דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / מבוכה בבית הלבן: שגריר ארה"ב הגדיר את השליטה הישראלית באיו"ש כ"כיבוש לכאורה"

דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל אמר את הדברים במהלך ראיון בשפה האנגלית לג'רוזלם פוסט | בכיר פלסטיני: "הכחשת העובדות אינה אומרת שהן אינן קיימות"

שגריר ארה"ב לישראל דיוויד פרידמן (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שגריר ארה"ב לישראל דיוויד פרידמן (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שי ניר

"כיבוש לכאורה", כך הגדיר שגריר ארה"ב דיויד פרידמן את המציאות, בת חמישים השנים, של שליטה ישראלית בשטחי יהודה ושומרון בראיון בשפה האנגלית שהתפרסם ביום שישי בשבוע שעבר בג'רוסלם פוסט. הבית הלבן, שנתפס במבוכה נוכח אמירתו של פרידמן, הבהיר כי עמדתו של פרידמן אינה מייצגת את מדיניותה של ארצות הברית. בכיר פלסטיני אמר בתגובה כי הכחשת העובדות אינה אומרת שהן אינן קיימות.

"אני חושב שיהודים אמריקאים נוטים לראות את ישראל באופן חלקי", אמר פרידמן בראיון והוסיף כי הימין מצטייר כמי שמאמין שהשלום אינו אפשרי וכי השמאל, הסביר, מצויר כמי שמאמינים שרק אם "הכיבוש לכאורה" יסתיים החברה הישראלית תהפוך לטובה יותר.

בכיר פלסטיני הגיב בביקורת לאמירתו של פרידמן, לעיתון הגארדיאן הבריטי ואמר כי, "להבנתנו, אדם בעל תפקיד רשמי, כמו שגריר לדוגמה, אינו יכול לדבר מתוקף עצמו. מר פרידמן צריך להבין כי הכחשתן של עובדות אינה אומרת שהן אינן קיימות. יש לו רקורד נרחב בהתקפות נגד זכויותיהם הלאומיות של העם הפלסטיני, הכוללות מימון לא חוקי של התנחלויות והשתתפות באירועים המציינים את הכיבוש. אנו קוראים לממשל האמריקאי להבהיר את עמדתם". בשל דעותיו, נחשב פרידמן כאישיות לא רצויה בקרב הפלסטינים. לפני כשבוע פורסם בעיתון א-שרק אל-אווסט הפלסטיני כי פרידמן לא השתתף בביקור המשלחת האמריקאית ברמאללה משום שהרשות הודיעה לאמריקאים כי הוא אינו רצוי.

גם בבית הלבן הגיבו לדברים ונאמר כי "אמירתו של השגריר בראיון אינה מייצגת שינוי במדיניותה של ארה"ב". עוד נאמר בהודעה כי "הנשיא טראמפ הבהיר כי העבודה להשגת הסכם שלום צודק ויציב בין ישראל והפלסטינים נמצאת בעדיפות עליונה וכי הוא נשאר אופטימי כי ניתן להשיג התקדמות שכזו". חשוב להוסיף כי בכל הצהרה רשמית של ארה"ב ביחס לשטחי יהודה ושומרון האזורים הללו נקראים "השטחים הכבושים".

על אף הביקורת מצד הבית הלבן על דברי פרידמן וחזרת הבית הלבן על האמירה כי השלום "בעדיפות עליונה", קשה לומר כי ישנה התקדמות משמעותית בכיוון ונראה כי נעשים מעשים המשמרים סטטוס קוו ישראלי-פלסטיני. בנושא קידום המו"מ המדיני לא הוצגה כל תוכנית מדינית לקידום נושא השלום מאז תחילת כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מצד אלו שהביעו סיפוק מבחירתו של טראמפ נראה כי ישנה אכזבה מאחר והממשל ממשיך, בכמה תחומים, את הקו המדיני של ממשל נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה.

הבטחת הבחירות של טראמפ להעברת שגרירות ארה"ב בישראל מת"א לירושלים כבר נדחתה בצו נשיאותי ולא נראה כי ההחלטה תשתנה. ביחס לסוגיית הבניה בהתנחלויות, ישראל אישרה לאחרונה את בנייתן של 2500 יחידות בהתנחלויות שונות כולל בנייתה של התנחלות חדשה 'עמיחי' המיועדת למפוני המאחז הלא-חוקי עמונה אך נראה כי זה רחוק מהתקווה לשחרר את כל הרסנים המדינים מנושא הבנייה בשטחים. גם ראשי המתנחלים מתייחסים לאישורים הללו כאל "מכסות" שנועדו להגביל את הבניה. יש להניח, בתוך הסבך המדיני בו ישראל מצויה בסוגיית השטחים הכבושים, שגם האישור הזה נעשה על דעת הממשל אך נראה כי מטרתו, לפחות מבחינת האמריקאים, היא ייצובה של ממשלת נתניהו. לפני כשבוע דווח בעיתון אל-חייאת, מפי דיפלומטים מערביים, כי נמסר מהמשלחת האמריקאית למזרח התיכון בראשות, ג'ראד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של טראמפ, לנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, כי הפסקת הבנייה בהתנחלויות לא תתאפשר מהסיבה שהפסקת הבנייה משמעותה, נפילת ממשלת נתניהו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!