו פועל בעזרת איזוטנקים. אתמול פרסם המשרד להגנת הסביבה סקר שהזמין ובו נמצא מפעל אחד כזה בהודו. מנגד, איש לא בדק כמה מפעלי דשנים פועלים בעולם בעלי כושר אחסון תפעולי נמוך כמו זה של "חיפה כימיקלים" בצפון. הרחבת כושר זה מחייבת הוצאת היתרי בניה וצפויה בעצמה להימשך כמה חודשים לכל הפחות.

ראש העיר חיפה יונה יהב בדיון בבית המשפט המשפט העליון בנושא האמוניה 4 לאפריל 207 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
ראש העיר חיפה יונה יהב בדיון בבית המשפט המשפט העליון בנושא האמוניה 4 לאפריל 207 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

תגובות

בנושא אחסון מיכלי אמוניה בנמלים, נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "על הנמלים להעביר תוכנית מפורטת. רק לאחר בדיקת המשרד יעודכנו התנאים בהיתר הרעלים". מנמל חיפה נמסר כי "הנמל פועל בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה ופיקוד העורף". לדבר ראשון נודע כי בפיקוד העורף חוששים שהמיגון הנוכחי בנמל חיפה איננו הולם את הגדלת הפעילות הצפויה בתחום זה – נושא שנמצא כעת בבדיקות.

ירון חנן, רכז צוות המומחים לגיבוש מתווה חדש למשק האמוניה וחבר מועצת העיר חיפה מסיעת "הירוקים" מסר: "למרות שבדיון המרתוני בעיריית חיפה מול נציגי המדינה, שנמשך 12 שעות ברציפות (!) השתתפו מספר מומחים בעלי שם מהצוות שלנו ביחד עם מומחים מטעם העירייה ועמותת "צלול" ולאחר שהראינו בדיון עד כמה הדו״חות שהציגה המדינה לבית המשפט על חלופות האספקה, הם רשת המלאה בחורים, המשנים מהותית את התיעדוף השגוי שהציגה המדינה, ועל אף שגם המומחה מחו"ל שהביאה המדינה ד"ר ג'ורג' באומל, טען בדיון שללא מיכל תפעולי המכיל מאות טונות אמוניה, לא ניתן להזרים אמוניה מאוניית מיכל צפה למפעל הדשנים הצפוני.

מסתבר שבדיון שהתקיים בלשכת שר הכלכלה, הממשלה ממשיכה להתחפר בעמדתה המוטה בבירור לטובת הבעלים של חיפה-כימיקלים ועדיין קשה 'לבלבל אותם עם העובדות"…הודעת השר אלי כהן – ששייך כידוע למפלגתו של השר החיפאי היחיד- משה כחלון – ממשיכה לדבוק בחלופת אוניית המיכל הצף בנמל חיפה, בניגוד מוחלט למה שכבר התגלה ע"י צוות המומחים שלנו. השר כהן ביחד עם עוד שרי הממשלה וראש הממשלה עושים כל מאמץ חוקי ופחות חוקי ע"מ לעקוף את רצון התושבים והסמכות הלגיטימית של עיריית חיפה לדאוג לשלומם של תושבי האזור ומתעלמים כרגיל מאינטרס שמירת ביטחון הציבור לטובת אינטרסים צרים של בעלי הון ציניים וחסרי אחריות".

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: ״המשרד מופתע מהאמירה לפיה בחוות הדעת של ד"ר אלי שטרן, מומחה בינלאומי להערכת סיכונים, יש "חורים שחורים". אכן, יש נקודות שעלו בפגישה אתמול שאותן ביקשה העירייה לבדוק, והיא תעביר אותן למשרד לבחינה בתוך שלושה ימים. אם יהיה צורך לדעת המשרד והמומחים, נקודות אלו יוטמעו בחוות הדעת. המשרד חוזר על עמדת המנחה הלאומי, לפיה החלופה הבטוחה ביותר לתושבי חיפה והמדינה כולה היא זו שדורגה כהכי פחות מסוכנת על ידי המומחים ובהחלטת הממשלה – של אוניה מוקטנת בנמל חיפה עם הזרמה ישירה בצנרת למפעלים, ומקווה שגם בעיריית חיפה יאמצו גישה זו. העיריה טוענת מנגד כי חלופת האיזוטנקים – אשר אינה מקובלת כלל בעולם המערבי – היא הטובה ביותר, אך עד לרגע זה לא הוגשה למשרד כל הערכת סיכונים ממומחה כלשהו, בוודאי לא בעל שם עולמי, המוכיחה זאת״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!