דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב - רוסיה

ארה"ב-רוסיה / עשן מארובת הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו מוסיף שמן למדורה

נמשכת ההתדרדרות במערכת היחסים הדיפלומטית בין ארה"ב לרוסיה ומומחים מזהירים כי הן בדרך לשפל של שלהי המלחמה הקרה | בתוך כך נשאלת השאלה - מה שרפו בקונסוליה בסן פרנסיסקו?

בניין הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו (צילום: Eugene Zelenko/ ויקימידה)
בניין הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו (צילום: Eugene Zelenko/ ויקימידה)

בהתפתחות אחרונה, שלא ברור מה מידת החשיבות שיש לייחס לה, נצפה עשן מיתמר מארובת הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו, זאת על רקע שמועות בדבר כוונת כוחות ביטחון אמריקניים לפשוט על הבניין ולבצע בו חיפושים. בין אם יש אמת בדבר ובין אם לאו, כוחות כיבוי האש שהגיעו למקום לא הורשו להיכנס ואילו עובדי הקונסוליה שיצאו ממנה סיפרו לכתב סוכנות הידיעות AP כי הכל תחת שליטה וכי עובדים בקונסוליה עורכים שריפה מבוקרת של "חפצים לא מזוהים".

כרקע אפשרי לתקרית הלא ברורה האחרונה, יחסי ארה"ב ורוסיה ממשיכים להתנהל בגמלוניות דיפלומטית וחילופי המהלומות הסמליות בין שתי המדינות לא פוסקות. המשבר החל בדצמבר אשתקד עת הורה הנשיא אובמה, על רקע חשדות בדבר מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב, על גירוש 35 דיפלומטים רוסים וסגירת שני אתרי נופש של דיפלומטים רוסים בארה"ב והחריף עם העמקת החקירות של הוועדה המיוחדת של הסנאט בדבר אותה מעורבות לכאורה.

במשחק השח-מט המתפתח בין מנהיגי המדינות נראה כי שני הצדדים להוטים להמשיך את המשחק אך שומרים כי הוא לא ייצא משליטה. בסוף יולי היה זה מהלך של הרוסים שהורו על צמצום הסגל הדיפלומטי האמריקני ברוסיה ל-455, דבר שאילץ את האמריקנים לצמצם את מספר המועסקים בכ-750, רובם אזרחים רוסים, יש לציין. עוד הורתה רוסיה על סגירת מתקן נופש ומחסן ששימש את עובדי הקונסוליות האמריקנים.

שלשום (חמישי) הגיעה התגובה האמריקנית כאשר "בשם ההדדיות בין המדינות" הורתה ארה"ב על סגירת הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו וצמצומן של שתי נציגויות נוספות בוושינגטון ובניו-יורק. האולטימטום שניתן לפינוי הקונסוליה הוא עד סוף היום. צעד זה טומן בחובו פוטנציאל לדרדור היחסים עד לרמתם בשלהי מלחמה הקרה כשב-1986 גירשה כל אחת משתי המדינות עשרות דיפלומטים של המדינה השנייה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס במתינות יחסית לצעד ואמר כי רוסיה בוחנת את ההחלטה ותבחר כיצד להגיב לאחר שתסיים ללמוד אותה. בתוך כך התבטא דווקא נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בחריפות במאמר שפרסם לקראת ועידת מדינות בריקס (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) ובו הוא מתייחס למשבר סביב שיגור הטיל של קוריא הצפונית שחלף מעל שמי יפן ומזהיר מפני עימות צבאי נרחב. פוטין לא חוסך במאמרו ביקורת מארה"ב על שהרטוריקה המתלהמת המגיעה ממנה לא תורמת להרגעת הרוחות במשבר עם קוריאה הצפונית, אלא להפך.

לתקרית "העשן בארובה" קדמה דווקא הודעה אמריקנית על כך שבכוונת ארה"ב לחדש את מתן אשרות הויזה לאזרחים רוסים בשלוש הקונסוליות האמריקניות ברוסיה ולא רק בזו שבמוסקבה כפי שהוחלט בעקבות צמצום הסגל הדיפלומטי של ארה"ב ברוסיה. בין אם מדובר ב"ירידה מהעץ" או בניסיון אמריקני לאזן את החלטתם לסגור את הקונסוליה בסן-פרנסיסקו על מנת למתן את התגובה הרוסית, יש לראות כיצד יתפתחו האירועים כעת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!