דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

זכויות עובדים / פס"ד תקדימי: רמי לוי נקנס ב-1.5 מיליון ש"ח על פגיעה בהתארגנות

בית הדין לעבודה בבאר שבע פסק היום (א') את הסכום, בגין פגיעה בהתאגדות העובדים בחברת ביכורי השקמה | בית הדין הגדיר את הפגיעה "קיצונית ובוטה" | אבי ניסנקורן: "איתות אזהרה לכל מעסיק שמרגיש מעל החוק"

רמי לוי (צילום: פלאש 90)
רמי לוי (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"רמי לוי והרשת שבבעלותו 'רמי לוי שיווק השקמה' פגעו בהתארגנות העובדים באופן קיצוני – תוך פגיעה במובילי ההתארגנות והצרת צעדיהם באופן בוטה", כך פסק היום בית הדין לעבודה בבאר שבע, שהשית על לוי פיצוי כספי חסר תקדים בגין 1,500,000 שקלים. את גובה הפיצויים נימק השופט, בין היתר, בעובדה שבעקבות פגיעתו המכוונת של לוי נפגעה ההתאגדות עד שנעלמה.

"אדם שפגע באופן מכוון בחוק ובזכויות העובדים שלו, לא רק שאינו ראוי להדליק משואה במדינת ישראל, אלא חייב להתנצל על כך בפני העובדים ולשלם ביוקר על מעשיו" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "החלטת בית הדין להטיל על לוי ועל החברה בבעלותו את הסכום הגבוה ביותר שנפסק במדינת ישראל בגין הפגיעה בהתארגנות, מלמדת על חומרת ההתנהלות שלו ומהווה איתות אזהרה לכל מעסיק שמרגיש מעל החוק".

פסק הדין: "בנסיבות החמורות, החריגות והקיצוניות יש לקבוע פיצוי הולם – בשים לב לשיעור ההפרה המרבי בין כל הפרה והפרה".

בנובמבר 2015 התאגדו עובדי ביכורי השקמה, שסיפקה תוצרת חקלאית לרשת שיווק השקמה שבבעלות לוי, אחרי שזה קנה בה את החברה. לוי נקט שורת צעדים לפגיעה בהתארגנות, בראשם ההחלטה למזג את ביכורי השקמה עם שיווק השקמה, כך שהתמוסס המעמד היציג של ועד העובדים. על אף שטען לכל אורך הדיון המשפטי כי הצעד נעשה משיקולים עסקיים, נקבע בפסק הדין כי "העברת פעילות החברה הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתארגנות".

פסק הדין קבע גם כי הרשת פגעה בזכות ההתאגדות של העובדים ובזכות השביתה. כך למשל הוקלט סמנכ"ל התפעול ברשת, שמוליק לוי, מתבטא בבוטות כלפי העובדים ששבתו בדצמבר 2015, כשהוא אומר "לא יקום ולא יהיה הסתדרות אצלנו, לא יהיה". עוד, קבע בית הדין כי הרשת שכרה עובדים חיצוניים במטרה לשבור את שביתת עובדיה המאורגנים.

מלבד זאת נקבע כי לוי, והרשת בבעלותו, אף פגעו בזכות השביתה ובזכות ההתארגנות תוך התבטאויות נחרצות וקשות כנגד קיומו של ארגון העובדים.  "לוי והרשת בבעלותו, נקטו ללא הרף בשורת צעדים שנועדו לסכל את מהלך ההתארגנות ולמחוק את קיומו של ארגון העובדים בחברה ובכך גם למנוע דריסת רגל של ארגון העובדים ברשת כולה. והלכה למעשה צלחו בכך לעת עתה" כתב בפסק הדין השופט יוחנן כהן, שעמד בראש ההרכב, "בנסיבות החמורות, החריגות והקיצוניות יש לקבוע פיצוי הולם – בשים לב לשיעור ההפרה המרבי בין כל הפרה והפרה".

"פסק הדין הזה חשוב הן במישור של העובדים, שדיברו על לוי במונחים של כל-יכול. ואני חושב שזה פסק דין חשוב מאוד עבור האמונה של העובדים בשלטון החוק ובשוויון בפני החוק, גם מצד מעסיקים מאוד חזקים" אמר עו"ד אלעד מורג, שייצג את ועד העובדים וההסתדרות, "מצד המעסיקים זה חשוב כי זה מהווה עליית מדרגה בפיצויים שנפסקו והרתעה שיש לקוות שתהיה יותר משמעותית מצעדים לפגיעה בהתארגנות, שהיא כידוע זכות יסוד".

בעבר פסק בית הדין האזורי לעבודה פיצויים על סך מיליון שקלים בגין פגיעה בהתארגנות בחברת הוט מובייל. אולם בערעור שהגישה החברה לבית הדין הארצי, הסכימו הצדדים על הפחתת הסכום ל-300 אלף שקלים, זאת על רקע כניסת הצדדים למשא ומתן לקראת הסכם קיבוצי, וכן לאור העובדה שמדובר היה באחת הפסיקות הראשונות בנושא לאחר פסק דין פלאפון אשר קבע כי למעסיק אסור להביע דעתו על התאגדות עובדיו.

ניסנקורן: "החלטת בית הדין להטיל על לוי ועל החברה בבעלותו את הסכום הגבוה ביותר שנפסק במדינת ישראל בגין הפגיעה בהתארגנות, מלמדת על חומרת ההתנהלות שלו".

במקרה רמי לוי שיווק השקמה נקבע סכום הפיצויים התקדימי של מיליון וחצי שקלים. השופט כהן  הדגיש כי מקרה זה שונה ממקרה הוט מובייל, כיוון שהתאגדות העובדים פורקה לחלוטין ולפיכך לא תיתכן כניסה למשא ומתן בעתיד, שבשמה יהיה מוצדק להקטין את הפיצויים. עוד ציין השופט כי הפרות החוק במקרה רמי לוי נעשו אחרי שהייתה כבר שורה של פסיקות בנושא פגיעה בזכות ההתארגנות (למשל פסיקות על סך חצי מיליון שקלים כנגד חברת שלמה ביטוח וחברת קל אוטו), שאמורות היו להרתיע את שיווק השקמה. לפיכך הדגיש השופט את החשיבות של פסיקת סכום משמעותי לחזק את ההרתעה בפני מעסיקים מפגיעה בהתארגנויות עובדים.

גורם נוסף שייתכן שעל לוי לשקול במידה ויבקש לערער, הוא הקלטות אשר נתפסו על ידי המשטרה במסגרת חקירה פלילית אחרת כנגד לוי, המעידות לכאורה כי מיזוג ביכורי השקמה נעשה במטרה לפגוע בהתארגנות. השופט כהן בחר שלא לעיין בחומר ראייתי זה, המוגדר על ידי גורמים בהסתדרות כאקדח מעשן ראשון מסוגו בתיקים מסוג זה. אולם במידה ויגיש לוי ערעור – אין זה מן הנמנע כי ההסתדרות תערער אף היא על גובה הפיצוי (יוזכר כי התביעה המקורית היתה על סך של 10 מיליון ש"ח), תוך שהיא דורשת את הכנסת חומר הראיות שבהקלטות לתיק.

תגובת רמי לוי לא נתקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!