דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר ארה"ב-קוריאה הצפונית

בעולם / משבר ארה"ב - קוריאה הצפונית: פוטין מזהיר מפני עימות נרחב

כשברקע החרפת היחסים בין רוסיה לארה"ב ולפניו ועידת מדינות BRICS בסין, משגר נשיא רוסיה ביקורת לעבר הנשיא טראמפ ומוסיף שמן למדורה | דרוש מבוגר אחראי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
שי ניר

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מזהיר היום (שישי) מפני התדרדרות המשבר בין ארצות הברית לבין קוריאה הצפונית לכדי עימות צבאי רחב היקף וקורא לפתרון המשבר באמצעות דיאלוג ישיר ולחדול מהתבטאויות שמסלימות את המצב.

בשבוע הבא פוטין צפוי להשתתף בפסגת ועידת מדינות BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) בסין. הבוקר פרסם פוטין באתר הנשיאות הרשמי מאמר לקראת הפסגה בו הוא התייחס למשבר. "המתחים גברו לאחרונה והמצב תלוי על בלימה לקראת עימות רחב היקף", הזהיר פוטין מפני התפתחות אלימה ולא רצויה המעמידה בסכנה את חייהם של מיליוני בני אדם. ביחס למדיניות האמריקאית מהזמן האחרון להפעיל לחץ כלכלי המלווה באיומים למהלומה צבאית אמר פוטין בביקורת כי "רוסיה מאמינה כי מדיניות הפעלת הלחץ על פיונגיאנג לעצור את תכנית הטילים היא שגויה וחסרת תועלת". פוטין בדבריו קרא לצדדים לגשת למשא ומתן ולחדול מרטוריקה מתלהמת. "הבעיות האזוריות יפתרו רק באמצעות שיחות ישירות בין כל הצדדים המעורבים וללא תנאים מקדימים. פרובוקציות, לחץ, והתבטאויות מעליבות או מיליטנטיות הן דרך ללא מוצא".

המתחים גברו לאחרונה והמצב תלוי על בלימה לקראת עימות רחב היקף

ברקע הדברים עומדת גם החרפת היחסים בין רוסיה לארה"ב במסגרתה ארה"ב הודיעה על סגירת הקונסוליה הרוסית בסן-פרנסיסקו וקונסוליות בניו-יורק ובוושינגטון, צעד שבא אף הוא בעקבות הודעה רוסית על צמצום הנוכחות הדיפלומטית של ארה"ב ברוסיה.

אזהרתו של פוטין באה בעקבות הסלמה נוספת בין ארה"ב לקוריאה הצפונית מהשבוע האחרון. ביום שני צבאות ארה"ב וקוריאה הדרומית החלו את האימון השנתי המשותף שיימשך כ-11 ימים. על פי מפקדת הצבא האמריקני בסיאול ומשרד ההגנה של קוריאה הדרומית, האימון מורכב ברובו מסימולציות ממוחשבות ולוקחים בו חלק כ-17,500 חיילים מצבא ארה"ב ו-50,000 חיילים מצבא קוריאה הדרומית. פיונגיאנג הרואה בתרגיל השנתי איום, הגיבה בצעד מתגרה משל עצמה ובלילה בין שני לשלישי ערכה ניסוי בשיגור טיל בין-יבשתי שחלף מעל חלקה הצפוני של יפן. מצבא קוריאה הדרומית נמסר כי הטיל עבר כ-2,700 קילומטרים והגיע לגובה מקסימלי של 550 קילומטר בזמן שטס מעל צפונה של יפן. הניסוי הצפון קוריאני מלמד על התקדמות בטכנולוגיה לשיגור טילים ומהווה צעד נוסף לקראת יכולתה לאיים באופן ממשי על ארה"ב בשיגור טילים בעלי ראשי קרב גרעיניים. "הפעולה הפזיזה של קוריאה הצפונית היא איום חסר תקדים, רציני וחמור על העם שלנו", אמר ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, במסיבת עיתונאים. לדבריו, הוא שוחח עם הנשיא טראמפ שאמר כי ארה"ב "עם יפן במאת האחוזים". ממשרד החוץ הדרום-קוריאני נמסר: "אנו נגיב בעוצמה על בסיס הברית האיתנה שלנו עם ארה"ב, אם קוריאה הצפונית תמשיך בהתגרויות בתחום הגרעין והטילים".

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה ביום רביעי דיון חירום בעקבות שיגור הטיל ובסופו גינתה בחריפות את קוריאה הצפונית. בהצהרה כינתה מועצת הביטחון את שיגור הטיל האחרון "שערורייתי", ודרשה מפיונגיאנג לחדול מניסויי הטילים ומפעילותה הגרעינית. במקביל ארה"ב וקוריאה הדרומית פרסמו כי במהלך האימון המשותף מטוסי חילות האוויר ערכו תרגיל המדמה מתקפה נקודתית על "מתקני ליבה" של הצפון.

"פעולותיה של קוריאה הצפונית הן איום על בנות בריתנו, שותפותינו ומולדתנו, והצעדים מערערי היציבות שלה ייתקלו בתגובה הולמת", אמר מפקד הכוחות האוויריים של צבא ארה"ב באוקיינוס השקט, הגנרל טרנס ג'יי או'שאנסי. "המשימה המורכבת הזאת מדגימה באופן הברור ביותר את הסולידריות שלנו עם בנות בריתנו ומדגישה את שיתוף הפעולה המתרחב בינינו כנגד איום אזורי משותף. הכוח הקדמי שלנו יהיה הראשון להילחם, והוא עומד מוכן להנחית מכה קטלנית בהתראה של רגע, אם האומות שלנו ידרשו זאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!