דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודה וחברה / הסוף לפרישת החובה: הצעת חוק חדשה תשאיר הבחירה בידי העובדת

ח"כ ביטן (הליכוד) וח"כ מיכאלי (המחנה הציוני) יוזמים: מעסיק לא יוכל לחייב עובד או עובדת לפרוש בהגיעם לגיל 67 | עובדת שתבחר בכך תוכל להמשיך לעבוד, והמעסיק יהיה פטור מהפרשה לפנסיה בגינה

מרצה בשיעור (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מרצה בשיעור (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

השבוע פורסמה היוזמה המשותפת ליו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) וליו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ מרב מיכאלי בדבר ביטול חובת הפרישה לפנסיה. על פי הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת המצב הנוכחי בו ניתן לחייב עובד או עובדת המגיעים לגיל 67 לפרוש ישתנה, כך שהבחירה להמשיך לעבוד אחרי גיל 67 תהיה מצויה בידי העובד בתנאי שהוא כשיר רפואית להמשיך לבצע את תפקידו. הצעת החוק אף מוסיפה לזכותו של העובד את האפשרות לבקש ממעסיקו להמשיך לעבוד במשרה חלקית.

עובדת במשרד, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
עובדת במשרד, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).

בנימוקי הצעת החוק מסבירים יוזמי החוק כי עובדים רבים המגיעים לגיל פרישת חובה, המוגדר בחוק גיל הפרישה, נמצאים עדיין בשיא יכולתם המקצועית ויכולים להמשיך לתרום למקום עבודתם ובכך גם לשמור על רמת הכנסה גבוהה יותר לאורך זמן. בנוסף מציינים היוזמים כי לדחיית מועד הפרישה של העובד יתרונות נוספים כמו הקטנה של תשלומי קצבאות כל עוד העובד ממשיך בעבודתו. יתרון חשוב נוסף בתיקון החוק נוגע לצמצום מצבים בהם פרישה כפויה לפנסיה מביאה להידרדרות נפשית ובריאותית של עובדים המאבדים תחושת חיוניות, תופעה מוכרת המגובה במחקרים.

יוזמי החוק הכניסו להצעתם גם תמריץ שנועד לעודד את המעסיקים לשתף פעולה עם המשך העסקה של עובדים מבוגרים. המעסיקים יוכלו להפסיק את ההפרשה לפנסיה עבור עובד שימשיך לעבוד אחרי גיל 67. במצב כזה ישמור העובד על זכויותיו הפנסיוניות (ובמידה מסויימת אף ישפר אותן מאחר וידחה את התחלת משיכת הקצבה מהקרן שצבר) והמעסיק יהנה מהקטנה לא מבוטלת בעלויות השכר של העובד.

הצעת החוק המשותפת לקואליציה ולאופוזיציה צפויה לעבור ולתקן מצב אבסורדי בו עובדים כשירים רבים נגרעים מכח העבודה בניגוד לרצונם. ככלל מדובר בהצעה שיתרונותיה עולים משמעותית על חסרונותיה, כל עוד נשמרת ההנחה כי לעובד תהיה שמורה זכות הבחירה. עם זאת יש לציין כי הצעת החוק תביא לפגיעה יחסית בעובדים ובעובדות המועסקים בעבודות פיזיות או בעבודות שוחקות. שכן לעומת מקביליהם, הסיכוי שיוכלו ושירצו להמשיך בעבודתם הינו נמוך.

הצעת החוק לביטול חובת הפרישה מבוססת על שלושה רעיונות חשובים, הראשון הוא העברת הזכות לבחור את מועד הפרישה לעובד, השני הוא ההכרה בכך שאנשים שונים מזדקנים פיסית ומנטלית בקצב שונה ומקצועות שונים שוחקים במידה שונה והשלישי הוא שמרבית האנשים מעוניינים להמשיך בעבודתם ככל שהם חשים בה סיפוק ומקבלים ממנה תחושת חיוניות ומשמעות.

חשוב להבחין בדו המשמעות של המושג "גיל הפרישה" כפי שהוא מוגדר בחוק. משמעות אחת היא "גיל פרישת החובה", הגיל שבו המעסיק יכול לחייב כיום את העובד לפרוש – משמעות אותה מציעים כעת ביטן ומיכאלי למחוק, תוך השארת זכות הבחירה בידי העובד או העובדת.

המשמעות השניה של מושג "גיל הפרישה" היא המועד שבו מחוייב הביטוח הלאומי להתחיל לשלם קצבת זקנה לעובד או לעובדת. המועד כיום הוא גיל 62 לאישה וגיל 67 לגבר. הצעת החוק של מיכאלי וביטן מציעה להתנות את תחילת תשלום קצבת הזקנה בהפסקת העבודה בפועל, בהתאם לבחירתו של העובדת.

מאבטח בכניסה לבניין משרדים ברמת החייל, תל-אביב, אוקטובר 2016. למצולם אין קשר לכתבה. צילום: קלמן פודהורצר
מאבטח בכניסה לבניין משרדים ברמת החייל, תל-אביב, אוקטובר 2016. למצולם אין קשר לכתבה. צילום: קלמן פודהורצר

מזה למעלה מעשור ניטש ויכוח חריף בכנסת סביב הרצון שמוביל אגף התקציבים באוצר להעלות את "גיל הפרישה" לנשים, וכך לחסוך את הכסף המשולם כקצבת זקנה זעירה לנשים, באיצטלה של יצירת שוויון בין הנשים והגברים, ומתן האפשרות לנשים לעבוד שנים ארוכות יותר. מנגד טענו המתנגדים ליוזמה כי העלאת הגיל בו תשלום קצבת זקנה עלולה לקלוע נשים רבות למלכודת עוני או להכריחן להמשיך ולעבוד במקצועות שוחקים. 

אם תעבור הצעת החוק החדשה של ביטן ומיכאלי ינטל העוקץ מהטיעון התועמלני של תומכי העלאת הגיל שבו משולמת קצבת הזקנה לנשים – נשים אשר ירצו בכך ימשיכו לעבוד.

יתכן שאנו בדרך למודל של גיל פרישה דיפרנציאלי המבוסס על המצב האינדיבידואלי של העובדת ועל רצונותיה. מודל שיכלול תמריץ מתון להמשך תעסוקה, גם לעובדת וגם למעסיק. מודל שיאפשר יציאה מדורגת לפנסיה עשוי להתגלות כדרך המלך שתאפשר מצד אחד למשק להתמודד עם העליה בתוחלת החיים ועם המשמעויות הכלכליות שלה מבלי לכפות מצב בלתי אפשרי על עובדות שתש כוחן או שהגיעו למיצוי. עם זאת צריך לזכור כי מרבית הכוח הפוליטי נמצא בידיו של משרד האוצר, ויחד עם הביטוח הלאומי הוא עלול לדחוף להעלאת גיל הפרישה לנשים כדי להקטין את תשלומי קצבאות הזקנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!