דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב - רוסיה

יחסי ארה"ב-רוסיה / היחסים מחריפים: ארה"ב סוגרת קונסוליה רוסית בסן פרנסיסקו

בהמשך להחלפת המהלומות הדיפלומטיות הודיעה ארה"ב כי על רוסיה לסגור קונסוליה ועוד שתי נספחויות בניו יורק ובוושינגטון | המהלך מגיע כתגובה לדרישת הרוסים לצמצם את מספר הדיפלומטים האמריקאים ברוסיה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

במהלך של "מידה כנגד מידה", הודיעה מחלקת המדינה של ארה"ב לממשלת רוסיה כי עליה לסגור את הקונסוליה שלה בסן פרנסיסקו וצמצם את הנוכחות הדיפלומטית שלה בניו יורק ווושינגטון, בעוד היחסים בין שתי היריבות הותיקות עוד מימי המלחמה הקרה ממשיכים להחריף.

גורמים בממשל טראמפ אמרו כי המהלך מגיע כתגובה להחלטת הקרמלין על קיצוץ הסגל הדיפלומטי של ארה"ב ברוסיה. ארה"ב נתנה לרוסים מסגרת זמן של 48 שעות בהם עליהם לסגור את הקונסוליה בסן פרנסיסקו יחד עם עוד עמדות דיפלומטיות נוספות בניו יורק ווושינגטון.

בניין הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו (צילום: Eugene Zelenko/ ויקימידה)
בניין הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו (צילום: Eugene Zelenko/ ויקימידה)

"ארצות הברית מוכנה לבצע פעולות נוספות ככל שידרשו ויוחלטו" אמרה דוברת הבית הלבן, הת'ר נאוארט. עדיין, היא הוסיפה שארה"ב מקווה שהיחסים בין שתי המדינות יכולות להתקדם לכיוון "יחסים משופרים" ו"שיתוף פעולה מוגבר".

הרוסים מסרו בתגובה כי הם מצטערים על הצו המדובר והפנו אצבע מאשימה לארה"ב על שהתחילו את התדרדרות היחסים בין המדינות. עדיין לא ברור בשלב זה אם בקרמלין יבחרו להגיב לתגובה האמריקאית הנוכחית. משרד החוץ הרוסי מסר כי במוסקבה עדיין לומדים את ההחלטה של ארה"ב כדי להחליט על תגובה הולמת.

קשרי ארה"ב-רוסיה התדרדרו בשנים האחרונות עקב אי הסכמות חריפות בנושאים שונים כמו: אוקראינה, סוריה ופשעי המחשב כביכול של הרוסים. להפתעתם של מי שחשבו שבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ישנו את הכיוון בנושא הזה, היחסים רק המשיכו להחמיר בשנה האחרונה כאשר ברקע עדיין נבדקים החשדות על מעורבות רוסית בבחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב בנובמבר 2016.

בנוסף לקונסוליה, הרוסים חייבים לסגור עד שבת גם את המגורים הדיפלומטים הרשמיים שלהם בסן פרנסיסקו. למרות שהרוסים ימשיכו להחזיק בשגרירות הרשמית להם בוושינגטון ובקונסוליה בניו יורק, כל פעילות דיפלומטית אחרת של הרוסים בשתי ערים אלה יסגרו, אמר מקור בכיר בממשל טראמפ שבחר לשמור על אנונימיות.

ארה"ב אינה מגרשת דיפלומטים רוסים ולכן כל מי שעובד באחד המשרדים שנסגרו יוכל לקבל הצבה חדשה במקום אחר בארה"ב, אמר המקור הבכיר. ככל הנראה אחד הבניניים נמצא בשכירות אך האחרים יוותרו בבעלות רוסית, אמר המקור והוסיף כי במוסקבה יצטרכו להחליט אם למכור אותם או להפטר מהם בדרך אחרת.

המהלך הנוכחי הוא האחרון החלופת המהלומות הדיפלומטיות בין המדינות שהחלה בהתנגדות של וושינגטון לפעולות שביצעו הרוסים באוקראינה ולהתערבות של רוסיה במהלך הבחירות ב-2016.

בדצמבר האחרון, הנשיא לשעבר, ברק אובמה, גירש מארה"ב כ-12 דיפלומטים רוסים, סגר מתחמים רוסים בניו יורק ובמרילנד והטיל סנקציות על יחידים רוסים. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נמנע מלהגיב למהלך כאשר בחודש לאחר מכן נכנס טראמפ לבית הלבן, לאחר שהבטיח בקמפיין לשפר את היחסים עם רוסיה.

בתחילת החודש האחרון, טראמפ חתם על סנקציות נוספות על רוסיה שנכפו עליו על ידי הקונגרס במטרה להבטיח שהוא לא יהיה קל מידי עם הרוסים. בקרמלין בחרו להגיב בזריזות והודיעו כי ארה"ב מחוייבת לצמצם את מספר הסגלים הדיפלומטים שלה בשגרירות ובקונסוליות ל-455 איש בלבד.

למרות שהרוסים אמרו כי 755 חברי סגל אמריקאים יאלצו לחזור הביתה כדי להגיע למספר הזה, בוושינגטון מעולם לא אישרו כמה אנשי סגל יש להם ברוסיה באותו זמן. נכון לאתמול (חמישי), ארה"ב אכן צמצמה את הסגל הדיפלומטי שלה ברוסיה ל-455 איש, אמר מקור בממשל טראמפ.

הצמצום בסגל הדיפלומטי של ארה"ב ברוסיה אף הוביל להשעייה זמנית של מתן ויזות תיירות לרוסים שמעוניינים לבקר בארה"ב. הוצאת הויזות תתחדש בקרוב אך בקצב איטי בהרבה בגלל כוח האדם המצומצם של ארה"ב ברוסיה. מוקדם יותר, ארה"ב מסרה כי תוציא ויזות רק בשגרירות במוסקבה, משמע שאזרחים רוסים כבר לא יוכלו להגיש בקשות לוזיה בקונסוליות האחרות.

למרות החרפת היחסים לאחרונה נראה כי ישנם גם סימנים של שיתופי פעולה בין שתי המדינות. ביולי האחרון חתמו טראמפ ופוטין הסכם משולש יחד עם ירדן על הפסקת אש בדרום-מערב סוריה שבארה"ב טוענים שעד כה החזיקה מעמד.

מזכיר המדינה, רקס טילרסון, מסר את ההחלטה על סגירת הקונסוליה לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בשיחת אתמול אתמול (חמישי) בה גם מסר ללברוב כי ארה"ב עמדה בצו שהוציאו הרוסים לצמצם את מספר הדיפלומטים האמריקאים על אדמת רוסיה.

אנחנו מאמינים שהפעולה הזו לא הייתה מוצדקת ורק הזיקה ליחסים בין שתי המדינות", מסרה אתמול (חמישי) דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הת'ר נאוארט. "ברוח ההדדיות שיזמו הרוסים, אנחנו דורשים מממשלת רוסיה לסגור את הקונסוליה שלה בסן פרנסיסקו, נספחות בוושינגטון הבירה ונספחות קונסולרית בעיר ניו יורק. יהיה עליהם להשלים את הסגירות הללו עד ל-2 בספטמבר".

"ארה"ב מילאה במלואה את ההחלטה של הממשלה הרוסית לצמצם את אנשיה ברוסיה", הוסיפה נאוארט, "לאחר המהלך הזה, בכל אחת משתי המדינות יישארו שלוש קונסוליות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!