דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / העלאת גיל פרישה לנשים? לא בכל מחיר

פקידי האוצר מנסים, כבר תקופה ארוכה, לדחוף להעלאת גיל הפרישה, מידית וללא סייגים - צעד שיביא, הלכה למעשה, להדרתן של הנשים משוק העבודה הישראלי | תוכניות הפרישה מרצון בפרטנר, מראות שאפשר גם אחרת

A worker in an office. (Photo illustration: Davar)
A worker in an office. (Photo illustration: Davar)
קרן אופק
קרן אופק
יו"ר ועד עובדי פרטנר
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק המשותפת והחדשה של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) וח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), הקוראת לבטל לחלוטין את גיל הפרישה ולהעניק לעובד את הזכות להחליט מתי לפרוש מעבודתו, עוררה הד ציבורי ותקשורתי. יחד עם זאת, חברי הכנסת אינם היחידים המתעסקים בנושא חשוב זה. הפקידים הבכירים במשרד האוצר מנסים ללא הצלחה (וטוב שכך), לדחוף בכל הכוח להעלאת גיל הפרישה באבחת סכין אחת, דבר המחדד עוד יותר את הצורך לבצע חשיבה מעמיקה מפאת הרגישות והחשיבות הרבה שיש להחלטה מסוג זה.

כמעט כל המחקרים מצביעים על כך כי גם בישראל של שנת 2017, נשים עדיין סובלות מאפליה בשוק העבודה אל מול הגברים. שכר נמוך, ייצוג חסר בעמדות חזקות וקובעות ויחס לא שוויוני, כשמדובר באותה עבוד בדיוק כמו של הגברים,  הן רק חלק מהבעיות האקוטיות הניצבות בפנינו.

בנוסף, נשים רבות הנמצאות בעשור הרביעי והחמישי לחייהן, מנסות לתמרן בין הורות לילד אחד או יותר (בממוצע יותר מפי שניים בהשוואה לנשים אירופאיות) לבין בניית קריירה מקצועית.

כיושבת ראש של ועד המונה אלפי עובדים, אני רואה מקרוב כמעט באופן יום יומי את הדילמות וההתחבטויות הרבות שיש לנשים הנמצאות מספר שנים לפני פרישה . אין מדובר רק בשאלות הנוגעות בעניין רכיבי שכר ותשלומי פנסיה, אלא גם דילמות מורכבות יותר והתרגלות למציאות חיים חדשה בה מקום העבודה אינו תופס חלק מרכזי משגרת היום.

קחו למשל את תוכניות הפרישה מרצון ב"פרטנר", שגיבש ועד העובדים בצוותא עם הנהלת החברה. אותן תוכניות בוצעו לאחר מחשבה עמוקה על טובת העובד ובעיקר הענקת התנאים הסוציאליים האופטימליים כדי לצאת לדרך חדשה, אם לפרישה מוקדמת ואם להתחלת קריירה שנייה. צעדים כגון אלו יכולים לשמש דוגמה מצוינת לביצוע נכון של מהלך דרמטי כמו העלאת גיל הפרישה. כלומר, הענקת רשת בטחון כלכלי בדמות מענקי פרישה מוגדלים ותמריצים כלכלים רחבים נועדו כדי להקל על אותם עובדים הנמצאים לפני פרישה.

אבל כמובן שבראיית המאקרו הדברים הרבה יותר מורכבים. כל שינוי, במידה ויבוצע, יחייב התמודדות מערכתית עם הקשיים ששוק התעסוקה הישראלי מציב בפני הנשים שבו. הגדלת תקצוב ההכשרות המקצועיות, עדכון תחומיהן, מתן תמריצים למעסיקים על העסקת נשים מבוגרות ושינוי מדיניות האכיפה של חוקי העבודה – כל אלה ועוד הם צעדים שעל הממשלה לבצע טרם שינוי המצב הקיים כדי לפעול לצמצום הפערים שהלכו וגדלו עם השנים.

במשך תקופה ארוכה לא נבחנו השיקולים המורכבים והחשובים שהמדינה חייבת לפחות לשקול, כאשר דנים בהשפעות הכלכליות והחברתיות הרות הגורל שיש לנושא זה. כל העלאה של גיל הפרישה באבחת סכין ללא סייגים או באופן מדורג ומידתי תביא הלכה למעשה להדרת נשים משוק העבודה.


קרן אופק היא יו"ר ועד עובדי פרטנר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!