דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

חיפה כימיקלים / האם הנהלת חיפה כימיקלים הוציאה עובדים המזוהים עם הוועד לחופשה?

ועד העובדים עתר לבית הדין לעבודה, שהחליט להכניס את החופשות בתשלום להליך הגישור שכבר מתנהל לגבי הפיטורים | "יש כאן סגירה פיקטיבית של המפעל כדי להפעיל לחץ" אמרה ל׳דבר ראשון׳ עו״ד ימית קליין, המייצגת את עיריית חיפה

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית המשפט בחיפה 7 בספטמבר (צילום: ארז רביב)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית המשפט בחיפה 7 בספטמבר (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בצל חוסר הוודאות לגבי עתיד מפעל 'חיפה כימיקלים' , המאבקים בין ההנהלה לעובדים נמשכים. במהלך שמתואר כ״נקמני״ על ידי העובדים הוציאה החברה חלק מעובדי המפעל, המועסקים תחת ההסכם הקיבוצי, לחופשה בתשלום. המהלך אינו סותר את ההסכם הקיבוצי, אך עולה החשש שהעובדים נבחרו אישית לפי מידת הזדהותם עם הוועד, על מנת לפגוע בהם. העובדים, המיוצגים בארגון 'כוח לעובדים', פנו בבקשה דחופה בעניין לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

בדיון בפנייה שהתקיים אתמול (חמישי) הורה נשיא בית הדין השופט אלכס קוגן שנושא החופשות בתשלום יוכנס להליך הגישור שכבר מתנהל לגבי הפיטורים, וקבע מועדים חדשים לדיון. הצדדים מבינים שעתיד החברה והתעסוקה בה ייקבע בהתאם לסכסוך אחר, הקשור לפתרון אספקת האמוניה, ולא ליחסי העבודה בחברה – אך הדיון על הפיטורים והחופשות הכפויות חושף משהו מהתנהלות החברה בפרשה סבוכה זו.

ביום ראשון הקרוב יתקיים עוד דיון רב משתתפים בפורום "המנחה הלאומי" לטיפול בחומרים מסוכנים בנושא ייבוא האמוניה. בינתיים מסתמנת ברית בין העובדים במפעל הצפוני לעיריית חיפה, אף שהעירייה אינה יכולה לדאוג ישירות לפרנסת העובדים, אלא רק בעקיפין.

"יש כאן סגירה לכאורה של המפעל, באופן פיקטיבי, כדי להפעיל לחץ", אמרה ל׳דבר ראשון׳ עורכת הדין ימית קליין, המייצגת את עיריית חיפה. העירייה איננה צד ישיר לעתירה של העובדים, אך כאשר ׳חיפה כימיקלים׳ איימה לפטר את עובדיה בצפון, ביקשו העובדים מהעירייה להציג את ההתכתבויות בינה לבין הנהלת החברה המעידים על הנסיונות להחזיר את המפעל לפעולה ולא לסגור אותו.

עו״ד סיגל פעיל, פרופ׳ אהוד קינן ועו״ד ימית קליין – שיתוף פעולה בין ועד העובדים לעיריית חיפה | צילום: עו״ד אדר שוורץ
עו״ד סיגל פעיל, פרופ׳ אהוד קינן ועו״ד ימית קליין – שיתוף פעולה בין ועד העובדים לעיריית חיפה | צילום: עו״ד אדר שוורץ

לטענת העובדים, אלו ראיות שמעידות על חוסר הרצינות מאחורי כוונות הסגירה, כאשר הפיטורים נועדו ללחוץ על עיריית חיפה להתפשר על עמדותיה, והן ללחוץ על העובדים בהסכם הקיבוצי להתפטר, כפי שחלקם כבר עשו, בשל הקשיים בהם נתונה החברה וחוסר הוודאות לגבי עתידם בה.

כאמור שלשום (רביעי) עתרו העובדים בבקשה דחופה להתערב גם בעניין הוצאת העובדים לחופשה בתשלום, על אף שאינה מנוגדת להסכם הקיבוצי. בדיון הציגה עורכת הדין סיגל פעיל, את ההנהלה כעסוקה בהטעיות שונות, "מה שכתוב זה שהמפעל לא מייצר, לא כתוב שהמפעל לא עובד או שהעובדים לא עבדו מאז ה-1 באפריל עד סוף יולי. במפעל יש 6 מתקנים. 3 מתוכם עובדים כרגיל, מפני שאינם תלויים באמוניה. הנהלה תמת לב הייתה מספרת את זה מיוזמתה. העובדים עבדו באופן מלא עד סוף יולי או 95% מזה, ואף אחד לא קיבל כסף על כל כך הרבה חודשים כשהוא לא עבד. יש לי מצבת כח אדם ובדיוק את השיבוצים שההנהלה שלחה לעובדים".

עוד סיפרה פעיל על כשלונה עצמה כאשר ייצגה את רמי לוי בנסיונו לסגור חברה בבעלותו, אשר בית הדין קבע שמדובר במהלך שנועד להפריע להתאגדות עובדיו ולא החלטה עסקית אותנטית, וכעת היא מייצגת עובדים שסובלים מאותה מניפולציה.

עו"ד עמי שחר טען מטעם החברה כי חופשה בתשלום אינה מסבה כל נזק לעובדים, וכי מדובר רק ב-30% מהעובדים אשר ממוצע ימי החופשה שלהם הוא 43 ולא פחות מ-10, שבסיומם יחזרו לקבל שכר. גם השופט אלכס קוגן התקשה להבין "למה זה פגיעה בעובד כשאומרים לו תצא לחופש?" והטיל ספק בסמכותו בכלל לדון בנושא. עו"ד פעיל קבלה על השרירותיות בבחירת העובדים, אשר חלקם נדרשים להשגחה על מתקנים, גם כאשר אינם פעילים, וביקשה לדעת "מדוע רק עובדים בחוזה הקיבוצי הוצאו לחופשה כזו?"

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית המשפט בחיפה 7 בספטמבר (צילום: ארז רביב)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית המשפט בחיפה 7 בספטמבר (צילום: ארז רביב)

ימי החופשה ועתיד המפעל

מצבור ימי החופשה של העובדים הוא שאלה שולית כביכול ביחס לעתיד המפעל כולו, אשר פסק בתחילת אפריל מלייצר את המוצר העיקרי שלו – דשנים מסוג חנקת אשלגן. הדיון בדבר המשך העסקת העובדים עד לסוף יולי לא מסיר את העננה מעתיד מפעל חיפה כימיקלים הצפוני, אך הוא מחזק את הטענה שההנהלה לא מוסרת את כל המידע הרלוונטי לממשלה, לבתי המשפט ולציבור.

עו"ד פעיל טענה כי עובדי החברה עסוקים בהכשרת מסוף ייבוא האמוניה לקליטת אנייה קטנה' הוכחה נוספת לכך שהמפעל לא נסגר. השופט קוגן קטע את הדיון בעבור דיון ארוך בלשכתו, ביחד עם המתווך יובל רכלבקי, שמונה לגשר בין העירייה להנהלה וכעת גם מול העובדים. בהחלטה נקבע כי גם נושא ההוצאה לחופשה ישולב בגישור ונקבעו מועדים לדיון בו ב-24 באוקטובר לאחר תצהירים ותגובות. בכניסה לדיון קיימו העובדים הפגנת מחאה בהשתתפות כ-150 עובדים.

מוועד עובדי החברה נמסר בתגובה לדיון – "נשיא בית הדין, השופט אלכס קוגן, הורה להנהלת החברה להמציא הסברים המבהירים מדוע הוצאו העובדים לחופשה ומה היו שיקוליה. עוד ציין השופט קוגן כי יראה בחומרה החלטה על הוצאת עובדים לחופשה רק בשל חברותם בארגון העובדים וקירבתם לוועד. נקמנות וחסכנות – אלו הנימוקים המניעים את החברה. זהו תאגיד ענק שיכול לספוג חודש של משכורות ולאפשר בכך טווח נשימה לעובדיו המסורים בתקופת החגים אך תחת זאת הוא מחליט להתנכל להם".

מחיפה כימיקלים נמסר, "בית הדין הנכבד קבע כי הוא אינו רואה מקום לדיון דחוף ולמתן צו מניעה בנושא הוצאת העובדים לחופשה. בית הדין המליץ כי וועד העובדים וארגון כח לעובדים יגישו בקשה נפרדת שתידון במועד אחר. בהתאם לכך נקבעו מועדים לדיון נפרד בנושא. חברת חיפה כימיקלים מושבתת זה קרוב לחצי שנה ואינה יכולה להמשיך במצב דברים זה. המפתח היחיד להשבת המפעל הצפוני לעבודה נמצא בידיו של יונה יהב."

טראמפ יתייצב

ביום ראשון יתכנס, בפעם הרביעית, פורום ממשלתי רב-זרועות לדיון בבטיחות החלופות לייבוא אמוניה. לטענת פרופ' אהוד קינן, המייעץ לעיריית חיפה ופעיל באופן ציבורי כנגד מדיניות ההנהלה, חלופת האנייה תיפול בסופו של דבר בשל פגמים מהותיים שמובנים בתוכה – אי התאמה בינה לבין המיכלים לאחסון אמוניה במפרץ, בהיעדר התווך של מיכל האמוניה הגדול שנסגר והסיכון שהיא מסיבה לאוכלוסיה בסיטואציה של עגינה קבועה. לגישתו, החברה מטעה את הממשלה, מבזבזת את זמן פקידי הציבור והשרים, וסופה להיכשל. אם קינן צודק, עולה השאלה לשם מה עושה הנהלת החברה את המאמצים הללו?

אפשרות אחת, היא חוסר הודאות לגבי המשמעויות הכלכליות של סגירת מפעל כימי בסדר גודל הזה. אם תצליח החברה להוכיח שהגיעה למצב חסר מוצא, ולא בגלל כשליה, אלא בגלל אילוצים שהטילו עליה אחרים, ייתכן שתוכל לחמוק מההוצאות הניכרות שהליך סגירה כזה טומן בחובו. גם אפשרות זו אינה ודאית בשל המאמצים שעדיין נעשים, גם על ידי ההנהלה, להכשיר את המפעל לייצור ללא מיכל האמוניה.

בדיונים שיתקיימו בסוף החודש (26-27.9) בבית הדין לעבודה יתייצב גם בעלי החברה, ג'ולס טראמפ, כדי להגן על הטענה כי המפעל באמת נסגר ולא מדובר בפיטורים פיקטיביים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!