דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שגרירות ארה"ב

מדיני / טראמפ החליט: שגרירות ארה״ב לא תעבור לירושלים בזמן הקרוב

לשכת ראש הממשלה: ״קיום שגרירויות מחוץ לבירה מרחיק את השלום מכיוון שהוא תורם להחייאת האשליה הפלסטינית, שלעם היהודי ולמדינתו אין קשר לירושלים״

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).
שי ניר

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם היום על צו הדוחה את העברת שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים. בכך באה לסיומה העמימות בנוגע לשאלה האם טראמפ יממש את הבטחת הבחירות שלו להעברת השגרירות. מהבית הלבן נמסר כי הנשיא נמנע מהצעד, השנוי במחלוקת, שעשוי להקשות על הניסיון הנוכחי לחידוש תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים.

בניגוד להכרזותיו של טראמפ, ממסע הבחירות לנשיאות בשנה שעברה, חתם הנשיא על צו הדוחה את מימוש החוק להעברת השגרירות לירושלים, ובכך נדחה שוב החוק שהתקבל בקונגרס בשנת 1995, הפעם בשישה חודשים. צעד זה מאשרר את מדיניות הבית הלבן ונשיאי ארה"ב בשני העשורים האחרונים.

שגרירות ארה״ב בתל-אביב (צילום: פלאש 90).
שגרירות ארה״ב בתל-אביב (צילום: פלאש 90).

בסוכנות הידיעות ׳רויטרס׳ פורסם כי למרות הצו, בכיר אמריקאי אמר כי טראמפ נשאר מחוייב להבטחתו, וכי ימלא אחריה לבסוף, למרות שלא הונח לוח זמנים למימוש ההבטחה. "הוא חזר והבטיח לגבי כוונתו להעביר את השגרירות", נמסר מהבית הלבן בהצהרה, והוסיפו, "השאלה היא לא אם תועבר השגרירות אלא רק מתי." עוד נמסר מהבית הלבן כי טראמפ, "קיבל את ההחלטה למקסם את סיכויי ההצלחה של המו"מ להסכם בין ישראל והפלסטינים."

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "עמדתה העקבית של ישראל היא שהשגרירות האמריקנית, כמו שאר השגרירויות, צריכה להיות בירושלים, בירתנו הנצחית. קיום שגרירויות מחוץ לבירה מרחיק את השלום מכיוון שהוא תורם להחייאת האשליה הפלסטינית, שלעם היהודי ולמדינתו אין קשר לירושלים."

על אף האכזבה ממשיכים בלשכת ראש הממשלה להביע תקווה, בהתבסס על הצהרתו של טראמפ, כי לבסוף יעביר הנשיא האמריקאי את השגרירות, "על אף האכזבה מאי העברת השגרירות בעת הזאת, ישראל מעריכה את דברי הידידות של הנשיא טראמפ ומחויבותו להעברת השגרירות בהמשך."

נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).
נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).

גם במערכת הפוליטית בישראל מיהרו להגיב תגובות מעורבות להחלטת הבית הלבן.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט אמר, ״אין שלום המבוסס על חלוקת ירושלים. עיכוב העברת השגרירות דווקא מקשה על הסיכוי לשלום-אמת מכיון שהיא מטפחת ציפיית-שווא בקרב הפלסטינים לחלוקת ירושלים, דבר שלעולם לא יקרה. רק הכרה מלאה בירושלים מאוחדת בריבונות ישראל תשים סוף לאשליות ותסלול אפשרות לשלום-אמת עם שכנינו.״

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי בתגובה לדחיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, "אנחנו מקווים שהשגרירות תעבור לירושלים בהמשך ובכל מקרה סבורים שאין נכון ומוצדק יותר ממהלך של מיקום השגרירות בבירת ישראל. ירושלים לא תחולק, וההבנה הזאת תשפר את נקודת המוצא לשלום עתידי עם שכנינו".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בתגובה לחתימה על הצו לעיכוב יישום החוק להעברת השגרירות, "העברת שגרירות ארצות הברית, כמו גם כל שגרירות אחרת לירושלים, היא דבר מתבקש.  לצערי, נתניהו למד היום שיעור נוסף, שאין קיצורי דרך ומי שרוצה בהכרה בינלאומית צריך להגיע להסדר מדיני אמיץ. את מה שמבין טראמפ, אני מקווה שלאחר 50 שנה גם נתניהו יפנים."

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן בפגישה בבית לחם היום. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן בפגישה בבית לחם היום. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה ליחסי ישראל-ארה"ב אמר בתגובה, "אני מצטער צער רב על החלטת הממשל האמריקאי. מקומה של שגרירות ארה"ב בירושלים, בירת ישראל. זו החלטה מוטעית שראוי לתקנה בהקדם." ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה על החלטתו של הנשיא טראמפ בעניין השגרירות, "מי שחשב שטראמפ הוא משיח – יחשוב שהוא משיח שקר. מי שחשב שהוא פופוליסט הזורק את הבטחותיו למען רווח אלקטורלי – ימשיך לחשוב זאת. מקומה של השגרירות האמריקאית, כמו שאר השגרירויות, בירושלים. אך העברתן צריכה להיעשות תוך התחשבות במכלול השיקולים האזוריים. יש לדרוש שהדבר ייעשה במסגרת ההסדר המדיני עליו הנשיא שוקד בימים אלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!